    From: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Pojemność akumulatora samochodowego
    Date: Wed, 9 Jan 2013 14:13:00 +0100

    Hello Swift,

    > Tak naprawdę, pojemność akumulatora zależy od sposobu rozładowania
    > (wielkości prądu). Z tego co wiem, większość producentów, jako
    > pojemność nominalną, podaje pojemność dla rozładowania prądem 10-cio
    > godzinnym, np. 65 Ah, to prąd rozładowania 6,5 A przez 10 godzin.
    > Jako końcowe napięcie rozładowania, przy określeniu pojemności
    > znamionowej, przyjmuje się napięcie 1,8 V na celę. Rozładowanie
    > poniżej 1,7 V na celę powoduje nieodwracalne procesy chemiczne -
    > jeżeli dobrze pamiętam, elektrody zamieniają się wówczas w siarczan ołowiu.

    Elektrody podczas rozładowania zawsze zamieniają się w siarczan
    ołowiu. Jest tylko wiestia, jakiej wielkości kryształy powstają i jak
    mocno budując się wyrywają masę z elektrod. Dochodzi jeszcze
    izolowanie elektrod przez warstwę skrystalizowanego siarczanu.
    Dlatego też normalnym stanem pracy akumulatora kwasowo-ołowiowego jest
    stan pełnego naładowania z utrzymywanie napięcia buforowego
    (2.3-2.4V/ogniwo). Równania reakcji w akumulatorze masz np. tu:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Akumulator_kwasowo-o%C5
    %82owiowy

    --
    Best regards,