    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika,pl.pregierz
    Subject: Re: Praca elektryk monter ZE
    Date: Fri, 30 May 2014 14:07:51 +0200

    Użytkownik "Wiesiaczek" <W...@c...pl> napisał w wiadomości
    news:lm9mt1$lsb$1@node1.news.atman.pl...

    > W skrócie chodziło o inną dystrybucję dochodu narodowego tak, żeby
    > WSZYSCY obywatele państwa mieli zbliżone i wystarczające do życia warunki.
    > Przypomnę, że pensje były znacznie bardziej wyrównane i nie było kominów
    > płacowych ale za to każda pensja wystarczała do godnego życia, na lekarza,
    > szkołę, czynsz, media, ubranie etc.

    Pensja wystarczała, ale zdecydowanie nie motywowała - czy się stoi, czy się
    leży ......

    Szkołę, lekarza, wodę państwo "dawało" gratis.
    A do każdego stanowiska pracy (według propagandy) dopłacało.
    Wychodziło na to, że aby nie obciążać państwa najlepiej było nic nie robić.

    > Należy też pamiętać, że dochód narodowy pozwalał na odbudowę całkowicie
    > zniszczonego kraju po II WŚ, odbudowanie praktycznie od zera przemysłu,
    > rolnictwa, szkolnictwa, szpitali, dróg, kolei, energetyki, likwidację
    > analfabetyzmu i wielu innych działów gospodarki.
    > Ponieważ wolna konkurencja na to NIGDY by nie pozwoliła, system był
    > CAŁKOWICIE odrębny od zachodniego i głupotą jest przeliczanie złotówek na
    > dolary.

    Pensja motywująca do pracy powodowała by, że ludzie by więcej pracowali.
    A poza tym nawet ta sama praca tych samych ludzi pozwoliłaby zrobić to
    szybciej, gdyby nie wysysanie efektów pracy.
    Nie wiem jak gdzie indziej, ale w Gdańsku:
    Statki remontowaliśmy kupując wszystko za $ (taki był wymóg umów), a
    sprzedawaliśmy za ruble transferowe.
    Worki ze zbożem II gatunku (na chleb) ładowane na statek miały karteczkę co
    zawierają + drugą w środku.
    Potem do nas przychodziło droższe zboże I gatunku (na siew). Karteczki przy
    workach po rusku, a w środku nasze karteczki.

    > Owszem, w przypadku handlu zagranicznego miało to miejsce, ale
    > przenoszenie tego na poziom pojedynczego obywatela jest nadużyciem.
    > Pensje były wypłacane w złotych i tyle.

    Nadużycie to się kryje gdzieś u podstaw systemu, który powodował istnienie 2
    kursów $ różniących się 10 razy.
    Handel zagraniczny nie miał wpływu na pojedynczego obywatela? A jak ten
    obywatel chciał coś kupić, czego w kraju nie robiono (w 87 kupiłem
    zmywarkę).

    [..]

    > I nie słuchaj głupot, że w PRL-u całe pokolenie żywiło się octem :)

    Ktoś tak twierdzi ? Ja tylko napisałem co sam widziałem w sklepach. Taka
    sytuacja była może rok, może dwa, a nie całe pokolenie.
    P.G.