  • 21. Data: 2015-12-18 12:38:57
    Temat: Re: Tablice informacyjne na przystankach tramwajowych
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    news:194pf2693e1jf$.cplzvimlz670.dlg@40tude.net...

    > -ochrona poza godzinami pracy,

    Tu się zgodzę. Zagieliście mnie.

    > -oplata za zajecie pasa drogowego (o ile jest),

    I tak musieli wpisać we wniosku okres zajęcia pasa do końca terminu prac.
    Zresztą nie wiem, czy trzeba płacić za zajęcie pasa podczas prac
    prowadzonych na zlecenie własciciela tego pasa drogowego. Chcociaż nie takie
    nonsensy się spotyka.

    > -amortyzacja/wynajem sprzetu,

    Teraz wystarczy im jedna koparko-ładowarka, a tak musieliby wynająć drugą.
    Większe koszty!

    > -odsetki bankowe

    Za co te odsetki?

    > Premia za przyspieszenie moze byc w umowie, kara za spoznienie tez.

    W przetargach ustawowych nie ma premii.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 22. Data: 2015-12-18 12:41:04
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    > Ciekawe, że druga już z kolei osoba zwraca uwagę, że ważne że ktoś ma
    > zatrudnienie a nie na to jak swą pracę wykonuje. Widać, że Wam socjalizm
    > skutecznie wpoił zasadę nie ważne czy się stoi czy się leży to X się
    > należy.
    > Nie trzeba chyba mówić, że sprawa z Łodzi wpłynęła dlatego, że nie było
    > należycie wykonanej usługi.

    Czyli nie zapłacono MPO za zamiatanie miotłami?

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 23. Data: 2015-12-18 12:45:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "yabba" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >prac prowadzonych na zlecenie własciciela tego pasa drogowego.
    >Chcociaż nie takie nonsensy się spotyka.

    Niby nonsens, ale moze niekoniecznie.
    Wygra szybsza firma, bo wyliczy ze za zajecie zaplaci mniej, a potem
    mieszkancy beda mieli krocej korek.

    >Teraz wystarczy im jedna koparko-ładowarka, a tak musieliby wynająć
    >drugą. Większe koszty!

    >Za co te odsetki?

    Np z tego, ze trzeba bylo ludziom wyplate zrobic, a wykonawca zaplaci
    dopiero za dwa tygodnie.
    A jakby zaplacil miesiac wczesniej, to jeszcze by odsetek troche na
    koncie przybylo ..

    >W przetargach ustawowych nie ma premii.

    No, parokrotnie widzialem "wykonawca nie chce pojsc nam na reke i
    przyspieszyc terminu, bo chce za to doplaty, a my doplacic nie mozemy,
    bo w umowa nie przewiduje".
    Ale czy z tego wniosek, ze umowa nie moglaby przewidywac ?

    J.

  • 24. Data: 2015-12-18 13:29:39
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

> [...]
    pl...

    > Niby nonsens, ale moze niekoniecznie.
    > Wygra szybsza firma, bo wyliczy ze za zajecie zaplaci mniej, a potem

    Nie myślisz w kategoriach zleceniodawcy państwowego/samorządowego. Ja
    spotykam się z tym, że cena ma znaczącą wagę przy ocenianiu oferty, a termin
    jest gorzej oceniany. Np. cena 70%, termin 10%, długość gwarancji - 20%.

    Wykonawca robi kalkulację na i wychodzi mu, że budowę zakończy w 6 miesięcy
    za 1 milion zł. Albo w 3 miesiące za 2 mln. Ofertę pod przetargi
    optymalizuje się najczęściej poprzez minimalizację ceny.
    Wykonawca ma jakiś swój sprzęt i ludzi na etacie, którym musi cały czas
    płacić (czy są zlecenia czy nie). Skrócenie czasu realizacji inwestycji
    wymaga wynajęcia dodatkowego sprzętu i ludzi z zewnątrz, czyli koszty
    dodatkowe. Zmniejsza też ilość czasu na znalezienie nastepnego
    zlecenia/wygranie przetargu. Zwiększa się więc prawdopodobieństwo, że po
    szybkim zakończeniu budowy nie będzie następnego zlecenia i trzeba będzie
    płacić swoim ludziom za siedzenie. Opłaca się więc realizować zlecenia tylko
    swoimi pracownikami i pod ich ilość obliczac termin zakończenia.
    Duże korporacje mogą iść w innym kierunku. Nie mają żadnych maszyn i
    pracowników i zlecają wszystko podwykonawcom. Minimalizują więc koszty
    okresów "bezrobocia".

