    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Statecznik elektroniczny T8 i zapłon rury
    Date: Sun, 4 Apr 2010 11:48:32 +0200

    Użytkownik "Marek Lewandowski" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:81oevvFc0hU1@mid.individual.net...

    > Ty pytałeś, dlaczego zimny zapłon niszczy rurę, nie starter wątku. Na
    > jego pytanie (o dobry soft start) nie mam odpowiedzi. Ale widzę, że jak
    > chcesz, to umiesz poprawnie pisać...

    > A zapalanie rury z żarzonymi katodami bez ich wstępnego podgrzania
    > skutkuje wyrwaniem materiału z powierzchni elektrod i rozpyleniem go po
    > luminoforze (dlatego końce starych rur są ciemne - to zjawisko zachodzi
    > zawsze, tylko przy poprawnie żarzonych elektrodach bardzo powoli). W
    > efekcie dość szybko rura jest od środka ciemna, traci na jasności, a jak
> [...]

    Panowie, naczytaliście się w necie różnych wypowiedzi niekoniecznie
    prawdziwych.
    Po pierwsze. Rury posiadają żarniki, które wstępnie rozgrzewają rurę w celu
    ich zapłonu. Nie ma to nic wspólnego z wydłużeniem żywotności rur, bo same
    rury z racji ich konstrukcji mają żywotność bardzo dużą. Pierwszym i
    ostatnim zadaniem tych włókien jest umożliwienie zapalenia świetlówki przy
    niższym napięciu zasilającym.
    Nietety najbardziej newraligicznym elementem, który ulega uszkodzeniu w
    takiej rurze i powoduje, ze rura jest do wyrzucenia to jest właśnie to
    włókno żarzące. W przypadku tradycyjnego układu zapłonowego spalenie się
    takiego włókna powoduje, że rura jest wyrzucana.
    Co do zaczerniania rury wewnątrz to faktycznie występuje takie zjawisko, ale
    występuje ono przede wszystkim wtedy, kiedy włókno jest żarzone i rura jest
    odpalana. Zjawisko to jest o wiele mniejsze przy rurach, które nie posiadają
    wstępnego żarzenia, a odpalane są na zimno wyższym napięciem. W przypadku
    wyższego napięcia zasilającego bez potrzeby wstępnego żarzenia rury
    wytrzymują o wiele dłużej. Tu nalezy porównać czas żywotności samej rury
    (bez wstępnego żarzenia) do czasu żywotności żarnika, który ogranicza
    żywortność rury przy tradycyjnym układzie zapłonowym. Ponadto układ
    odpalający rurę bez wstępnego żarzenia potrafi pracować na rurach, które
    mają przepalone wlókna i to właśnie jest wykładnikiem żywotności rur.
    Argumentami przemawiającymi przeciwko układom elektronicznym tj.
    przetwornicom podwyższającym napięcie zasilające rury jest fakt, że układy
    te lubią się często uszkadzać, głównie za sprawą wysychających kondensatorów
    elektrolitycznych oraz wysoki koszt w stosunku do tradycyjnego układu.
    Dlatego ja osobiście jestem za układami tradycyjnymi stateczników +
    zapłonnik elektroniczny, skracający mruganie rur i powodujący, ze rury
    zostają odpalone po jednokrotnym podżarzeniu.