    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Synchronizowany generator Wiena
    Date: Tue, 19 Jul 2011 21:18:57 +0000 (UTC)

    Pan Włodzimierz Wojtiuk napisał:

    > b) robiłem kiedyś (pr.dypl. w technikum) przestrajany napieciowo:
    > kondensatory w mostku-diody pojemnosciowe
    > odseparowane od R pojemnosciami 10uF
    >
    > poszedłbym tym tropem może

    Ja bym tym tropem nie szedł. O ile dobrze zrozumiałem, synchronizacja
    ma działać w ten sposób, że częstotliwość zależy od diod przestrajanych
    napięciem, a to napięcie zależy od częstotliwości i pochodzi z jakiegoś
    analogowego układu całkująco-rózniczkująco-progowego. To mi mało sensownie
    wygląda.

    Różnica między generatorem a filtrem Wiena jest dość umowna. Gdzieś na
    granicy jest coś, co można nazwać oscylatorem gasnącym. Ja z takiego
    zrobiłem kiedyś bęben. A konkretnie, to koioł. Znaczy się automat
    perkusyjny robiłem bardzo dawno temu. Jak się taki nie do końca sprzężony
    układ pobudziło małą szpileczką, to dudnił nie gorzej od oślej skóry
    zdrowo walniętej pałą.

    Gdy się taki samogasnący generator pobudzi napięciem z sieci, odpowiedni
    dobranym i ewentualnie ukształtowanym, to powinien robić zacnego sinusa
    50 Hz. Tak to w teorii wygląda, a o to gdzie który opornik przylutować,
    to proszę mnie nie pytać, bo ja te oscylatory wprawdzie miałem rozpracowane
    bardzo dokładnie, ale było ro nieprzyzwoicie dawno temu. A ostatnio jestem
    coś mało praktykujący.

    --
    Jarek