eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaPrzyszlosc energetyki › Re: Przyszlosc energetyki
  • Data: 2014-05-01 13:51:37
    Temat: Re: Przyszlosc energetyki
    Od: bartekltg <b...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On 09.04.2014 15:51, k...@g...com wrote:
    > Zapotrzebowanie na energię przy locie na Księżyc stanowiło 10% energii produkowanej
    wtedy na całej Ziemi.

    Przepraszam, że odgrzewam wątek sprzed miesiąca, ale
    to pierdoła godna oszołomów z pl.sci.fizyka. :)

    Pierwszy człon rakiety Saturn V to
    650 ton węglowodorów i 1700ton ciekłego tlenu.

    700 ton ropy to nie jest nic.
    Konsumpcja w samym USA w 80 roku (do 69 nie chciao mi się
    szukać) to 15mln baryłek dziennie.
    http://www.wolframalpha.com/input/?i=usa+oil+consump
    tion+1969+
    Weźmy 5.
    To prawie 800 000 ton.
    http://www.wolframalpha.com/input/?i=5+million+oil+b
    arrels+in+metric+tons

    Start tej rakiety to mniej niż promil tylko ropki
    z tego dnia. A gdzie węgiel? Atom?
    Ok, trzeba było jeszcze skroplonego tlenu
    i był<- jeszcze dwa, mniejsze stopnie, ale to deje
    rząd wielkości.

    Może chodziło Ci o moc chwilową?
    Czyli w ciągu kilku minut spalamy to wszystko?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Rocketdyne_F-1
    spora bestia, a było ich 5.

    Mocy cieplnej na szybko nie znalazłem,
    ale z grubsza można ją oszacować od dołu jako
    ciąg * impuls właściwy.

    http://www.wolframalpha.com/input/?i=2580+N*s%2Fkg*6
    770+kN

    17.5 GW każdy. Ponad trzy elektrownie Bełchatów:)

    Ale co z tego, to nie moc ciągła, tylko praktycznie impuls.
    Taką samą moc będzie miała kilkutonowa bomba, jeśli uznamy,
    że 'działa' sekundę.


    Wyniesienie sprzętu potrzebnego na MArsa to ciężkie zadanie,
    ale nie jest to zadanie 'przenieś cywilizację'.

    Przez Ciołkowskiego nie możemy zabrać paliwa na powrót,
    ale koncepcje jak tam paliwo robić były od dawna (i m.in
    po to była potrzeba woda na miejscu).

    BTW, stasrt z Marsa jest znacznie trudniejszy niż z Księżyca,
    ale i o wiele łatwiejszy niż z Ziemi.

    *1. Grawitacja, - prędkość ucieczki z Marsa jest
    2.24 razy mniejsza. Na czystą energię daje to x5.

    Ale w kosmos nie ma torów, zdobywając nieco prędkości
    musimy rozpędzić i resztę paliwa, nie mozęmy tego tak liczyć,
    trzeba znów pana Ciołkowskiego.

    m_paliwa/m_statku = (exp(V/v) - 1)

    Gdzie V to potrzebna zmiena prędkośći, v - impuls właściwy.

    Dla silnika węglowodory-ciekły tlen (impuls 2.58km/s)
    stosunek masy paliwa do pustego statku dla
    Marsa 6
    Ziemi 75.8

    Dla silnika ciekły wodór/tlen (impuls 4.13km/s)
    Mars 2.36
    Ziemia - 14

    Różnice są gigantyczne.

    *2 znacznie rzadsza atmosfera. Z Ziemi musimy startować
    powolutku (inaczej opór zniszczy rakietę, a skoro starttujemy dłużej,
    to więcej naszego ciągu idzie na bezcelowe zwalczanie grawitacji)
    i początkowo w górę (co jest bardzo nieefektywne z punktu widzenia
    mechaniki orbitalnej). Do tego najzwyczajniej w świecie, opór atmosfery
    zwieksza zapotrzebowanie na paliwo.
    Na Marsie ten problem jest wielokrotnie mniejszy. 100 razy mniejsze
    w jakiś dolinach.


    pzdr
    bartekltg



Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: