    From: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <n4rqfd$rrl$1@solani.org> <n4sfvo$san$2@node1.news.atman.pl>
    <a...@n...neostrada.pl>
    <n4ujih$1gi$1@node1.news.atman.pl>
    <5672dc4e$0$22838$65785112@news.neostrada.pl>
    <1mvdmhswjz5jf$.10mmz38lvtxb0$.dlg@40tude.net>
    <567341fa$0$22843$65785112@news.neostrada.pl>
    <194pf2693e1jf$.cplzvimlz670.dlg@40tude.net>
    <5673ef68$0$644$65785112@news.neostrada.pl>
    <5673f1c5$0$682$65785112@news.neostrada.pl>
    <5673fb48$0$22834$65785112@news.neostrada.pl>
    <56740406$0$22835$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Tablice informacyjne na przystankach tramwajowych
    Date: Fri, 18 Dec 2015 14:35:28 +0100

    news:56740406$0$22835$65785112@news.neostrada.pl...
    > Użytkownik "yabba" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Nie o to chodzi - wykonawca, ktory policzy, ze pas zajmie przez 4 z tych
    > tych 6 miesiecy moze dac oferte na 0.99 mln.
    > I wygra z tym co kalkulowal 1mln.
    > I zaowocuje to, ze wykonawca placi za zajecie pasa urzedowi, a urzad
    > zwraca wykonawcy.

    Ale wyda więcej o 100 tys. na dodatkowe maszyny i ludzi i kalkulacja wyjdzie
    mu 1,99 mln. To naprawdę sa naczynia połączone: czas i pieniądze.

    > Dokladnie - oni musza miec portfel wygranych przetargow, zeby ludziom
    > prace zapewnic na dlugo.
    > Ale ... to sie przez podwykowstwo zapewnia - jak wygraja, to
    > zatrudnia/zlecenie dadza.

    Ale podwykonawca też ma swoją stawkę, która wchodzi w wartość oferty.
    Bierzesz podwykonawcę, to koszty rosną.

    > W kazdym badz razie jest sens, zeby termin w przetargu byl dlugi, ale to
    > nie znaczy, ze wykonawstwo ma byc dlugie.
    > Wygrac z terminem za dwa lata, poczekac rok i zaczac prace.

    Juz zaczynasz dobrze kombinować. :)
    Jak jest ustalony termin zakończenia, to tak przydziela się sprzęt i ludzi,
    zeby ponieść najniższe koszty i skończyć dokładnie w terminie.

    > Chyba niekoniecznie tak z tymi terminami.

    Tak może narzucić Zleceniodawca.

    > Jednak jak ludzie platni "pierwszego", to jest roznica czy skoncza 29-go,
    > czy 3-go.

    Jeśli w przetargu masz terminy, to Twoje przyspieszenia nic Ci nie pomogą.

    > No ba - nie moga w swietle ustawy o zamowieniach.
    > A to tez nie jest tak, ze jak wykonawca ma szybciej skonczyc, to musi
    > wiecej ludzi zatrudnic, zaplacic im - zakres robot jest staly, ilosc
    > roboczogodzin tez.
    > Tylko trzeba czasu nie marnowac.

    Sam pisałeś wyżej: wygrać z terminem za 2 lata, a zacząć dopiero za rok. To
    jest marnowanie czasu czy nie jest?

    > Oczywiscie dochodza koszta np godzin nadliczbowych ...

    Czyli jednak koszty dla wykonawcy. Godzin nadliczbowych tez nie wrzucisz bez
    umiaru, są przepisy na to. Jak chce mieć budowę 24h/dobę to musisz miec
    obsadę 3 zmian. Ilość roboczogodzin ta sama, ale koszty pensji skumulowane w
    czasie. Jesli praca w delegacji, to też więcej hoteli dla pracowników. Kasa,
    kasa, kasa ....

    > No to trzeba kary zapisac. Termin krotki, za przekroczenie do N miesiecy
    > 1% mniej, za kolejne dni juz po 1% dziennie ...

    Dlatego jeśli wymagania są nierealne, to oferty też są z sufitu. Do swojego
    zarobku wykonawca dolicza kary, o których wie, że na 100% je zapłaci.
    Potem pismaki mają temat na aferę, że złożone oferty były większe od cen
    rynkowych.

    Zrozum: nikt za darmo nie będzie pracował i nikt nie będzie płacił za
    nicnierobienie (nie dotyczy polityki). Masz parametry: koszty zewnętrzne,
    pożądany zysk, termin, własne zasoby ludzkie i sprzętowe. Żeby wygrać
    przetarg optymalizujesz plan działań, aby przychód (koszty
    całkowite+pożądanych zysk) był najniższy. Jeśli wygrasz, to realizujesz ten
    plan.
    Jeśli źle zoptymalizujesz, to wygra konkurencja. Jeśli pomylisz się w
    planowaniu, to dołożysz do interesu z własnej kieszeni.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba