eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody[PRESS] Kierowca wlókł ofiarę pod tirem - matka nie żyje, córka w szpitaluRe: [PRESS] Kierowca wlókł ofiarę pod tirem - matka nie żyje, córka w szpitalu
    From: Artur Maśląg <f...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: [PRESS] Kierowca wlókł ofiarę pod tirem - matka nie żyje, córka w
    szpitalu
    Date: Tue, 30 Mar 2010 21:39:20 +0200

    Max_P pisze:
    > "to" <t...@a...xyz>

    > Do czasu, - aż do nas dotrze takie pojmowanie prawa pieszego jakie jest
    > choćby w Europie.

    Art. 4. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze mają prawo
    liczyć, że inni uczestnicy tego ruchu przestrzegają przepisów ruchu
    drogowego, chyba że okoliczności wskazują na możliwość odmiennego ich
    zachowania.

    Art. 13. 1. Pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest
    obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i
    3, korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym
    przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.

    Art. 14. Zabrania się:
    1) wchodzenia na jezdnię:
    a) bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla
    pieszych

    Art. 26. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych,
    jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa
    pieszemu znajdującemu się na przejściu.
    2. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany
    ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez
    jezdnię drogi, na którą wjeżdża.
    3. Kierującemu pojazdem zabrania się:
    1) wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio
    przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany;
    2) omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz
    zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu;

    KONWENCJA WIEDEŃSKA
    o ruchu drogowym,
    sporządzona w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r.
    (Dz. U. z dnia 24 lutego 1988 r.)

    Artykuł 21
    Zachowanie się kierujących wobec pieszych
    1. (21) Nie naruszając postanowień artykułu 7 ustępu 1, artykułu 11
    ustępu 9 i artykułu 13 ustępu 1 niniejszej konwencji, w razie istnienia
    na jezdni przejścia dla pieszych oznaczonego jako takie lub wyznaczonego
    znakami na jezdni:
    a)jeżeli ruch pojazdów na przejściu jest kierowany za pomocą sygnałów
    świetlnych ruchu lub przez funkcjonariusza kierującego ruchem, kierujący
    są obowiązani zatrzymać się przed przejściem, gdy sygnał zabrania jazdy,
    a gdy przejazd jest dozwolony, nie powinni uniemożliwiać ani utrudniać
    ruchu pieszym znajdującym się na przejściu i przekraczającym je w
    warunkach ustalonych w artykule 20 niniejszej konwencji;
    jeżeli kierujący zamierzają skręcić w inną drogę, przy wjeździe na którą
    znajduje się przejście dla pieszych, powinni jechać powoli, a nawet
    zatrzymać się w celu umożliwienia przejścia pieszym znajdującym się już
    na przejściu lub wchodzącym na nie w warunkach ustalonych w artykule 20
    ustępie 6 niniejszej konwencji;
    b)jeżeli ruch pojazdów na tym przejściu nie jest kierowany sygnałami
    świetlnymi ruchu lub przez funkcjonariusza kierującego ruchem, kierujący
    powinni zbliżać się do tego przejścia tylko z odpowiednio zmniejszoną
    szybkością, aby nie narażać na niebezpieczeństwo pieszych, którzy
    znajdują się na przejściu lub wchodzą na nie; w razie potrzeby powinni
    zatrzymać się w celu przepuszczenia pieszych.
    Nie naruszając postanowień artykułu 7 ustępu 1 i artykułu 13 ustępu 1
    konwencji, w razie braku na jezdni przejścia dla pieszych, oznaczonego
    jako takie lub wyznaczonego znakami na jezdni, kierujący, którzy
    zamierzają skręcić na inną drogę, mogą to uczynić tylko pozostawiając
    możliwość przejścia - nawet przez zatrzymanie się w tym celu - pieszym,
    którzy weszli na jezdnię tej innej drogi w warunkach ustalonych w
    artykule 20 ustępie 6 konwencji.
    2. Kierujący, którzy zamierzają wyprzedzać po stronie odpowiadającej
    kierunkowi ruchu pojazd transportu publicznego stojący na odpowiednio
    oznaczonym przystanku, powinni zmniejszyć szybkość, a w razie potrzeby
    zatrzymać się w celu umożliwienia pasażerom wsiadania do tego pojazdu
    lub wysiadania z niego.
    3. (22) Żadne z postanowień niniejszego artykułu nie może być
    interpretowane jako ograniczające Umawiające się Strony lub ich organy
    terenowe do:
    -zobowiązania kierujących pojazdami do zatrzymania się we wszystkich
    przypadkach, gdy piesi znajdują się na przejściu dla pieszych,
    odpowiednio oznaczonym jako takie lub wyznaczonym oznaczeniem drogi,
    albo wchodzą na nie w warunkach określonych w artykule 20 niniejszej
    konwencji, lub
    -zakazania im przeszkadzania lub utrudniania ruchu pieszych, którzy
    przekraczają jezdnię na skrzyżowaniu lub tuż przed skrzyżowaniem, nawet
    jeżeli w tym miejscu nie ma przejścia dla pieszych oznaczonego jako
    takie lub wyznaczonego znakami na jezdni.

    Jak widać na załączonym obrazku, w Polsce nie tylko praktyka jest
    bardzo zła, ale sam PoRD stoi w kolizji z zapisami Konwencji, więc
    zgodnie z prawem zapisy w Konwencji mają pierwszeństwo przed lokalnymi.
    Ciekaw jestem, kiedy do tego 'dojrzejemy' i może w końcu ktoś
    uporządkuje sam PoRD, by nie stał w sprzeczności z Konwencją.
    Oprócz traktowania pieszych sprzeczne są jeszcze zapisy o sygnalizacji
    manewrów, oraz prawach rowerzystów.

    --
    Jutro to dziś - tyle że jutro.