  • Data: 2014-04-11 19:32:43
    Temat: Re: Przyszlosc energetyki
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Fri, 11 Apr 2014 08:23:52 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):

    > Miałem na myśli że gotowy gaz leci, który prosto do turbiny
    > wystarczy wpuścić. Ale to nie takie proste. Ten gaz spod ziemi
    > byłby pieruńsko gorący, nie nadaje się do turbiny, więc trzeba by
    > go najpierw schłodzić w wytwornicy pary.

    Hm, a moze jednak sie nadaje ?
    Brzmi interesujaco - podniesc cisnienie w kopalni, rozprezac gaz w
    turbinie (a przy okazji sie schlodzi) bez spalania, a na wylocie
    rurociag do odbiorcow.

    > Para musi iść do turbiny
    > parowej. Spaliny za turbiną zaś są gorące, więc potrzebna następna
    > wytwornica i następna turbina.

    wytwornica tylko jedna - na wylocie spalin, a we wlocie przegrzewacz
    :-)

    > Wychodzi że elektrownia będzie
    > jeszcze droższa niż tradycyjna na gaz ziemny. Natomiast prostsza
    > niż węglowa, bo nie ma kotła. Ale tu jest następny myk: wytwornice
    > pary z ciepła odpadowego i turbiny do nich to jak na razie zło
    > konieczne w CCGT,

    bo ja wiem ... dzieki nim elektrownia osiaga sprawnosc 60%.

    > a tu się nakręca nowy pomysł na wykorzystanie
    > tego ciepła. Piaski bitumiczne! Amerykanie Kanadyjczycy poważnie
    > myślą o stawianiu siłowni jądrowych wyłącznie do wytwarzania ciepła
    > do wytapiania tych piasków. Toż ta smoła to gotowy surowiec do
    > rafinerii! Tylko trzeba ją wytopić z piachu. Trochę tego mamy. Co
    > prawda najwięcej w pobliżu ma Rosja, ale w Polsce też są.

    Ale czy duzo i czy w poblizu zloz wegla ?

    Bo tak patrzac co sie w Polsce grzeje, to mozna by cementownie
    postawic na wylocie z kopalni :-)

    A tych piaskow nie da sie podziemnie zgazowac ?
    Po co to wozic w dwie strony ?

    J.