    From: "J." <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Panas G1 - czy to nowy trend?
    Date: Tue, 24 Feb 2009 08:34:36 +0100
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > Może też kwestia wygody trzymania aparatu? Jeśąli masz hybrydę z dłuższym
    > obiektywem - wygodnie jest lewą ręka podtrzymywać ją za obiektyw i dla
    > stabilności tzrymania oprzeć osłonę wizjera o czoło, aby uzyskać tzreci
    > punkt podparcia aparatu. Być moze konstruktorzy doszli do wniosku, że wtedy
    > umieszczenie wizjera w rogu aparatu pogarszałoby stabilność trzymania?

    Zastanawiałem sie nad tym i jednak myśle, że niekoniecznie. Wskazówka: czy
    widziałes kiedyś kompakta z wizjerem OPTYCZNYM umieszczonym centralnie nad
    obiektywm?
    Jest ich stosunkowo niewiele. Większość ma ten wizjer troche z boku,
    oszczedzając miejsca na korpusie nad obiektywem. Myślę,że to wynika właśnie z
    tej oszczędności miejsca,a co do ergonomii -w najgorszym razie nie jest
    najwyraźniej przeszkodą. Co ciekawe, mój Soniacz V1 należy do tych wyjątków,
    co uświadomiłem sobie pisząc powyższe. Otóż okular wizjera jest umieszczony
    PRAWIE centralnie, lekko z prawej. Natomiast obiektyw wizjera jest wysunięty
    znacznie bardziej na prawą strone korpusu,by nie zawadzał obudowie ryjka
    obiektywu aparatu. Coś w rodzaju poziomego peryskopu. Moja stara analogowa
    małpa miała prosty wizjer z boku, ale aparat można też było przyłożyc do
    twarzy. Zauważ,że oprze się wtedy na nosie ;-).
    Z drugiej strony, wizjer [EVF] w samym rogu pudełka, jak w P60, to pewna
    skrajność, też wymuszona oszczednością miejsca, tym razem pod duży LCD. Jeśli
    nie przeszkadza specjalnie w trzymaniu aparatu, jest wg. mnie do
    zakceptowania. A biorąc pod uwagę rozmiar wspólczesnych LCD takie rozwiazanie
    może być po prostu koniecznoscia, jesli body aparatu ma przypominać kompakta,
    a nie DSLR. Nawet chyba przykładałem do twarzy tego Nikona i nie dostrzegłem
    jakiegoś dyskomfortu. Chyba pójdę do MM sprawdzić jeszcze raz dla pewności, bo
    problem jest faktycznie ciekawy. Tak czy tak, w stosunku do EVF umieszcznego
    centralnie, to różnica nie może przekroczyc mniej niż połowy szerokości
    aparatu, czyli jakichś 4 cm w praktyce. Wpływ na ergonomię trzymania raczej
    niewielki.

    > A mi się marzy konstrukcja z odchylanym wizjerem - jak w kamerach.
    > Ułatwiałoby to robienie zdjęć z innej perspektywy niż aparat trzymany na
    > wysokości twarzy. Oczywiście można wtedy wykorzystać odchylany ekranik LCD,
    > ale w ostrym słońcu jego widzialność jest często marna.

    A to byłoby fajne, choc nie mając kamery nigdy nie miałem okazji przetestować
    tego wynalazku. Ale nie sądzę by sie upowszechniło, własnie z racji
    konkurencji odchylanego LCD wspomaganego jeszcze przez stabilizację, mimo
    wspomnianej przez Ciebie wady [w niektroych sytuacjach ten LCD można czymś od
    słońca zasłonić]. Za to zaletą jest możliwośc robienia zdjęc znad głowy, którą
    raz udało mi sie docenić, mimo braku odchylanego LCD w moim aparacie ;-)
    Stojąc na galeryjce latarni morskiej w Czołpinie [Stołpinie? -na zachód od
    Łeby] próbowałem sfocić wnętrze lanterny nad głową. Było trochę smieszno,
    trochę straszno ;-)
    Pozdrawiam
    -J.