  • 41. Data: 2009-02-23 21:10:09
    Temat: Re: Panas G1 - czy to nowy trend?
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > Rzecze dominik:

    > ^^^^^^

    Widzę, że nie zrozumiałeś tej wypowiedzi - olek jak tylko mógł się
    pozbyć OM-a to się go pozbył i naszpikował wszystko elektroniką. Od
    mechaniki uciekają jak się da. Nowe m4/3 to kolejny przykład jak by tu
    wywalić coś mechanicznego (m.in. oczywiście, ale nie zmienia to faktu że
    olek pierwszy robi to w takim zestawie). Może specjalnie dla Gotfryda
    wywalą przysłonę i włożą LCD ;)

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 42. Data: 2009-02-23 23:11:26
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze dominik:

> [...]
    > wywalić coś mechanicznego (m.in. oczywiście, ale nie zmienia to faktu że
    > olek pierwszy robi to w takim zestawie). Może specjalnie dla Gotfryda

    Po prostu Olympus był akurat mistrzem w robieniu mechanicznych aparatów i
    nie uważam żeby pisanie że zawsze unikał mechaniki jak ognia było sensowne.

  • 43. Data: 2009-02-24 07:34:36
    Od: "J." <j...@i...pl>

    > Może też kwestia wygody trzymania aparatu? Jeśąli masz hybrydę z dłuższym
    > obiektywem - wygodnie jest lewą ręka podtrzymywać ją za obiektyw i dla
    > stabilności tzrymania oprzeć osłonę wizjera o czoło, aby uzyskać tzreci
    > punkt podparcia aparatu. Być moze konstruktorzy doszli do wniosku, że wtedy
    > umieszczenie wizjera w rogu aparatu pogarszałoby stabilność trzymania?

    Zastanawiałem sie nad tym i jednak myśle, że niekoniecznie. Wskazówka: czy
    widziałes kiedyś kompakta z wizjerem OPTYCZNYM umieszczonym centralnie nad
    obiektywm?
    Jest ich stosunkowo niewiele. Większość ma ten wizjer troche z boku,
    oszczedzając miejsca na korpusie nad obiektywem. Myślę,że to wynika właśnie z
    tej oszczędności miejsca,a co do ergonomii -w najgorszym razie nie jest
    najwyraźniej przeszkodą. Co ciekawe, mój Soniacz V1 należy do tych wyjątków,
    co uświadomiłem sobie pisząc powyższe. Otóż okular wizjera jest umieszczony
    PRAWIE centralnie, lekko z prawej. Natomiast obiektyw wizjera jest wysunięty
    znacznie bardziej na prawą strone korpusu,by nie zawadzał obudowie ryjka
    obiektywu aparatu. Coś w rodzaju poziomego peryskopu. Moja stara analogowa
    małpa miała prosty wizjer z boku, ale aparat można też było przyłożyc do
    twarzy. Zauważ,że oprze się wtedy na nosie ;-).
    Z drugiej strony, wizjer [EVF] w samym rogu pudełka, jak w P60, to pewna
    skrajność, też wymuszona oszczednością miejsca, tym razem pod duży LCD. Jeśli
    nie przeszkadza specjalnie w trzymaniu aparatu, jest wg. mnie do
    zakceptowania. A biorąc pod uwagę rozmiar wspólczesnych LCD takie rozwiazanie
    może być po prostu koniecznoscia, jesli body aparatu ma przypominać kompakta,
    a nie DSLR. Nawet chyba przykładałem do twarzy tego Nikona i nie dostrzegłem
    jakiegoś dyskomfortu. Chyba pójdę do MM sprawdzić jeszcze raz dla pewności, bo
    problem jest faktycznie ciekawy. Tak czy tak, w stosunku do EVF umieszcznego
    centralnie, to różnica nie może przekroczyc mniej niż połowy szerokości
    aparatu, czyli jakichś 4 cm w praktyce. Wpływ na ergonomię trzymania raczej
    niewielki.

