  • Data: 2014-05-02 16:48:30
    Temat: Re: Przyszlosc energetyki
    Od: bartekltg <b...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 02.05.2014 13:14, k...@g...com wrote:

    > Na razie to chyba Rosjanie jako jedyni mają patent na tanie silniki
    > rakietowe.

    USA silniki też ma nie najgorsze. Włącznie z wspomnianym
    F1, choć to 'niemiecka' konstrukcja sprzed 50 lat;-)
    Niestety, na długo utknęli z promami. Koncepcja niby
    szłyszna, ale nie do końca wypaliła. Może za mało
    lotów by zaczęło działać, może za duży (rozmiar ładowni
    był na zamówienie wojska), a może jednorazówki
    rzeczywiście lepsze.

    > Ciekawe czy z powodu sankcji upadnie przemysł kosmiczny w
    > USA.

    Aktywizują prywaciarzy, co akurat i gospodarce, i ich
    przemysłowi kosmicznemu dobrze zrobi.

    > Żeby tanio latać potrzeba taniego paliwa. najlepiej jak by się
    > go wydobywało koparkami.

    No nie wiem, Popatrz na wyliczenia, lepszego paliwa można wziąć
    5 razy mniej;) Z drugiej strony, używa się na pierwszy stopień
    taniego paliwa - nafty. Tyle, że dobrze oczyszczonej etc.

    Nie wiem, ile kosztów startu to paliwo, ale mam wątpliwości,
    czy jest to większa cześć. Jeśli nawet jest to 40%, to zbicie
    tych kosztów 10 razy nie zrewolucjonizuje lotów.

    Koparkami? Są rakiety na węgiel (z saletrą) ale kiepsko
    sprawdzają się w przemyśle kosmicznym. Choć nie tak do końca,
    boostery wahadłowców były na kalichlorek z pyłem aluminiowym
    i zlepione jakimś plastikiem.

    pzdr
    bartekltg