  • 1. Data: 2009-02-21 23:27:29
    Temat: Którym wizjerem ostrzy się łatwiej
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Proszę o wskazanie którym wizjerem będzie najłatwiej ostrzyć manualnie i o
    wytłumaczenie wyboru:

    FF
    APS-C
    4/3

  • 2. Data: 2009-02-21 23:36:08
    Temat: Re: Którym wizjerem ostrzy się łatwiej
    Od: Paweł Rumian <c...@c...barg.cy>

    Dnia niedziela, 22 lutego 2009 00:27 osoba znana jako Mateusz Ludwin
    nastukała:

    > Proszę o wskazanie którym wizjerem będzie najłatwiej ostrzyć manualnie i o
> [...]

    Nawet pomijajac czepianie sie takich drobiazgow jak to, ze wizjerem sie nie
    ostrzy, to pytanie jest bez sensu.
    Jezeli masz watpliwosci czemu, to porownaj wizjery np. Canona 450D i Pentaksa
    K20D (oba APS-C).

    --
    Paweł Rumian
    e-mail -> ROT13

  • 3. Data: 2009-02-22 00:20:58
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "Mateusz Ludwin" napisał
    > Proszę o wskazanie którym wizjerem będzie najłatwiej ostrzyć manualnie i o
> [...]

    Generalnie to łatwiej będzie się ostrzyć czymś co ma pryzmat oraz dużą,
    jasną i o dobrej gradacji matówkę.
    W związku z tym z reguły będzie to FF.

    adam

  • 4. Data: 2009-02-22 00:55:00
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze adam:

    > Generalnie to łatwiej będzie się ostrzyć czymś co ma pryzmat oraz dużą,
    > jasną i o dobrej gradacji matówkę.
    > W związku z tym z reguły będzie to FF.

    Ale przyjmijmy że pomijamy w tym momencie kwestie matówki i tego że są różne
    wizjery w ramach jednego rozmiaru matrycy. Pytam w ogólności o wizjery.

  • 5. Data: 2009-02-22 00:55:53
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Paweł Rumian:

    > Nawet pomijajac czepianie sie takich drobiazgow jak to, ze wizjerem sie nie
    > ostrzy, to pytanie jest bez sensu.

    Pytanie jest wielce z sensem, bo często ktoś pisze że w APS-C i szczególnie
    w 4/3 z racji wielkości matrycy ostrzy się bardzo trudno.

    > Jezeli masz watpliwosci czemu, to porownaj wizjery np. Canona 450D i Pentaksa
    > K20D (oba APS-C).

    Uśredniamy.

  • 6. Data: 2009-02-22 02:05:48
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "Mateusz Ludwin" napisał

    >>> APS-C

    > Ale przyjmijmy że pomijamy w tym momencie kwestie matówki i tego że są
    > różne
    > wizjery w ramach jednego rozmiaru matrycy. Pytam w ogólności o wizjery.

    Rzuć okiem na pierwszy lepszy schematyczny przekrój przez SLR - wizjer (a
    raczej to co przez niego widać) jest wypadkową całego toru, a ten zaczyna
    się od wielkości lustra.
    Klatka daje wyjściowo albo duże albo małe "pole obrazowe".

    adam

  • 7. Data: 2009-02-22 08:04:11
    Od: j...@a...at

    On 22 Feb., 00:27, Mateusz Ludwin <n...@s...org> wrote:
    > Proszę o wskazanie którym wizjerem będzie najłatwiej ostrzyć manualnie i o
    > wytłumaczenie wyboru:
    >
    > FF
    > APS-C
    > 4/3
    > --
    > Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment
    >
    > Mateusz Ludwin                             mateuszl [at] gmail [dot] com

    im ewiekszy obraz na matowce ( sama matowka ) i im jasniejszy tym
    ostrzy sie latwiej.
    kiedy nie byl uzywany system AF producenci scigali sie w stosowaniu
    roznych pomocy sprzyjajacych ostrzeniu.
    od ok 50 lat nie ostrzylo sie na sama matowke - przynajmniej w
    najprostszych rozwiazaniach dolaczano zwykla lupe aby powiekszyc obraz
    na matowce.
    dokladnosc z jaka jestes nastawic ostrosc na matowce aps -c
    gwarantuje w powiekszeniu monitora rozmycie ok 1-2 mm - to co na
    matoiwce zidentyfikujesz jako ostre w rzczywistosci moze miec tak
    duze rozmycie.
    w FF dokladnosc bedzie 2 razy wieksza.

    dlatego w celownikach LV stosuje sie lupy elektronicze ok 10 razy aby
    moc nastawic ostrosc na oko.

    w oparciu tylko o gola matowke wymienionych systemow. nastawianie na
    ostrosc to loteria - mozna jedynie wylapac ewidentna nieostrosc.
    No moze gdyby wspolczesne FF mila tak jasne i duze matowki jak kiedys
    pierwsze nikony albo leici moznaby poprobowac szczescia

    XXX

  • 8. Data: 2009-02-22 09:35:43
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    Mateusz Ludwin wrote:
    > Rzecze Paweł Rumian:

    > Pytanie jest wielce z sensem, bo często ktoś pisze że w APS-C i
    > szczególnie w 4/3 z racji wielkości matrycy ostrzy się bardzo trudno.

    Bez sensu. Pomiedzy matówka a okiem jest układ optyczny wprowadzajacy
    powiekszenie. Tak więc jest mozliwe (teoretycznie) aby obraz z jasnej
    matówki z 4/3 był większy i jasniejszy od obrazy z matówki FF.

    > Uśredniamy.

    Średnio to może się okazać, że czytelnik prfc jest idiotą, tylko co z tego?

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 9. Data: 2009-02-22 10:23:03
    Od: Pawel_W <p...@g...com>

    On 21 Lut, 23:27, Mateusz Ludwin <n...@s...org> wrote:
> [...]
    > Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment
    >
    > Mateusz Ludwin                             mateuszl [at] gmail [dot] com

    Coz za prowokacja! ;)
    Na zadnym. Najlepiej sie ostrzy w wizjerze u4/3 :P

  • 10. Data: 2009-02-22 10:32:12
    Od: Jakub Roguski <_adres_@_stopka_._postu_.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > Proszę o wskazanie którym wizjerem będzie najłatwiej ostrzyć manualnie i o
> [...]

    Wielkość matrycy ma znaczenie drugorzędne. Najważniejsza jest
    konstrukcja celownika. Jako przykład: po założeniu na celownik Nikona
    D200 wziernika kątowego DR-6 ustawiam bez problemu ostrość ręcznie, po
    przełączeniu wziernika na powiększenie 2x. W tym samym czasie jest mi
    trudniej ustawić ręcznie ostrość korzystając z celownika D700 bez lupy,
    pomimo że D700 to FF, a D200 to APS-C i do tego D700 ma celownik lepszy
    niż celownik D200. Z tego wniosek, że przy zastosowaniu mniejszej
    matrycy może być łatwiej ustawić ostrość, jeżeli celownik ma lepszą
    konstrukcję, na przykład zapewniając większe powiększenie obrazu.

    Trzeba też pamiętać, że w ramach grupy aparatów o tej samej wielkości
    matrycy jakość celownika jest bardzo zróżnicowana: D50, D70 i D200 mają
    matrycę APS-C. Ale w przypadku D200 ręczne ustawianie ostrości "na oko",
    bez pomocy wskaźnika ostrości, jest znacznie łatwiejsze niż w przypadku
    D50 czy D70.

    Jakub

    http://www.roguski.eu