    > A mi się marzy konstrukcja z odchylanym wizjerem - jak w kamerach.
    > Ułatwiałoby to robienie zdjęć z innej perspektywy niż aparat trzymany na
    > wysokości twarzy. Oczywiście można wtedy wykorzystać odchylany ekranik LCD,
    > ale w ostrym słońcu jego widzialność jest często marna.

    A to byłoby fajne, choc nie mając kamery nigdy nie miałem okazji przetestować
    tego wynalazku. Ale nie sądzę by sie upowszechniło, własnie z racji
    konkurencji odchylanego LCD wspomaganego jeszcze przez stabilizację, mimo
    wspomnianej przez Ciebie wady [w niektroych sytuacjach ten LCD można czymś od
    słońca zasłonić]. Za to zaletą jest możliwośc robienia zdjęc znad głowy, którą
    raz udało mi sie docenić, mimo braku odchylanego LCD w moim aparacie ;-)
    Stojąc na galeryjce latarni morskiej w Czołpinie [Stołpinie? -na zachód od
    Łeby] próbowałem sfocić wnętrze lanterny nad głową. Było trochę smieszno,
    trochę straszno ;-)
    Pozdrawiam
    -J.

  • 44. Data: 2009-02-24 14:19:11
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > Po prostu Olympus był akurat mistrzem w robieniu mechanicznych aparatów i
    > nie uważam żeby pisanie że zawsze unikał mechaniki jak ognia było sensowne.

    Mam wrażenie, że każdy z producentów był kiedyś mistrzem w tym. Ale to
    były inne czasy, nie szło pieniążków na oprogramowanie, na procesory, na
    komponenty jak LCD czy moduł do wifi. Robiono więc wizjery i całą
    mechanikę. To tyczyło wszystkich co do jednego. Tak samo Ci powiedzą ci
    od leiki, od minolty, od pentaksa, od nikona, od canona... itd.
    Za to olek zdecydowanie najgłębiej idzie w samą elektronikę i
    konsekwentnie pozbywa się wszelkiej mechaniki. U niego dzisiaj jej
    najmniej, czasem to dobrze, czasem źle.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 45. Data: 2009-02-24 19:51:52
    Od: Maciek <m...@p...pl>

    dominik wrote:
    > Za to olek zdecydowanie najgłębiej idzie w samą elektronikę i
    > konsekwentnie pozbywa się wszelkiej mechaniki. U niego dzisiaj jej
    > najmniej, czasem to dobrze, czasem źle.

    A kiedyś w testach zaznaczano który czas działa bez baterii :-) Im
    więcej elementów pracowało na czystej mechanice, tym lepiej. A teraz co?
    Maciek

  • 46. Data: 2009-02-27 00:51:22
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Meteoryty" <k...@a...net.pl> wrote:
    > witam
    > tak sie zastanawiam czy Panasonic G1 to nowy trend w lustrach bez
    > luster czy to jakis eksperyment?

    A tak się przekleję z postem do celów archiwizacyjnych, bo się chyba
    rozpisałem w niewłaściwym wątku...

    =====

    No i tu Panasonik upupił G1, bo nie podaje skali ostrzenia, a w
    reporterce i w dużych ciemnościach to często jedyna metoda - rzut okiem
    na dystans*, ustawienie MF na aparacie i do akcji!

    * BTW: Chyba mam niezłą miarę w oku, w każdym razie pamiętam z
    pierwszych lekcji geografii jak szacowaliśmy odległości - moje szacunki
    dystansów "na oko" były wyraźnie dokładniejsze niż cudze pomiary
    krokami i zbliżone do pomiarów tip-topami... ;-)

    [mr.]

    Skala odległości jest jednak bardzo wygodna, również przy makro
    (papierowa GO!) i pracy na MF z kilkoma planami. Wadę tę wyraźnie
    podkreślała któraś z recenzji G1 (w opisie i później w podsumowaniu).

