    From: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <n4rqfd$rrl$1@solani.org> <n4sfvo$san$2@node1.news.atman.pl>
    <a...@n...neostrada.pl>
    <n4ujih$1gi$1@node1.news.atman.pl>
    <5672dc4e$0$22838$65785112@news.neostrada.pl>
    <1mvdmhswjz5jf$.10mmz38lvtxb0$.dlg@40tude.net>
    <567341fa$0$22843$65785112@news.neostrada.pl>
    <194pf2693e1jf$.cplzvimlz670.dlg@40tude.net>
    <5673ef68$0$644$65785112@news.neostrada.pl>
    <5673f1c5$0$682$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Tablice informacyjne na przystankach tramwajowych
    Date: Fri, 18 Dec 2015 13:29:39 +0100

    news:5673f1c5$0$682$65785112@news.neostrada.pl...
    > Użytkownik "yabba" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Niby nonsens, ale moze niekoniecznie.
    > Wygra szybsza firma, bo wyliczy ze za zajecie zaplaci mniej, a potem
    > mieszkancy beda mieli krocej korek.

    Nie myślisz w kategoriach zleceniodawcy państwowego/samorządowego. Ja
    spotykam się z tym, że cena ma znaczącą wagę przy ocenianiu oferty, a termin
    jest gorzej oceniany. Np. cena 70%, termin 10%, długość gwarancji - 20%.

    Wykonawca robi kalkulację na i wychodzi mu, że budowę zakończy w 6 miesięcy
    za 1 milion zł. Albo w 3 miesiące za 2 mln. Ofertę pod przetargi
    optymalizuje się najczęściej poprzez minimalizację ceny.
    Wykonawca ma jakiś swój sprzęt i ludzi na etacie, którym musi cały czas
    płacić (czy są zlecenia czy nie). Skrócenie czasu realizacji inwestycji
    wymaga wynajęcia dodatkowego sprzętu i ludzi z zewnątrz, czyli koszty
    dodatkowe. Zmniejsza też ilość czasu na znalezienie nastepnego
    zlecenia/wygranie przetargu. Zwiększa się więc prawdopodobieństwo, że po
    szybkim zakończeniu budowy nie będzie następnego zlecenia i trzeba będzie
    płacić swoim ludziom za siedzenie. Opłaca się więc realizować zlecenia tylko
    swoimi pracownikami i pod ich ilość obliczac termin zakończenia.
    Duże korporacje mogą iść w innym kierunku. Nie mają żadnych maszyn i
    pracowników i zlecają wszystko podwykonawcom. Minimalizują więc koszty
    okresów "bezrobocia".

    > Np z tego, ze trzeba bylo ludziom wyplate zrobic, a wykonawca zaplaci
    > dopiero za dwa tygodnie.
    > A jakby zaplacil miesiac wczesniej, to jeszcze by odsetek troche na koncie
    > przybylo ..

    Zleceniodawca z przetargu zapłaci w ciągu np. 30 dni po terminie odbioru
    prac ustalonym w umowie. Jak zatrudnisz więcej osób, to będiesz musiał wziąć
    większy kredyt na ich wypłaty. Spłacić kredyt będzie mógł w tym samym czasie
    co przy mniejszej ilości zatrudnionych. Odsetki będą więc większe.

    > No, parokrotnie widzialem "wykonawca nie chce pojsc nam na reke i
    > przyspieszyc terminu, bo chce za to doplaty, a my doplacic nie mozemy, bo
    > w umowa nie przewiduje".

    Urzędasy bardzo lubią zwalać swoją niekompetencję i ułomność naszego prawa
    na inne osoby albo na "czynniki obiektywne".
    "Wicie, rozumicie, my byśmy dla Was wszystko, ale nie możemy, bo nie."

    > Ale czy z tego wniosek, ze umowa nie moglaby przewidywac ?

    Kiedyś czytałem artykuł z dyskusją na temat premii za wcześniejsze
    skończenie. Wnioski były takie, że ustawa nie przewiduje premiowania
    zakończenia przed terminem.
    Jak zleceniodawca chce szybszego zakończenia, to musi dopłacić za wynajęcie
    większej ilości sprzętu

    Takie wcześniejsze kończenie można sobie umawiać pomiędzy firmami
    komercyjnymi, które mają dowolność w konstruowaniu wzajemnych umów.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba