-
Data: 2010-03-30 21:39:20
Temat: Re: [PRESS] Kierowca wlókł ofiarę pod tirem - matka nie żyje, córka w szpitalu
Od: Artur Maśląg <f...@p...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Max_P pisze:
> "to" <t...@a...xyz>
>
>> Pieszy, gdy jest jeszcze na chodniku, nie ma żadnego pierwszeństwa.
>
> Do czasu, - aż do nas dotrze takie pojmowanie prawa pieszego jakie jest
> choćby w Europie.
Art. 4. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze mają prawo
liczyć, że inni uczestnicy tego ruchu przestrzegają przepisów ruchu
drogowego, chyba że okoliczności wskazują na możliwość odmiennego ich
zachowania.
Art. 13. 1. Pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest
obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i
3, korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym
przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.
Art. 14. Zabrania się:
1) wchodzenia na jezdnię:
a) bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla
pieszych
Art. 26. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych,
jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa
pieszemu znajdującemu się na przejściu.
2. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany
ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez
jezdnię drogi, na którą wjeżdża.
3. Kierującemu pojazdem zabrania się:
1) wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio
przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany;
2) omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz
zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu;
KONWENCJA WIEDEŃSKA
o ruchu drogowym,
sporządzona w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r.
(Dz. U. z dnia 24 lutego 1988 r.)
Artykuł 21
Zachowanie się kierujących wobec pieszych
1. (21) Nie naruszając postanowień artykułu 7 ustępu 1, artykułu 11
ustępu 9 i artykułu 13 ustępu 1 niniejszej konwencji, w razie istnienia
na jezdni przejścia dla pieszych oznaczonego jako takie lub wyznaczonego
znakami na jezdni:
a)jeżeli ruch pojazdów na przejściu jest kierowany za pomocą sygnałów
świetlnych ruchu lub przez funkcjonariusza kierującego ruchem, kierujący
są obowiązani zatrzymać się przed przejściem, gdy sygnał zabrania jazdy,
a gdy przejazd jest dozwolony, nie powinni uniemożliwiać ani utrudniać
ruchu pieszym znajdującym się na przejściu i przekraczającym je w
warunkach ustalonych w artykule 20 niniejszej konwencji;
jeżeli kierujący zamierzają skręcić w inną drogę, przy wjeździe na którą
znajduje się przejście dla pieszych, powinni jechać powoli, a nawet
zatrzymać się w celu umożliwienia przejścia pieszym znajdującym się już
na przejściu lub wchodzącym na nie w warunkach ustalonych w artykule 20
ustępie 6 niniejszej konwencji;
b)jeżeli ruch pojazdów na tym przejściu nie jest kierowany sygnałami
świetlnymi ruchu lub przez funkcjonariusza kierującego ruchem, kierujący
powinni zbliżać się do tego przejścia tylko z odpowiednio zmniejszoną
szybkością, aby nie narażać na niebezpieczeństwo pieszych, którzy
znajdują się na przejściu lub wchodzą na nie; w razie potrzeby powinni
zatrzymać się w celu przepuszczenia pieszych.
Nie naruszając postanowień artykułu 7 ustępu 1 i artykułu 13 ustępu 1
konwencji, w razie braku na jezdni przejścia dla pieszych, oznaczonego
jako takie lub wyznaczonego znakami na jezdni, kierujący, którzy
zamierzają skręcić na inną drogę, mogą to uczynić tylko pozostawiając
możliwość przejścia - nawet przez zatrzymanie się w tym celu - pieszym,
którzy weszli na jezdnię tej innej drogi w warunkach ustalonych w
artykule 20 ustępie 6 konwencji.
2. Kierujący, którzy zamierzają wyprzedzać po stronie odpowiadającej
kierunkowi ruchu pojazd transportu publicznego stojący na odpowiednio
oznaczonym przystanku, powinni zmniejszyć szybkość, a w razie potrzeby
zatrzymać się w celu umożliwienia pasażerom wsiadania do tego pojazdu
lub wysiadania z niego.
3. (22) Żadne z postanowień niniejszego artykułu nie może być
interpretowane jako ograniczające Umawiające się Strony lub ich organy
terenowe do:
-zobowiązania kierujących pojazdami do zatrzymania się we wszystkich
przypadkach, gdy piesi znajdują się na przejściu dla pieszych,
odpowiednio oznaczonym jako takie lub wyznaczonym oznaczeniem drogi,
albo wchodzą na nie w warunkach określonych w artykule 20 niniejszej
konwencji, lub
-zakazania im przeszkadzania lub utrudniania ruchu pieszych, którzy
przekraczają jezdnię na skrzyżowaniu lub tuż przed skrzyżowaniem, nawet
jeżeli w tym miejscu nie ma przejścia dla pieszych oznaczonego jako
takie lub wyznaczonego znakami na jezdni.