    G1 mimo nowatorskich rozwiązań i naprawdę wielu zalet chyba celowo
    ma pozostawione spore rezerwy, którymi kusić będą dopiero nowe modele.
    Do głównych wad zaliczyłbym:
    - bardzo ciemne ("kompaktowe") zoomy;
    - brak filmowania;
    - brak naprawdę ponadstandardowego spacerzooma (szerzej od 28 mm,
    np. 24-120 jak w Olympusie);
    - słabego optycznie kita (zwłaszcza że bez szczególnych możliwości
    jego wymiany) i to w dość drogim jednak zestawie, w dodatku korygowanego
    softwarowo zupełnie wbrew woli użytkownika (i najprawdopodobniej
    kosztem wyraźnego obcięcia naprawdę szerokich kątów podczas prostowania
    kadrów oraz niedokładności między kadrowaniem, a otrzymanym kadrem
    [horror w nielustrzankach i tak już grzejących swoje matryce w pracy
    non-stop]);
    - kiepskie wysokie czułości, obcięcie masakrycznie wysokich
    czułości, za to pójście w megapiksele dodatkowo pogarszające dynamikę
    itp. parametry matrycy (bodajże dopiero 52 miejsce w rankingu DxO! A
    piąte od końca wśród niekompaktów, w tym także całkiem prehistorycznych
    jak np. Nikon D50, C 300D i stare Olympusy:
    http://www.dxomark.com/index.php/eng/DxOMark-Sensor ).

    Chętnie wejdę w coś podobnego, ale póki nie wyjdzie model, który
    skoryguje te całkiem podstawowe uchybienia, to będę musiał polubić to co
    mam :)) Oby zachęcony sukcesem G1 Samsung jak najszybciej wypuścił
    swojego obiecanego EVILa z APS, który dorówna jego pentaksopodobnym
    lustrzankom i przegoni G1, a nie weźmie przykładu z jego
    chińskopodobnych kompaków... :))

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

    =====

  • 47. Data: 2009-02-27 07:31:07
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    > Skala odległości jest jednak bardzo wygodna, również przy makro
    > (papierowa GO!)

    Czego to ludzie nie wymysla :))))

    Pokaz jakies zdjecie macro z papierowa GO,
    ktore zrobiles poprawne dzieki skali ostrosci. PROSZE :)

    > G1 mimo nowatorskich rozwiązań i naprawdę wielu zalet chyba celowo
    > ma pozostawione spore rezerwy, którymi kusić będą dopiero nowe modele.
    > Do głównych wad zaliczyłbym:
    > - bardzo ciemne ("kompaktowe") zoomy;

    O ciemnocie typowej dla "kitowych" zoomow.

    > - słabego optycznie kita (zwłaszcza że bez szczególnych możliwości
    > jego wymiany) i to w dość drogim jednak zestawie, w dodatku
    > korygowanego softwarowo zupełnie wbrew woli użytkownika

    Straszne :) Jak wiadomo wiekszosc kupuje aparat nie po to,
    zeby robic zdjecia, tylko zeby fotografowac tablice i korygowac
    (koniecznie recznie) wszystkie wady obrazu tak dlugo, az znikna
    resztki jego zalet ;-))))

    No i jak tu sie pochwalic ziomalom nowa zabawka jesli ona za
    pstrykacza koryguje wady szkla? Przeciez trzeba by pochwalic
    sie zdjeciem, zamiast jak zwykle umiejetnoscia korygowania ;)

> [...]
    > kadrowaniem, a otrzymanym kadrem [horror w nielustrzankach i tak już
    > grzejących swoje matryce w pracy non-stop]);

    A ta niedokladnosc to sprawdzona czy wyssana z palucha?
    Bo narazie wiele wskazuje na to, ze aparat pokazuje dokladnie
    to co otrzymasz z JPGa czy koszernnie otworzonego RAWa (ACRem).

    Jesli uzywasz oprogramowania niestandardowego to robisz to
    jak sadze z jakiegos istotnego powodu, bo chyba nie tylko zeby
    ziomalom zaimponowac? ;) To wtedy nie kaprys - to Twoj wybor :)

    > - kiepskie wysokie czułości,

    Na moje oko lepsze niz np. popularne lustrzanki Sony.

