  • 1. Data: 2024-07-24 01:24:29
    Temat: Problem z rozruchem MAB8048H po podłączeniu zasilania
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W ramach zabawy z "antycznymi" rozwiązaniami zacząłem ostatnio
    eksperymentować z kilkoma egzemplarzami 8048, które leżały u mnie w
    szufladzie. Złożyłem układ testowy na płytce i napisałem program do
    migania diodami w asemblerze.
    Scalak bliżej niezidentyfikowanego producenta działa bez jakichkolwiek
    zastrzeżeń. Natomiast gdy włożyłem w podstawkę MAB8048H od Philipsa,
    zaczynają się dziać dziwne rzeczy - przeważnie program nie startuje po
    podłączeniu zasilania, czasem startuje i działa chaotycznie.
    Układ resetu jest wykonany zgodnie z notą katalogową - z wykorzystaniem
    kondensatora 1uF i rezystora 1k (ograniczający prąd zwarcia po
    naciśnięciu przycisku). Próbowałem zwiększyć kondensator przy pinie
    reset (najpierw do 2,2uF, potem do 10uF) oraz zastosować inny rezonator
    kwarcowy (z 6MHz do 4MHz).
    Jeśli ręcznie wykonam reset, to program działa już stabilnie.
    Wszystkie posiadane egzemplarze MAB8048H zachowują się w ten sam sposób
    więc wątpię, żeby chodziło o jakieś losowe uszkodzenie konkretnego
    egzemplarza.

    Ktoś ma pomysł co może odpowiadać za takie zachowanie?

  • 2. Data: 2024-07-24 18:46:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 24 Jul 2024 01:24:29 +0200, Atlantis wrote:
> [...]
    > Układ resetu jest wykonany zgodnie z notą katalogową - z wykorzystaniem
    > kondensatora 1uF i rezystora 1k (ograniczający prąd zwarcia po

    Tu masz cos specyficznie do MAB8048
    https://datasheets.chipdb.org/Philips/MAB8050H.pdf

    reset wygląda jakby zgodnie z Twoim opisem.
    Ale piszą, ze powinien trwac co najmniej 10ms ...

    > naciśnięciu przycisku). Próbowałem zwiększyć kondensator przy pinie
    > reset (najpierw do 2,2uF, potem do 10uF)

    Czyli chyba nie 10ms jest problemem.

    > oraz zastosować inny rezonator kwarcowy (z 6MHz do 4MHz).

    Wzbudzanie/stabilizacja pracy kwarcu może być problemem.

> [...]
    > Wszystkie posiadane egzemplarze MAB8048H zachowują się w ten sam sposób
    > więc wątpię, żeby chodziło o jakieś losowe uszkodzenie konkretnego

    najlepiej byłoby oscyloskopem czy analizatore zobaczyc, co się dzieje
    przy takim nieudanym starcie.

    J.

  • 3. Data: 2024-07-24 19:04:09
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 24.07.2024 18:46, J.F wrote:

    > reset wygląda jakby zgodnie z Twoim opisem.

    Teraz jeszcze dodatkowo zmodyfikowałem układ resetu, wpinając pomiędzy
    pin RST i plus zasilania diodę Schottky'ego (wpiętą katodą do plusa) - w
    ten sposób przy zaniku zasilania kondensator szybko rozładuje się,
    wymuszając stan niski na RST. Nie ma to jednak żadnego wpływu na
    opisywany problem.

    > Ale piszą, ze powinien trwac co najmniej 10ms ..
    Z tego co widzę, to potrzeba znacznie więcej niż 10 ms. Jeśli po
    podłaczeniu zasilania trzymam reset przez co najmniej kilka sekund, to
    układ się uruchamia.

    > Wzbudzanie/stabilizacja pracy kwarcu może być problemem.

    Właśnie też teraz przyszło mi do głowy, że może przy tym konkretnym
    modelu generator potrzebuje więcej czasu, żeby zacząć pracować poprawnie
    po podłączeniu zasilania. Możliwe, że układ wymaga jakiegoś konkretnego
    rodzaju rezonatora? A może te współczesne różnią się czymś istotnym od
    historycznych?

  • 4. Data: 2024-07-24 21:02:28
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 24.07.2024 18:46, J.F wrote:

    > najlepiej byłoby oscyloskopem czy analizatore zobaczyc, co się dzieje
    > przy takim nieudanym starcie.

    Ok, podpiąłem oscyloskop. Wszystko wskazuje na to, że winę za takie
    zachowanie układu ponosi generator sygnału zegarowego.
    Na tym lepiej działającym egzemplarzy 8048 impulsy na linii ALE
    pojawiają się właściwie natychmiast po podłączeniu zasilania. Na tym
    gorzej działającym mija trochę czasu, zanim pojawi się tam stabilny
    sygnał - od ułamka sekundy, nawet do kilku sekund.
    Dodatkowo ten pierwszy scalak nie ma najmniejszego problemu z
    wystartowaniem generatora, gdy do pinu X1 podłączona jest sonda
    oscyloskopu. Ten drugi w takich warunkach nie chce ruszyć.

