  • Data: 2014-04-11 17:23:52
    Temat: Re: Przyszlosc energetyki
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Friday, 11 April 2014 16:51:56 UTC+2, J.F wrote:

> [...]
    -wegla,18490,5614616,1,prasa-detal

    > Obawiam sie ze gorzej - oni wykupia rosyjski gaz, moze nie calkiem za
    >
    > grosze, a my z niczym zostaniemy.
    >
    > A nie, przepraszam, my zostaniemy z Rosjanami, ktorym niemieckie firmy
    >
    > sprzedaja polskie zloza, np
    >

    > http://www.pb.pl/3601840,13856,rwe-sprzedaje-rosjano
    m-m.in.-polskie-koncesje

    > http://www.biztok.pl/biznes/rwe-sprzeda-koncesje-na-
    polski-gaz-rosjanom_a15654

    > Czyli elektrownie trzeba postawic, nie trzeba zas kopalni :-)

    Miałem na myśli że gotowy gaz leci, który prosto do turbiny wystarczy wpuścić. Ale to
    nie takie proste. Ten gaz spod ziemi byłby pieruńsko gorący, nie nadaje się do
    turbiny, więc trzeba by go najpierw schłodzić w wytwornicy pary. Para musi iść do
    turbiny parowej. Spaliny za turbiną zaś są gorące, więc potrzebna następna wytwornica
    i następna turbina. Wychodzi że elektrownia będzie jeszcze droższa niż tradycyjna na
    gaz ziemny. Natomiast prostsza niż węglowa, bo nie ma kotła. Ale tu jest następny
    myk: wytwornice pary z ciepła odpadowego i turbiny do nich to jak na razie zło
    konieczne w CCGT, a tu się nakręca nowy pomysł na wykorzystanie tego ciepła. Piaski
    bitumiczne! Amerykanie Kanadyjczycy poważnie myślą o stawianiu siłowni jądrowych
    wyłącznie do wytwarzania ciepła do wytapiania tych piasków. Toż ta smoła to gotowy
    surowiec do rafinerii! Tylko trzeba ją wytopić z piachu. Trochę tego mamy. Co prawda
    najwięcej w pobliżu ma Rosja, ale w Polsce też są.
    Konrad