    > Np z tego, ze trzeba bylo ludziom wyplate zrobic, a wykonawca zaplaci
    > dopiero za dwa tygodnie.
    > A jakby zaplacil miesiac wczesniej, to jeszcze by odsetek troche na koncie
    > przybylo ..

    Zleceniodawca z przetargu zapłaci w ciągu np. 30 dni po terminie odbioru
    prac ustalonym w umowie. Jak zatrudnisz więcej osób, to będiesz musiał wziąć
    większy kredyt na ich wypłaty. Spłacić kredyt będzie mógł w tym samym czasie
    co przy mniejszej ilości zatrudnionych. Odsetki będą więc większe.

    > No, parokrotnie widzialem "wykonawca nie chce pojsc nam na reke i
    > przyspieszyc terminu, bo chce za to doplaty, a my doplacic nie mozemy, bo
    > w umowa nie przewiduje".

    Urzędasy bardzo lubią zwalać swoją niekompetencję i ułomność naszego prawa
    na inne osoby albo na "czynniki obiektywne".
    "Wicie, rozumicie, my byśmy dla Was wszystko, ale nie możemy, bo nie."

    > Ale czy z tego wniosek, ze umowa nie moglaby przewidywac ?

    Kiedyś czytałem artykuł z dyskusją na temat premii za wcześniejsze
    skończenie. Wnioski były takie, że ustawa nie przewiduje premiowania
    zakończenia przed terminem.
    Jak zleceniodawca chce szybszego zakończenia, to musi dopłacić za wynajęcie
    większej ilości sprzętu

    Takie wcześniejsze kończenie można sobie umawiać pomiędzy firmami
    komercyjnymi, które mają dowolność w konstruowaniu wzajemnych umów.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 25. Data: 2015-12-18 13:32:18
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 18 Dec 2015 12:41:04 +0100, "yabba"
    <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> wrote:
    > Czyli nie zapłacono MPO za zamiatanie miotłami?

    Oczywiście, że zapłacono. Tylko to miało być specjalistyczne mycie a
    nie zamiatanie.

    --
    Marek

  • 26. Data: 2015-12-18 13:48:24
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    > Oczywiście, że zapłacono. Tylko to miało być specjalistyczne mycie a nie
    > zamiatanie.

    Dlaczego zapłacono, jeśli usługa nie była wykonana według zamówienia? A może
    była wykonana zgodnie z zamówieniem, tylko opis wymagań był niepełny?

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 27. Data: 2015-12-18 14:03:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "yabba" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

> [...]
    >miesięcy za 1 milion zł. Albo w 3 miesiące za 2 mln. Ofertę pod
    >przetargi optymalizuje się najczęściej poprzez minimalizację ceny.

    Nie o to chodzi - wykonawca, ktory policzy, ze pas zajmie przez 4 z
    tych tych 6 miesiecy moze dac oferte na 0.99 mln.
    I wygra z tym co kalkulowal 1mln.
    I zaowocuje to, ze wykonawca placi za zajecie pasa urzedowi, a urzad
    zwraca wykonawcy.

> [...]
    >czas płacić (czy są zlecenia czy nie). Skrócenie czasu realizacji
    >inwestycji wymaga wynajęcia dodatkowego sprzętu i ludzi z zewnątrz,

    Dokladnie - oni musza miec portfel wygranych przetargow, zeby ludziom
    prace zapewnic na dlugo.
    Ale ... to sie przez podwykowstwo zapewnia - jak wygraja, to
    zatrudnia/zlecenie dadza.

    W kazdym badz razie jest sens, zeby termin w przetargu byl dlugi, ale
    to nie znaczy, ze wykonawstwo ma byc dlugie.
    Wygrac z terminem za dwa lata, poczekac rok i zaczac prace.

    >Zleceniodawca z przetargu zapłaci w ciągu np. 30 dni po terminie
    >odbioru prac ustalonym w umowie.

    Chyba niekoniecznie tak z tymi terminami.

    >Jak zatrudnisz więcej osób, to będiesz musiał wziąć większy kredyt na
    >ich wypłaty. Spłacić kredyt będzie mógł w tym samym czasie co przy
    >mniejszej ilości zatrudnionych. Odsetki będą więc większe.

    Jednak jak ludzie platni "pierwszego", to jest roznica czy skoncza
    29-go, czy 3-go.

> [...]
    >prawa na inne osoby albo na "czynniki obiektywne".
    >"Wicie, rozumicie, my byśmy dla Was wszystko, ale nie możemy, bo

    No ba - nie moga w swietle ustawy o zamowieniach.
    A to tez nie jest tak, ze jak wykonawca ma szybciej skonczyc, to musi
    wiecej ludzi zatrudnic, zaplacic im - zakres robot jest staly, ilosc
    roboczogodzin tez.
    Tylko trzeba czasu nie marnowac.
    Oczywiscie dochodza koszta np godzin nadliczbowych ...