    Jakie będzie najlepsze rozwiązanie? Szukać innego kwarcu? Zmienić
    (zwiększyć?) pojemność kondensatorów przy kwarcu? W tej chwili stosuję
    22 pF.

  • 5. Data: 2024-07-24 22:09:21
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ok. Wygląda na to, że pomogła sztuczka z rezystorem 1M podłączonym
    równolegle do kwarcu.

  • 6. Data: 2024-07-25 10:36:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 24 Jul 2024 21:02:28 +0200, Atlantis wrote:

> [...]
    > gorzej działającym mija trochę czasu, zanim pojawi się tam stabilny
    > sygnał - od ułamka sekundy, nawet do kilku sekund.

    Ogolnie - nie widzę powodów, aby kwarc ruszał jakies sekundy.
    Ułamek sekundy to tak.
    Te 10ms może być potrzebne, aby napięcie zasilające się
    ustabilizowało, i procek nie pracował w dziwnych warunkach.

    Może i stabilna praca kwarcu, z pełną dokładnością, wymaga jakiejs
    rozgrzewki, ale procesor ruszy na róznych częstoliwościach.

    Natomiast jak widać - kwarce mają swoje narowy.
    Pojemnosci, jak widac rezystory, overtony ...

    > Dodatkowo ten pierwszy scalak nie ma najmniejszego problemu z
    > wystartowaniem generatora, gdy do pinu X1 podłączona jest sonda
    > oscyloskopu. Ten drugi w takich warunkach nie chce ruszyć.

    Jest jeden niuans - normalnie tam jest jakis wzmacniacz/bramka.
    Jeden pin od kwarcu jest wyjsciem, drugi wejsciem.
    Na wejsciu sygnał słaby, i oscyloskop potrafi go stłumic.
    Na wyjsciu bramki sygnał solidny ... o ile jest pełna bramka.

    I teraz - różne wersje, w szczególności NMOS i CMOS, mogą mieć
    odwrócone piny. W jednym oscyloskop zablokuje na X1, w drugim na X2.

    A w tym MAB jeszcze jakos inaczej - patrze na fig 6 - zewnętrzny zegar
    trzeba doprowadzic do obu pinów.

    Fajnie, ze rezystor pomógł, bo szukanie może być wredne.

    Normalnie on sluży do "linearyzacji bramki" i zamiany na wzmacniacz,
    ale jak widać - sobie radzą bez niego.
    Ale jak też widać - nie zawsze :-)

    J.

  • 7. Data: 2024-07-25 17:03:18
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 25.07.2024 10:36, J.F wrote:

    > Ogolnie - nie widzę powodów, aby kwarc ruszał jakies sekundy.
    > Ułamek sekundy to tak.

    To znaczy wyglądało to tak, jakby próbował ruszyć - był widoczny jakiś
    chaotyczny sygnał (nie przyglądałem mu się bliżej). Dopiero po tym
    okresie od ułamka sekundy do kilku sekund pojawiała się stabilna
    sinusoida. I jeśli wtedy zrobiłem ręczny reset, to wszystko działało
    poprawnie.

    > Fajnie, ze rezystor pomógł, bo szukanie może być wredne.
    >
    > Normalnie on sluży do "linearyzacji bramki" i zamiany na wzmacniacz,
    > ale jak widać - sobie radzą bez niego.
    > Ale jak też widać - nie zawsze :-)

    Hmm... Okazuje się, że o ile rezystor pomógł, to nie wyeliminował
    problemów w zupełności. Układ ciągle miewa problemy z rozruchem - tym
    razem już tylko po podłaczeniu zasilania po dłuższej przerwie.
    Próbowałem wymienić kondensatory przy kwarcu (najpierw na 27pF, potem na
    18pF) ale nie było różnicy. Zwiększenie kondensatora przy RST do 10 uF
    także nie rozwiązuje sprawy.
    Gdy rezonator już się wzbudzi, to wszystko pracuje poprawnie i
    stabilnie. Próbowałem trzech różnych rezonatorów: dwóch 6MHz i jednego
    4MHz. Może oczekuje jakiegoś konkretnego typu rezonatora? Może nie lubi
    się ze współczesnymi, tymi w niskich obudowach?

    Nie jest to problemem, bo mam zapas 8048 od różnych producentów. Po
    prostu nie daje mi spokoju pytanie, dlaczego akurat te MAB8040H od
    Philipsa mają ten problem z rozkręceniem generatora, a wszystkie inne
    działają poprawnie. MAB8050 swoją drogą także nie ma tego problemu...

