  • 1. Data: 2011-07-19 19:24:25
    Temat: Synchronizowany generator Wiena
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Potzrebuję zrobić generator Wiena na 50 hz.
    Wiena dlatego że potrzebuję ładną sinosuidę prawie
    bez zniekształceń, tylko jest jeden mały myk,
    chciałbym go synchronzować z siecią.
    Spotkał sie ktoś z taką realizacją?
    Acha generator tylko analogowy, czyli bez procka.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 2. Data: 2011-07-19 20:13:04
    Temat: Re: Synchronizowany generator Wiena
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    janusz_kk1 wrote:
> [...]
    > chciałbym go synchronzować z siecią.
    > Spotkał sie ktoś z taką realizacją?
    > Acha generator tylko analogowy, czyli bez procka.

    a) może tu coś bedzie:
    http://www.educypedia.be/electronics/analogosciltype
    s.htm

    b) robiłem kiedyś (pr.dypl. w technikum) przestrajany napieciowo:
    kondensatory w mostku-diody pojemnosciowe
    odseparowane od R pojemnosciami 10uF

    poszedłbym tym tropem może

    -
    Włodek

  • 3. Data: 2011-07-19 21:01:40
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Włodzimierz Wojtiuk wrote:

> [...]
    s.htm

    > b) robiłem kiedyś (pr.dypl. w technikum) przestrajany napieciowo:
    > kondensatory w mostku-diody pojemnosciowe

    c) MAX038
    --
    Włodek

  • 4. Data: 2011-07-19 21:18:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Włodzimierz Wojtiuk napisał:

    > b) robiłem kiedyś (pr.dypl. w technikum) przestrajany napieciowo:
    > kondensatory w mostku-diody pojemnosciowe
    > odseparowane od R pojemnosciami 10uF
    >
    > poszedłbym tym tropem może

    Ja bym tym tropem nie szedł. O ile dobrze zrozumiałem, synchronizacja
    ma działać w ten sposób, że częstotliwość zależy od diod przestrajanych
    napięciem, a to napięcie zależy od częstotliwości i pochodzi z jakiegoś
    analogowego układu całkująco-rózniczkująco-progowego. To mi mało sensownie
    wygląda.

    Różnica między generatorem a filtrem Wiena jest dość umowna. Gdzieś na
    granicy jest coś, co można nazwać oscylatorem gasnącym. Ja z takiego
    zrobiłem kiedyś bęben. A konkretnie, to koioł. Znaczy się automat
    perkusyjny robiłem bardzo dawno temu. Jak się taki nie do końca sprzężony
    układ pobudziło małą szpileczką, to dudnił nie gorzej od oślej skóry
    zdrowo walniętej pałą.

    Gdy się taki samogasnący generator pobudzi napięciem z sieci, odpowiedni
    dobranym i ewentualnie ukształtowanym, to powinien robić zacnego sinusa
    50 Hz. Tak to w teorii wygląda, a o to gdzie który opornik przylutować,
    to proszę mnie nie pytać, bo ja te oscylatory wprawdzie miałem rozpracowane
    bardzo dokładnie, ale było ro nieprzyzwoicie dawno temu. A ostatnio jestem
    coś mało praktykujący.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2011-07-19 21:26:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    [...]

    > c) MAX038

    Wystarczająco koszerny dla wątkotwórcy? Taki generator funkcyjny,
    to chyba robi sinus z trójkąta, a nie odwrotnie. Równie dobrze by
    można było komparatorem zrobić prostokąt z sieciowego sinusa 50 Hz,
    ten przecałkować do trójkjąta, a z niego ukształtować sinus taką
    metodą, jak w scalonych generatorach funkcyjnych. Ja bym tego nie
    nazwał "generatorem synchronizowanym".

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2011-07-19 21:47:55
    Od: "Waldek" <s...@n...cpam>

    > Wystarczająco koszerny dla wątkotwórcy?

    Skoro sie uparl na wiena to moze i za malo koszerny
    z drugiej strony nie podal czemu i po co ma byc synchronizowany z siecia

    >Taki generator funkcyjny,
    > to chyba robi sinus z trójkąta, a nie odwrotnie.

    tak to juz robil dziadek ICL 8038 jak mnie skleroza nie myli
    ale watkotworca pisal ze chce "analogowo"
    i chyba zalezy mu na malych znieksztalceniach

  • 7. Data: 2011-07-20 07:49:11
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

[...]

    To może zamiast synchronizować generator siecią dać przebieg z sieci (przez
    transformator i ew. filtr)?

  • 8. Data: 2011-07-20 08:12:44
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Andrzej,

    Wednesday, July 20, 2011, 9:49:11 AM, you wrote:

    Co to za głupi pomysł odpowiadania w podpisie pytającego? Przecież to
    jest obcinane przez normalne czytniki.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2011-07-20 08:15:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    l...
> [...]
    >ten przecałkować do trójkjąta, a z niego ukształtować sinus taką
    >metodą, jak w scalonych generatorach funkcyjnych. Ja bym tego nie

    Filtr wsadzic, i niech wycina wszystko inne niz 50Hz.

    Oczywiscie najlepsze filtry wychodza na DSP :-)

    J.

  • 10. Data: 2011-07-20 08:18:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "janusz_kk1" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >chciałbym go synchronzować z siecią.
    >Spotkał sie ktoś z taką realizacją?
    >Acha generator tylko analogowy, czyli bez procka.

    PLL ? jeden fotorezystor w filtrze do przestrajania .. a filtr petli
    najlepiej na procku :-)

    Albo od razu zapomniec o glupich zalozeniach i poszukac DDS od Analoga
    :-)

    J.