  • Data: 2024-07-25 17:03:18
    Temat: Re: Problem z rozruchem MAB8048H po podłączeniu zasilania
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 25.07.2024 10:36, J.F wrote:

    > Ogolnie - nie widzę powodów, aby kwarc ruszał jakies sekundy.
    > Ułamek sekundy to tak.

    To znaczy wyglądało to tak, jakby próbował ruszyć - był widoczny jakiś
    chaotyczny sygnał (nie przyglądałem mu się bliżej). Dopiero po tym
    okresie od ułamka sekundy do kilku sekund pojawiała się stabilna
    sinusoida. I jeśli wtedy zrobiłem ręczny reset, to wszystko działało
    poprawnie.

    > Fajnie, ze rezystor pomógł, bo szukanie może być wredne.
    >
    > Normalnie on sluży do "linearyzacji bramki" i zamiany na wzmacniacz,
    > ale jak widać - sobie radzą bez niego.
    > Ale jak też widać - nie zawsze :-)

    Hmm... Okazuje się, że o ile rezystor pomógł, to nie wyeliminował
    problemów w zupełności. Układ ciągle miewa problemy z rozruchem - tym
    razem już tylko po podłaczeniu zasilania po dłuższej przerwie.
    Próbowałem wymienić kondensatory przy kwarcu (najpierw na 27pF, potem na
    18pF) ale nie było różnicy. Zwiększenie kondensatora przy RST do 10 uF
    także nie rozwiązuje sprawy.
    Gdy rezonator już się wzbudzi, to wszystko pracuje poprawnie i
    stabilnie. Próbowałem trzech różnych rezonatorów: dwóch 6MHz i jednego
    4MHz. Może oczekuje jakiegoś konkretnego typu rezonatora? Może nie lubi
    się ze współczesnymi, tymi w niskich obudowach?

    Nie jest to problemem, bo mam zapas 8048 od różnych producentów. Po
    prostu nie daje mi spokoju pytanie, dlaczego akurat te MAB8040H od
    Philipsa mają ten problem z rozkręceniem generatora, a wszystkie inne
    działają poprawnie. MAB8050 swoją drogą także nie ma tego problemu...