  • Data: 2024-07-25 10:36:25
    Temat: Re: Problem z rozruchem MAB8048H po podłączeniu zasilania
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 24 Jul 2024 21:02:28 +0200, Atlantis wrote:

    > Ok, podpiąłem oscyloskop. Wszystko wskazuje na to, że winę za takie
    > zachowanie układu ponosi generator sygnału zegarowego.
    > Na tym lepiej działającym egzemplarzy 8048 impulsy na linii ALE
    > pojawiają się właściwie natychmiast po podłączeniu zasilania. Na tym
    > gorzej działającym mija trochę czasu, zanim pojawi się tam stabilny
    > sygnał - od ułamka sekundy, nawet do kilku sekund.

    Ogolnie - nie widzę powodów, aby kwarc ruszał jakies sekundy.
    Ułamek sekundy to tak.
    Te 10ms może być potrzebne, aby napięcie zasilające się
    ustabilizowało, i procek nie pracował w dziwnych warunkach.

    Może i stabilna praca kwarcu, z pełną dokładnością, wymaga jakiejs
    rozgrzewki, ale procesor ruszy na róznych częstoliwościach.

    Natomiast jak widać - kwarce mają swoje narowy.
    Pojemnosci, jak widac rezystory, overtony ...

    > Dodatkowo ten pierwszy scalak nie ma najmniejszego problemu z
    > wystartowaniem generatora, gdy do pinu X1 podłączona jest sonda
    > oscyloskopu. Ten drugi w takich warunkach nie chce ruszyć.

    Jest jeden niuans - normalnie tam jest jakis wzmacniacz/bramka.
    Jeden pin od kwarcu jest wyjsciem, drugi wejsciem.
    Na wejsciu sygnał słaby, i oscyloskop potrafi go stłumic.
    Na wyjsciu bramki sygnał solidny ... o ile jest pełna bramka.

    I teraz - różne wersje, w szczególności NMOS i CMOS, mogą mieć
    odwrócone piny. W jednym oscyloskop zablokuje na X1, w drugim na X2.

    A w tym MAB jeszcze jakos inaczej - patrze na fig 6 - zewnętrzny zegar
    trzeba doprowadzic do obu pinów.

    Fajnie, ze rezystor pomógł, bo szukanie może być wredne.

    Normalnie on sluży do "linearyzacji bramki" i zamiany na wzmacniacz,
    ale jak widać - sobie radzą bez niego.
    Ale jak też widać - nie zawsze :-)

    J.