  • 1. Data: 2009-02-22 09:47:15
    Temat: Zrozumieć Lightrooma ;-(
    Od: Radek D <r...@p...onet.pl>

    Witam!

    Zachęcony bardzo pochlebnymi opiniami zacząłem testować LR.
    Moduły Web, Print i Slideshow są mi jak na razie nie potrzebne.
    Moduł Develop - choć opanowałem na razie tylko kilkanaście procent -
    jest genialny.

    Za to nie mogę zrozumieć jak działa moduł Library.
    Czy dobrze myślę:
    - import zdjęć - czyli dopisanie do spisu dostępnych fotek
    lokalizacji nowych plików ?
    - tworzone są miniaturki (zależnie od wielkości wybranej podczas
    importu) a w razie potrzeby tworzone są podglądy w innych
    rozdzielczościach
    - ale gdzie jest katalog z tymi miniaturkami ???
    - co oznacza wielkość podglądu "Embedded & Sidecar" ?
    - jaka jest optymalna wielkość miniaturki - jeśli mówimy o kolekcji
    zlożonej z kilkunastu, kilkudziesięciu tysięcy zdjęć ?
    - podczas wszystkich czynności obrazy które widzimy to tylko podglądy
    uaktualnianie po każdej operacji ?
    - a gdzie są zapisane parametry z jakimi obrabiamy poszczególne RAWy ?

    Na razie tylko ;-) tyle pytań.

  • 2. Data: 2009-02-22 10:20:01
    Temat: Re: Zrozumieć Lightrooma ;-(
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    Radek D wrote:

    > Za to nie mogę zrozumieć jak działa moduł Library.
    > Czy dobrze myślę:
    > - import zdjęć - czyli dopisanie do spisu dostępnych fotek
    > lokalizacji nowych plików ?

    Import moze byc na dwa sposoby:
    1. pliki raw zostaja tam gdzie byly ale sa dopisane do "katalogu lr"
    2. pliki sa kopiowane do wybranego folderu (ewentualnie z konwetsja do DNG)
    i dodawane do katalogu

    > - tworzone są miniaturki (zależnie od wielkości wybranej podczas
    > importu) a w razie potrzeby tworzone są podglądy w innych
    > rozdzielczościach
    > - ale gdzie jest katalog z tymi miniaturkami ???

    Cache LR jest w "Ustawienia lokale\DaneAdobe\CameraRAW"

    > - co oznacza wielkość podglądu "Embedded & Sidecar" ?

    Ebedded to "wbudowany", a sidecar to plik znajdujacy sie "obok" pliku
    oryginalnego. Np. ustawienia wywolywania do plików CR2 mogą być przchowywane
    jako XMP w jednym katalogu z oryginałem (sidecar), natomiast te same
    ustawienia sa zapisywane wewnatrz pliku DNG.

    > - jaka jest optymalna wielkość miniaturki - jeśli mówimy o kolekcji
    > zlożonej z kilkunastu, kilkudziesięciu tysięcy zdjęć ?

    Najmniejsza jaka ci wystarcza ;-)

    > - podczas wszystkich czynności obrazy które widzimy to tylko podglądy
    > uaktualnianie po każdej operacji ?

    Tak, ustawienia sa zapisane w katalogu i ewentualnie w pliku XMP lub
    wewnatrz DNG.

    > - a gdzie są zapisane parametry z jakimi obrabiamy poszczególne RAWy ?

    Jw.

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 3. Data: 2009-02-22 10:43:30
    Od: "Akarm" <a...@w...pl>

    Radek D napisał:
    > zacząłem testować LR.

    Radzę zapoznać się z książką Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby'ego. Nie
    będziesz żałował wydanej na nią gotowki.

    --
    Akarm
    http://www.bykom-stop.avx.pl