  • 8. Data: 2024-07-25 17:29:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 25 Jul 2024 17:03:18 +0200, Atlantis wrote:

> [...]
    > chaotyczny sygnał (nie przyglądałem mu się bliżej). Dopiero po tym
    > okresie od ułamka sekundy do kilku sekund pojawiała się stabilna

    Tak pewnie było, ale to raczej nie jest normalne zachowanie kwarcu.

> [...]
    > Próbowałem wymienić kondensatory przy kwarcu (najpierw na 27pF, potem na
    > 18pF) ale nie było różnicy. Zwiększenie kondensatora przy RST do 10 uF

    Powinno rozwiązać o tyle, ze jeśli po dłuzszym czasie kwarc dobrze
    startuje, to 10uF zapewnia dłuższy czas.
    Ale ciągle za mały?

> [...]
    > się ze współczesnymi, tymi w niskich obudowach?
    >
    > Nie jest to problemem, bo mam zapas 8048 od różnych producentów. Po

    A Ty masz jakies plany z tym związane?
    Bo nie bardzo wiem, do czego by można 8048 dziś użyć ...

    > prostu nie daje mi spokoju pytanie, dlaczego akurat te MAB8040H od
    > Philipsa mają ten problem z rozkręceniem generatora, a wszystkie inne
    > działają poprawnie. MAB8050 swoją drogą także nie ma tego problemu...

    Też jestem ciekaw.
    Pojemności? Rodzaj pracy ("szeregowy"/równoległy) ... no ale przeciez
    pracują z innymi prockami. Amplitudy/energie drgan?

    J.

  • 9. Data: 2024-07-25 18:11:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > 4MHz. Może oczekuje jakiegoś konkretnego typu rezonatora? Może nie lubi
    > się ze współczesnymi, tymi w niskich obudowach?

    Z ciekawosci poszukałem dokumentacji Intela

    http://bitsavers.trailing-edge.com/components/intel/
    8048/9800270D_MCS-48_Family_Users_Manual_Jul78.pdf

    na stronie 35 (2-9) jest opis ... pobieżny bardzo. Tyle, ze napisali,
    ze X1 to wejscie. No i "completely self-contained" ... wbudowane
    kondensatory ?

    Na strona 48 (2-22) jest cieakwie, ale to o 8021
    Kondensatory niepotrzebne ? Tak to jakos dziwnie napisali, ze nie
    wiem. Chyba wbudowane.
    Do generacji wystarczy jeden rezystor 10k - bez kwarcu.

    ale juz na stronie 105 (5-1) są 2*20pF, z ciekawą notką.
    "A standard series resonant XTAL [...] will provide better than 1%
    accuracy.
    If higher accuracy is required, a parallel resonant XTAL should be
    specified, which will operate with a load capacitance of 20-25pF.

    For more information see Intel Application Note AP-35"

    I dalej pełno schematów z kondensatorami.

    Jakby podobnie jak ten MAB.

    J.

  • 10. Data: 2024-07-25 18:44:04
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 25.07.2024 17:29, J.F wrote:

    > A Ty masz jakies plany z tym związane?
    > Bo nie bardzo wiem, do czego by można 8048 dziś użyć ...

    Pewnie wykorzystam je jeszcze w jakichś projektach hobbystycznych. Lubię
    projekty retro, a trochę różnych części udało mi się zebrać przez lata i
    czasem wykorzystuję je do złożenia czegoś.
    Sam też trochę nie wierzyłem, że przy skromnych parametrach można do
    czegokolwiek wykorzystać 8048. Jednak ostatnio miałem do zrobienia
    pewien drobny projekt i z ciekawości zrobiłem go właśnie na tym MCU,
    zamiast na jakiejś Atmedze. Działa i robi co ma robić, a pisanie kodu a
    asemblerze jest fajną rozrywką intelektualną. ;)
    Oczywiście nigdy nie użyłbym takiego elementu w projekcie robionym na
    zamówienie albo w czymś, od czego wymaga nie się niezawodności i
    niskiego poboru prądu. Jednak jakieś amatorskie projekty - jak
    najbardziej da się na tym zrobić.

    > Też jestem ciekaw.
    > Pojemności? Rodzaj pracy ("szeregowy"/równoległy) ... no ale przeciez
    > pracują z innymi prockami. Amplitudy/energie drgan?

    Wygląda na to, że kluczowy był kwarc. Znalazłem jeszcze jeden 10 MHz w
    wysokiej obudowie, wyglądający na stary. Po jego zastosowaniu MAB8048H
    zaczął się zachowywać znacznie lepiej - startuje stabilnie nawet bez
    rezystora 1M i z kondensatorem 1uF na linii RST.