***************************************
Jak widać na załączonym obrazku, w Polsce nie tylko praktyka jest
bardzo zła, ale sam PoRD stoi w kolizji z zapisami Konwencji, więc
zgodnie z prawem zapisy w Konwencji mają pierwszeństwo przed lokalnymi.
Ciekaw jestem, kiedy do tego 'dojrzejemy' i może w końcu ktoś
uporządkuje sam PoRD, by nie stał w sprzeczności z Konwencją.
Oprócz traktowania pieszych sprzeczne są jeszcze zapisy o sygnalizacji
manewrów, oraz prawach rowerzystów.
--
Jutro to dziś - tyle że jutro.
Następne wpisy z tego wątku
- 30.03.10 21:58 Borys Pogoreło
- 30.03.10 22:03 Plumpi
- 30.03.10 22:13 Artur Maśląg
- 30.03.10 22:13 spammtrapp
- 30.03.10 22:17 Artur Maśląg
- 30.03.10 22:17 to
- 30.03.10 22:20 Plumpi
- 30.03.10 22:22 to
- 30.03.10 22:23 to
- 30.03.10 22:26 to
- 30.03.10 22:28 Artur Maśląg
- 30.03.10 22:31 to
- 30.03.10 22:42 DoQ
- 30.03.10 22:51 Plumpi
- 30.03.10 22:52 J.F.
Najnowsze wątki z tej grupy
- Re: Tesla jest bezpieczna, wczoraj spaliła się doszczętnie na Ursynowie i nikomu się nic nie stało
- Kol. sukces po polsku: booom na budowy dróg i autostrad - czyli "proste życie na kredycie"
- Nie chcieliście Izery to będziecie kupować XPeng
- Taka ciekawostka pożarowa :)
- Re: Wypadek kolejowy na stacji Wiesiółka- analiza tragicznego zdarzenia z czerwca 2001 roku.
- Re: Tysiące wypadków na niebezpiecznych przejazdach kolejowych a Polskie Linie Kolejowe nic nie robią odlat, bo kierowca pociągu nie ginie
- Re: Tysiące wypadków na niebezpiecznych przejazdach kolejowych a Polskie Linie Kolejowe nic nie robią odlat, bo kierowca pociągu nie ginie
- Spalinowa trauma
- Dwa dylematy
- Re: Dwa dylematy
- [UOKiK] Jeronimo Martins, właścicielowi sieci Biedronka, [przedstawił zarzut] udział[u] w zmowie z 32 firmami transportowymi.
- Re: Dwa dylematy
- Re: Dwa dylematy
- Re: Rz?Âd ZAKAZUJE magazyn?Â?w energii ?!! Nowe prawo od 14 lipca to SZOK! ??Â
- dlaczego gadacie z tym debilem
Najnowsze wątki
- 2025-08-06 Gdynia => Konsultant wdrożeniowy (systemy controlingowe) <=
- 2025-08-06 Białystok => Inżynier oprogramowania .Net <=
- 2025-08-06 "[...] sejmowe wystąpienie posłanki Klaudii Jachiry, która zakończyła je słowami ,,Sława Ukrainie"."
- 2025-08-05 "Chiny przekraczają w wydobyciu 4 mld ton węgla, Indie i USA ponad 1 mld, a Rosja 500 mln ton [...]"
- 2025-08-05 Panuje się 181 159,42 zł./mies. na posła w 2026r.
- 2025-08-05 "Chiny przekraczają w wydobyciu 4 mld ton węgla, Indie i USA ponad 1 mld, a Rosja 500 mln ton [...]"
- 2025-08-05 Czy cos fi przechodzi przez trafo separujące?
- 2025-08-05 kajaki i promile
- 2025-08-05 Re: Tesla jest bezpieczna, wczoraj spaliła się doszczętnie na Ursynowie i nikomu się nic nie stało
- 2025-08-05 Gdynia => Przedstawiciel handlowy / KAM (branża TSL) <=
- 2025-08-05 Re: Atak na lekarza w Oławie. Policja zatrzymała sprawcę na lotnisku Polska Agencja Prasowa 4 sierpnia 2025, 12:16 FACEBOOK X E-MAIL KOPIUJ LINK W szpitalu w Oławie 37-letni pacjent zaatakował lekarza, po tym, jak ten odmówił mu wypisania długoterminowego
- 2025-08-05 B2B i książka przychodów i rozchodów
- 2025-08-04 Re: Atak na lekarza w Oławie. Policja zatrzymała sprawcę na lotnisku Polska Agencja Prasowa 4 sierpnia 2025, 12:16 FACEBOOK X E-MAIL KOPIUJ LINK W szpitalu w Oławie 37-letni pacjent zaatakował lekarza, po tym, jak ten odmówił mu wypisania długoterminowego
- 2025-08-04 Na grupie comp.os.linux.advocacy CrudeSausage twierdzi, że Micro$lop używa SI do szyfrowania formatu dok. XML
- 2025-08-04 Na grupie comp.os.linux.advocacy CrudeSausage twierdzi, że Micro$lop używa SI do szyfrowania formatu dok. XML