-
Data: 2014-05-01 13:51:37
Temat: Re: Przyszlosc energetyki
Od: bartekltg <b...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On 09.04.2014 15:51, k...@g...com wrote:
> Zapotrzebowanie na energię przy locie na Księżyc stanowiło 10% energii produkowanej
wtedy na całej Ziemi.
Przepraszam, że odgrzewam wątek sprzed miesiąca, ale
to pierdoła godna oszołomów z pl.sci.fizyka. :)
Pierwszy człon rakiety Saturn V to
650 ton węglowodorów i 1700ton ciekłego tlenu.
700 ton ropy to nie jest nic.
Konsumpcja w samym USA w 80 roku (do 69 nie chciao mi się
szukać) to 15mln baryłek dziennie.
http://www.wolframalpha.com/input/?i=usa+oil+consump
tion+1969+
Weźmy 5.
To prawie 800 000 ton.
http://www.wolframalpha.com/input/?i=5+million+oil+b
arrels+in+metric+tons
Start tej rakiety to mniej niż promil tylko ropki
z tego dnia. A gdzie węgiel? Atom?
Ok, trzeba było jeszcze skroplonego tlenu
i był<- jeszcze dwa, mniejsze stopnie, ale to deje
rząd wielkości.
Może chodziło Ci o moc chwilową?
Czyli w ciągu kilku minut spalamy to wszystko?
http://en.wikipedia.org/wiki/Rocketdyne_F-1
spora bestia, a było ich 5.
Mocy cieplnej na szybko nie znalazłem,
ale z grubsza można ją oszacować od dołu jako
ciąg * impuls właściwy.
http://www.wolframalpha.com/input/?i=2580+N*s%2Fkg*6
770+kN
17.5 GW każdy. Ponad trzy elektrownie Bełchatów:)
Ale co z tego, to nie moc ciągła, tylko praktycznie impuls.
Taką samą moc będzie miała kilkutonowa bomba, jeśli uznamy,
że 'działa' sekundę.
Wyniesienie sprzętu potrzebnego na MArsa to ciężkie zadanie,
ale nie jest to zadanie 'przenieś cywilizację'.
Przez Ciołkowskiego nie możemy zabrać paliwa na powrót,
ale koncepcje jak tam paliwo robić były od dawna (i m.in
po to była potrzeba woda na miejscu).
BTW, stasrt z Marsa jest znacznie trudniejszy niż z Księżyca,
ale i o wiele łatwiejszy niż z Ziemi.
*1. Grawitacja, - prędkość ucieczki z Marsa jest
2.24 razy mniejsza. Na czystą energię daje to x5.
Ale w kosmos nie ma torów, zdobywając nieco prędkości
musimy rozpędzić i resztę paliwa, nie mozęmy tego tak liczyć,
trzeba znów pana Ciołkowskiego.
m_paliwa/m_statku = (exp(V/v) - 1)
Gdzie V to potrzebna zmiena prędkośći, v - impuls właściwy.
Dla silnika węglowodory-ciekły tlen (impuls 2.58km/s)
stosunek masy paliwa do pustego statku dla
Marsa 6
Ziemi 75.8
Dla silnika ciekły wodór/tlen (impuls 4.13km/s)
Mars 2.36
Ziemia - 14
Różnice są gigantyczne.
*2 znacznie rzadsza atmosfera. Z Ziemi musimy startować
powolutku (inaczej opór zniszczy rakietę, a skoro starttujemy dłużej,
to więcej naszego ciągu idzie na bezcelowe zwalczanie grawitacji)
i początkowo w górę (co jest bardzo nieefektywne z punktu widzenia
mechaniki orbitalnej). Do tego najzwyczajniej w świecie, opór atmosfery
zwieksza zapotrzebowanie na paliwo.
Na Marsie ten problem jest wielokrotnie mniejszy. 100 razy mniejsze
w jakiś dolinach.
pzdr
bartekltg
Następne wpisy z tego wątku
- 02.05.14 07:08 J.F.
- 02.05.14 11:45 Marek
- 02.05.14 12:31 bartekltg
- 02.05.14 12:39 J.F.
- 02.05.14 12:47 bartekltg
- 02.05.14 12:52 bartekltg
- 02.05.14 13:14 k...@g...com
- 02.05.14 16:48 bartekltg
- 02.05.14 21:21 Konrad Anikiel
- 03.05.14 00:07 bartekltg
- 03.05.14 22:09 Konrad Anikiel
- 03.05.14 22:27 J.F.
- 03.05.14 22:37 k...@g...com
- 03.05.14 23:50 bartekltg
- 04.05.14 13:25 Konrad Anikiel
Najnowsze wątki z tej grupy
- Tokarze CNC czyli ciężkie życie prototypiarza
- Stojak do wiertarki
- Działanie naczynia wyrównawczego
- Przenośny zbiornik ciśnieniowy
- Mały kogenerator gazowy
- Co to znaczy wer. eksportowa? Na przykładzie motoru Java 350 Perak
- Skuteczność cięcia a liczba noży robota
- napoje gazowane
- Metrologia
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Vitruvian Man - parts 1-6
- Komin do wiaty
- Ryby i kawitacja
- Ekspres do kawy i glony
Najnowsze wątki
- 2024-07-18 Plaj blokuje usuwanie swoich kontaktów. A to SZMATY
- 2024-07-19 Re: Zgody...
- 2024-07-19 Octavia 2011r vs Audi A3 2007r
- 2024-07-18 ANNA BRYŁKA - RZĄD MANIPULUJE INFORMACJAMI O PODATKACH OD AUT SPALINOWYCH
- 2024-07-19 Co z Fideltronikiem?
- 2024-07-18 Zamiana aku żelowych w UPS na LiFePo4
- 2024-07-19 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-07-19 Kraków => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-07-19 Gdańsk => Technical Lead ( (Java Background)) <=
- 2024-07-19 Warszawa => Senior Rust Software Engineer <=
- 2024-07-19 Poznań => UX/UI Designer <=
- 2024-07-19 Łódź => Senior PHP Developer <=
- 2024-07-19 Ryga => Junior NOC Engineer <=
- 2024-07-19 Ulm => Technischer Rollouter (d/m/w) <=
- 2024-07-19 Warszawa => International freight forwarder <=