  • Data: 2024-05-24 12:46:02
    Temat: Re: Telewizor przestał widzieć sygnał z anteny
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2024-05-24 o 10:42, io pisze:

    > To to nie jest podpis. Pisałeś o podpisie to się zdecyduj. Podpis nie
    > musi ograniczać? Może być tylko informacją o autorstwie.

    Udajesz, czy faktycznie nie zauważyłeś, że nie zmieniłem zdania tylko
    zmienił się kontekst wypowiedzi?

    Gdy pisałem o tym, że software drukarki 3D powinien akceptować tylko
    podpisany upgrade byłem pewien, że mówimy o jakiejś firmowej drukarce,
    (nawet jej nazwa była podana). I nadal dokładnie tak samo uważam o czym
    zresztą pewnie poniżej pisałem (choć jeszcze nie patrzyłem poniżej, aby
    się co do tego upewnić).

    Dopiero potem się pojawiła informacja, że to jest open hardware więc
    pewnie też open software. I w związku z tym teraz już piszę o takim
    przypadku. To jest ewidentnie inny kontekst. Tu nie ma ryzyka, że jak
    ktoś zrobi złośliwy a pasujący wsad to zniszczy opinię o producencie
    drukarki.

    > To jest taka sama kwestia jak z dajmy na to kołem do samochodu. Można
    > produkować samochody które wymagają kół producenta samochodu lub
    > normalnych kół dowolnego producenta. Można jeszcze drogi robić do
    > samochodów tego producenta, by tylko jego samochody mogły się na nich
    > poruszać, takie szerokie tory.

    Kompletnie nie adekwatny przykład.
    W odniesieniu do samochodu to odpowiadało by temu, że samochód mógłby
    przyjąć dowolny upgrade, nie działającego, lub niby działającego
    oprogramowania. Takie oprogramowanie mogłoby (bez problemu) np. celowo
    spowodować wypadek (wystarczy złe zadziałanie ESP przy odpowiedniej
    prędkości). Tego byś chciał od samochodów?

    Koła samochodu w przypadku drukarki 3D to jakiś podajnik z tą nitką
    plastiku, którą się drukuje (nie znam adekwatnych nazw, bo nigdy się nie
    interesowałem drukarkami 3D).

    > A jaka jest opinia o takich samochodach i drogach jak powyżej? Może
    > produkty jednak bronią się otwartością.

    Nie śledzę tematu, ale nie słyszałem o samochodach na tyle otwartych
    abym mógł sobie wrzucić swoje algorytmy obsługi ABS, ESP czy innych
    TLS-ów (Trzy Literowych Skrótów), czy nawet tylko swoje algorytmy
    sterowania wycieraczkami, szybami czy reflektorami.
    Ale nie, to nawet nie ten przypadek, że to ja bym sobie wgrywał
    (autoryzując to np. moim kluczykiem). Ty uważasz za ok, że ktoś mógłby
    np. podłączjąc się pod złącze CAN wydłubanej na chwilę tylnej lampy
    wgrać bez żadnej autoryzacji dowolny kod o skutkach tylko jemu znanych.

    To ja jednak wolę świat w którym producent samochodu nie pozwala każdemu
    z ulicy modyfikować jego oprogramowania, ale jak wybucha jakaś afera to
    za to odpowiada.
    Wyobrażasz sobie jaka byłaby jakość oprogramowania samochodów, gdyby w
    razie wypadku producent mógł powiedzieć: Oprogramowanie jest przecież
    otwarte, każdy mógł sobie wgrać co chciał więc jak go zabiło to jego
    problem - mógł nie wgrywać.

    > Dajmy na to smartfony otwarte,
    > na które można wgrać dowolne oprogramowanie a nie tylko takie, jakie
    > wspiera producent przez 2 lata a potem można wyrzucić bo chce kolejne
    > sprzedać. Albo coś innego kombinuje byle tylko użytkownik nie mógł
    > samodzielnie wybrać.

    Lepszy przykład, bo błąd Cię tu raczej nie zabije (najwyżej nie pozwoli
    Ci wezwać pomocy, gdy potrzebujesz).

    Nie rozumiem jaka ma być przyczyna wyrzucenia po 2 latach. Ale wiem, że
    jestem nietypowym użytkownikiem komórki, który ładuje ją tylko w soboty
    (stan baterii na ten moment 30% - jutro naładuję).
    Jeśli tą przyczyną jest np. normalny postęp i wprowadzenie jakiegoś 5G,
    6G, 7G itd. to raczej nie jest to kwestia wspierania oprogramowania
    tylko potrzebnego nowego hardware'u.
    Jeśli telefon miałby wprogramowane starzenie, że po 2 latach wysiada to
    się z Tobą całkowicie zgadzam, ale gdyby tak było to chyba byłoby o tym
    głośno.
    Może jestem jakiś nienormalny, ale dla mnie zupełnie normalne jest, że
    jak kupię zastaw kluczy imbusowych to mam to co kupiłem. Jak producent
    za rok wypuści nowy zestaw zawierający więcej kluczy to nie będę
    oczekiwał, że ma mi dołożyć brakujące w moim zestawie.
    Kupując telefon rozumiem, że w cenie masz jeszcze gwarancję, że jak
    przez dwa lata wypuszczą nowy, większy zestaw kluczy to Ci uzupełnią
    brakujące. Trzeba się z tego cieszyć, a nie narzekać, że oferta
    uzupełniania tych kluczy obejmuje tylko 2 lata.
    P.G.