    From: "J." <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Panas G1 - czy to nowy trend?
    Date: Fri, 27 Feb 2009 08:52:50 +0100
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    Jako kompaktowiec muszę się zgodzić z Mariuszem,że brak skali odległosci przy
    nastawie MF to wada, i to poważna. Sam relatywnie często korzystam z MF robiąc
    zdjęcia swoim Soniaczem V1 Nie byłoby to możliwe, gdyby nie funkcjonował on na
    zasadzie podania apratowi odległości ostrzenia. Oczywiście najbardziej
    przydatna jest nastawa na nieskończoność, ale z innych ustawień też
    korzystałem. Oczywiscie tu sprawę ułatwi sławetna kompaktowa duża głębia
    ostrości, ale mimo wszystko. MF pozwalał ominąć dwa problemy z AF : powolną
    pracę i zawodność w ciemnosciach. G1 jest szybszy od zwykłego kompakta, ale
    też nie tak szybki jak lustra. A jeśli chodzi o AF przy słabym swietle, to
    aktywne wspomagacze sa dobre na kilkumetrowy dystans. Spróbuj przedbłyskiem
    czy lampką AF-assist oświetlić panoramę gór tuż po zachodzie słońca. Jedynym
    sensownym rozwiazaniem jest ustawienie ostrości na nieskończoność, bo AF
    oparty na kontraście zaczyna nie wyrabiać. To sie zdarza nawet za dnia,przy
    kiepskiej przejrzystości powietrza i słabym świetle [pochmurno], kiedy dalekie
    plany są rozmyte. Jak mam w kadrze świerki gdzieś w pół drogi do horyzontu, to
    oczywiscie nie ma sprawy, ale nie zawsze tak jest, zwłaszcza przy wąskim
    kadrze. Próba korzystania z MF w postaci oceny ostrości na wyświetlaczu , jak
    w G1, też raczej skończy się porażką w tych warunkach.
    Gdyby w G1 dali opcję wymuszenia ostrości na nieskonczonosc, problemu w
    zasadzie by nie było [wiem, wiem, istnieje tryb krajobrazowy i inne ,
    korzystające z tego, ale mnie chodzi o te możliwosc w trybach A, S, M].
    Pozdrawiam
    -J.