  • 1. Data: 2015-12-15 15:51:38
    Temat: Wylaczajacy sie komputer a flashowanie Arduino
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    Mam badziewnego netbooka, ktory czasami samoczynnie sie wylacza
    (mechaniczne uszkodzenie plyty glownej lub zimny lut). Czy wylaczenie
    komputera w czasie wgrywania sketch'a moze uszkodzic Arduino? Burn
    Bootloader pewnie jest jeszcze niebezpieczniejsze...?

    Posiadam najtanszego klona Mega 2560 z RobotDyn
    www.aliexpress.com/store/1950989 Czekam rowniez na kopie Uno R3.

    Atmege mam wlutowana SMD, nie ma wiec mozliwosci przelozenia jej do
    programatora AVR.

    Konwerter Serial-USB CH340G vs Linux (Lubuntu 14.04 z kernelem 4.3.2).
    Wgranie sketch'a konczy sie bledem
    avrdude: ser_send(): write error: Bad file descriptor
    Rozwiazaniem jest uruchomienie Arduino IDE z poziomu roota.
    sudo ./arduino
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 2. Data: 2015-12-15 19:32:05
    Od: Waldek Hebisch <h...@a...uni.wroc.pl>

    astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl> wrote:
> [...]
    > komputera w czasie wgrywania sketch'a moze uszkodzic Arduino? Burn
    > Bootloader pewnie jest jeszcze niebezpieczniejsze...?

    1) Zapis do flashu idzie blokami, jak wylaczysz Arduino w czasie
    zapisu to nic gorszego niz blednie zapisany blok nie powinno
    sie przytrafic. W zasadzie zanim napiecie spadnie ponizej
    poziomu akceptowanego przez Arduino to netbook powinen sie
    resetowac i przerwac transmisje, czyli po prostu powinien byc
    urwany zapis.
    2) Normalny zapis sketch'a nie rusza bootloadera.

    > Posiadam najtanszego klona Mega 2560 z RobotDyn
    > www.aliexpress.com/store/1950989 Czekam rowniez na kopie Uno R3.
    >
    > Atmege mam wlutowana SMD, nie ma wiec mozliwosci przelozenia jej do
    > programatora AVR.

    Klony Uno mozesz podlaczyc do programatora przez dostepne zlacza.
    Na plytce jest specjalne zlacze do podlaczania do programtora (z
    napisem ICSP obok), mozna tez sie podlaczac do lini MOSI (pin 11),
    MISO (pin 12) i SCK (pin 13). W Mega jest podobnie. Opis
    podlaczenia jest w przykldowym sketchu ArduinoISP. Ja nie mam
    Megi wiec probowalem tylko z Uno, Mini Pro i procesorem na plytce
    stykowej. Przy tym ArduinoISP udaje programtor AVR, wiec jak masz
    taki to wystarczy podlaczyc do niego Mega czy Uno.

> [...]
    > avrdude: ser_send(): write error: Bad file descriptor
    > Rozwiazaniem jest uruchomienie Arduino IDE z poziomu roota.

    Pogugluj za Aduino "udev rules": musisz ustawic uprawnienia tak
    by user uzywajacy Arduino mial dostep do portu szeregowego z
    twojego konwertora. Dodatkowo potrzeby jest dostep do plikow
    uzywanych zeby uzyskac wylaczy dostep do portu -- do tego
    wystarczy dodac usera do grupy dialout.

    --
    Waldek Hebisch

  • 3. Data: 2015-12-21 00:15:07
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    Waldek Hebisch wrote in <news:n4pmb5$ba6$1@z-news.wcss.wroc.pl>
    > 1) Zapis do flashu idzie blokami, jak wylaczysz Arduino w czasie
    > zapisu to nic gorszego niz blednie zapisany blok nie powinno
    > sie przytrafic.

    Pozwole sobie zacytowac odpowiedzi z pewnego miejsca sieci.

    Michal Krzeminski - pomimo iż teoretycznie wgranie kodu do czipa z
    działającym bootloaderem nie powinno sprawić że loader się wysypie (a co za
    tym idzie wysypie się możliwość dalszego programowania) to zapis jest na
    tyle brutalną operacją że nagłe jej przerwanie może zostawić chip nazwijmy
    to w niewiadomym stanie i mi niestety się to zdarzyło. Dwie sztuki takich
    układów nie dały się uratować nawet w programatorze na stole.

    Radosław Ziomber - Na dodatek wylaczenie komputera to nie tylko przerwanie
    transmisji danych, ale rowniez nagle odciecie zasilania USB...

    Michal Krzeminski - chyba wlasnie o to drugie się rozchodzi. układ do
    programowania generuje wewnętrznie dość wysokie napięcie, przerwanie mu
    tego w trakcie może mieć rozmaite skutki

    > Pogugluj za Aduino "udev rules": musisz ustawic uprawnienia tak
    > by user uzywajacy Arduino mial dostep do portu szeregowego z
    > twojego konwertora.

    Serdecznie dziekuje,
    sudo adduser nazwauzytkownika dialout
    rozwiazalo sprawe.
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 4. Data: 2015-12-21 15:19:47
    Od: Waldek Hebisch <h...@a...uni.wroc.pl>

> [...]
    > tyle brutaln? operacj? ?e nag?e jej przerwanie mo?e zostawi? chip nazwijmy
    > to w niewiadomym stanie i mi niestety si? to zdarzy?o. Dwie sztuki takich
    > uk?ad?w nie da?y si? uratowa? nawet w programatorze na stole.
    >
    > Rados?aw Ziomber - Na dodatek wylaczenie komputera to nie tylko przerwanie
    > transmisji danych, ale rowniez nagle odciecie zasilania USB...
    >
    > Michal Krzeminski - chyba wlasnie o to drugie si? rozchodzi. uk?ad do
    > programowania generuje wewn?trznie do?? wysokie napi?cie, przerwanie mu
    > tego w trakcie mo?e mie? rozmaite skutki

    1) Przerwanie transmisji to nie problem: jak trwa transmisja to sie
    nie programuje. Dopiero po przeslaniu kompletnego bloku
    nastepuje zapis do flashu.
    2) Atemegi maja uklad wykrywania zaniku napiecia zasilajacego,
    w Arduino jest on defaultowo ustawiany na 2.7V -- jak
    napiecie spadnie nizej to nastapi reset i przerwie
    programowanie

    Jak sie bardzo boisz to podlacz Arduino do zewnetrznego zasilacza,
    wtedy Arduino bedzie mialo zasilanie nowet jak jedno zrodlo
    padnie.

    Ja tylko moge dodac wlasne doswiadczenie: przez pomylke podlaczylem
    Atemge 328p tak ze nie miala zasilania. Dokladniej, byla podlaczona
    do Arduino liniami SPI i z nich sie zasilala. Probowalem na niej
    zapisac bootloader, zapis sie nie udal, poczatek byl OK ale
    w srodku blad. Po prostu w trakcie programowanie bierze sie
    dosc duzo pradu a jak sie przesylalo zero to na liniach SPI
    bylo 0V i Atemega nie miala zasilania. Dokladniej, wtedy sie
    zasilala z kondensatora 100 nF, co nie starcza na dlugo.
    Po podlaczeniu wlasciwego zasilania zapis poszedl bez problemu.
    Nie robilem celowo takich eksperymentow, ale w tym przypadku
    to co widzialem bylo zgodne z dokumentaja, wiec nie mam
    powodu watpic w zapewnienia producenta ze nic gorszego
    sie nie stanie.

    --
    Waldek Hebisch