    ?

    > za to pójście w megapiksele dodatkowo pogarszające dynamikę
    > itp. parametry matrycy (bodajże dopiero 52 miejsce w rankingu DxO!

    Tylko 8EV, o moj Boze! jak ja bede zdjecia robil :(

> [...]
    > wypuścił swojego obiecanego EVILa z APS, który dorówna jego
    > pentaksopodobnym lustrzankom i przegoni G1, a nie weźmie przykładu z

    Alternatywnie mozna nauczyc sie robic zdjecia, ale co kto lubi ;)

  • 48. Data: 2009-02-27 07:52:50
    Od: "J." <j...@i...pl>

    Jako kompaktowiec muszę się zgodzić z Mariuszem,że brak skali odległosci przy
    nastawie MF to wada, i to poważna. Sam relatywnie często korzystam z MF robiąc
    zdjęcia swoim Soniaczem V1 Nie byłoby to możliwe, gdyby nie funkcjonował on na
    zasadzie podania apratowi odległości ostrzenia. Oczywiście najbardziej
    przydatna jest nastawa na nieskończoność, ale z innych ustawień też
    korzystałem. Oczywiscie tu sprawę ułatwi sławetna kompaktowa duża głębia
    ostrości, ale mimo wszystko. MF pozwalał ominąć dwa problemy z AF : powolną
    pracę i zawodność w ciemnosciach. G1 jest szybszy od zwykłego kompakta, ale
    też nie tak szybki jak lustra. A jeśli chodzi o AF przy słabym swietle, to
    aktywne wspomagacze sa dobre na kilkumetrowy dystans. Spróbuj przedbłyskiem
    czy lampką AF-assist oświetlić panoramę gór tuż po zachodzie słońca. Jedynym
    sensownym rozwiazaniem jest ustawienie ostrości na nieskończoność, bo AF
    oparty na kontraście zaczyna nie wyrabiać. To sie zdarza nawet za dnia,przy
    kiepskiej przejrzystości powietrza i słabym świetle [pochmurno], kiedy dalekie
    plany są rozmyte. Jak mam w kadrze świerki gdzieś w pół drogi do horyzontu, to
    oczywiscie nie ma sprawy, ale nie zawsze tak jest, zwłaszcza przy wąskim
    kadrze. Próba korzystania z MF w postaci oceny ostrości na wyświetlaczu , jak
    w G1, też raczej skończy się porażką w tych warunkach.
    Gdyby w G1 dali opcję wymuszenia ostrości na nieskonczonosc, problemu w
    zasadzie by nie było [wiem, wiem, istnieje tryb krajobrazowy i inne ,
    korzystające z tego, ale mnie chodzi o te możliwosc w trybach A, S, M].
    Pozdrawiam
    -J.

  • 49. Data: 2009-02-27 08:34:16
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    > Jako kompaktowiec muszę się zgodzić z Mariuszem,że brak
    > skali odległosci przy nastawie MF to wada, i to poważna.

    Z tym ze na obiektywie przydaje sie skala ostrosci to sie
    raczej wszyscy zgadzaja. Za to nie wszyscy tylko twierdza,
    ze ma to znaczenie przy macro :)))

  • 50. Data: 2009-02-27 12:05:14
    Od: Marx <M...@n...com>

    Jakub Jewuła pisze:

    > O ciemnocie typowej dla "kitowych" zoomow.
    ajaj, kit do Sony jest be, ale kit do G1 cacy ... :)

> [...]
    > zeby robic zdjecia, tylko zeby fotografowac tablice i korygowac
    > (koniecznie recznie) wszystkie wady obrazu tak dlugo, az znikna
    znaczy uwazasz ze korekta softwarowa jest rownie dobra jak optyczna? a
    ostrosc w rogach niewazna?

    > Alternatywnie mozna nauczyc sie robic zdjecia, ale co kto lubi ;)
    chyba nie umiesz bo wciaz zmieniasz sprzet... :)
    Marx