> [...]
    >Kiedyś czytałem artykuł z dyskusją na temat premii za wcześniejsze
    >skończenie. Wnioski były takie, że ustawa nie przewiduje premiowania

    No to trzeba kary zapisac. Termin krotki, za przekroczenie do N
    miesiecy 1% mniej, za kolejne dni juz po 1% dziennie ...

    J.

  • 28. Data: 2015-12-18 14:30:25
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 18 Dec 2015 13:48:24 +0100, "yabba"

    Domyśl się.

    --
    Marek

  • 29. Data: 2015-12-18 14:35:28
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

> [...]
    > I wygra z tym co kalkulowal 1mln.
    > I zaowocuje to, ze wykonawca placi za zajecie pasa urzedowi, a urzad

    Ale wyda więcej o 100 tys. na dodatkowe maszyny i ludzi i kalkulacja wyjdzie
    mu 1,99 mln. To naprawdę sa naczynia połączone: czas i pieniądze.

    > Dokladnie - oni musza miec portfel wygranych przetargow, zeby ludziom
    > prace zapewnic na dlugo.
    > Ale ... to sie przez podwykowstwo zapewnia - jak wygraja, to
    > zatrudnia/zlecenie dadza.

    Ale podwykonawca też ma swoją stawkę, która wchodzi w wartość oferty.
    Bierzesz podwykonawcę, to koszty rosną.

    > W kazdym badz razie jest sens, zeby termin w przetargu byl dlugi, ale to
    > nie znaczy, ze wykonawstwo ma byc dlugie.
    > Wygrac z terminem za dwa lata, poczekac rok i zaczac prace.

    Juz zaczynasz dobrze kombinować. :)
    Jak jest ustalony termin zakończenia, to tak przydziela się sprzęt i ludzi,
    zeby ponieść najniższe koszty i skończyć dokładnie w terminie.

    > Chyba niekoniecznie tak z tymi terminami.

    Tak może narzucić Zleceniodawca.

    > Jednak jak ludzie platni "pierwszego", to jest roznica czy skoncza 29-go,
    > czy 3-go.

    Jeśli w przetargu masz terminy, to Twoje przyspieszenia nic Ci nie pomogą.

> [...]
    > A to tez nie jest tak, ze jak wykonawca ma szybciej skonczyc, to musi
    > wiecej ludzi zatrudnic, zaplacic im - zakres robot jest staly, ilosc

    Sam pisałeś wyżej: wygrać z terminem za 2 lata, a zacząć dopiero za rok. To
    jest marnowanie czasu czy nie jest?

    > Oczywiscie dochodza koszta np godzin nadliczbowych ...

    Czyli jednak koszty dla wykonawcy. Godzin nadliczbowych tez nie wrzucisz bez
    umiaru, są przepisy na to. Jak chce mieć budowę 24h/dobę to musisz miec
    obsadę 3 zmian. Ilość roboczogodzin ta sama, ale koszty pensji skumulowane w
    czasie. Jesli praca w delegacji, to też więcej hoteli dla pracowników. Kasa,
    kasa, kasa ....

    > No to trzeba kary zapisac. Termin krotki, za przekroczenie do N miesiecy
    > 1% mniej, za kolejne dni juz po 1% dziennie ...

    Dlatego jeśli wymagania są nierealne, to oferty też są z sufitu. Do swojego
    zarobku wykonawca dolicza kary, o których wie, że na 100% je zapłaci.
    Potem pismaki mają temat na aferę, że złożone oferty były większe od cen
    rynkowych.

    Zrozum: nikt za darmo nie będzie pracował i nikt nie będzie płacił za
    nicnierobienie (nie dotyczy polityki). Masz parametry: koszty zewnętrzne,
    pożądany zysk, termin, własne zasoby ludzkie i sprzętowe. Żeby wygrać
    przetarg optymalizujesz plan działań, aby przychód (koszty
    całkowite+pożądanych zysk) był najniższy. Jeśli wygrasz, to realizujesz ten
    plan.
    Jeśli źle zoptymalizujesz, to wygra konkurencja. Jeśli pomylisz się w
    planowaniu, to dołożysz do interesu z własnej kieszeni.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 30. Data: 2015-12-18 14:38:18
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    ..
    > zamówienia? A może
    > niepełny?
    >
    > Domyśl się.

    Aha, sam nie wiesz.

    Ja stawiam, że najprawdopodobniej nieprecyzyjny SIWZ.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba