  • 51. Data: 2011-04-23 02:12:47
    Temat: Re: Pelna klatka? Co kupic?
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    Marek Wyszomirski wrote in <news:iokag4$g8v$1@news.onet.pl>
    > do Canona manualne obiektywy podłączysz tylko
    > przez przejściówkę (praktycznie oznacza to najczęściej przyłączanie
    > obiektywów M42), do Pentaxa wprawdzie obiektywy M42 też wymagają
    > przejściówki, ale całe mnóstwo obiektywów manualnych z bagnetem K i
    > pochodnymi (a był to kiedyś bardzo popularny system) podłączasz
    > bezpośrednio

    Redukcje umozliwiajace podpiecie szkiel Pentax K (PK) do korpusu Canon EOS
    nie wymagaja soczewki korekcyjnej by ostrzyc na nieskonczonosc.
    Sa tylko drogie - 79zl.
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 52. Data: 2011-04-23 11:52:25
    Temat: Re: [OT] Re: Pelna klatka? Co kupic?
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-04-22 21:58, dominik pisze:

    > [...]
    > Ależ dokładnie też i dlatego - bo znasz te zalety, a nie znasz fajnych
    > zalet konkurencji. Jak by Cię okradli i jednocześnie byś wygrał bon na 100
    > tysięcy do canona, z jednoczesnym zakazem sprzedaży sprzętu to byś pewnie
    > mógł się przekonać, ale inne też są fajne.
    > Ja też trzymam się systemu ze względu na pełną klatkę i stabilizowane
    > 135/1.8, ale różnica u innych nie uniemożliwiłaby mi zrobienie zdjęcia
    > przecież :D

    Zdjęcie bym też chyba każdym aparatem dał radę zrobić, ale nie zmienia
    to faktu, że są systemy lepiej i gorzej spełniające moje potrzeby i
    akurat Pentax pod tym względem wypada dla mnie najlepiej. Np.
    stabilizacja - Nikon i Canon nie dadzą mi stabilizacji z każdym
    obiektywem, Sony wprawdzie da, ale z obiektywem innym niż systemowe nie
    będzie uwzględniała jego ogniskowej. Oczywiście potrzeby kogoś innego
    mogą być inne i może się zdarzyć, ze Pentax będzie je spełniał gorzej od
    innych systemów - każdy ze współczesnych systemów ma swoje zalety i wady
    i optymalny wybór zależy od indywidualnych preferencji.

    > Nie do końca prawda - równolegle było sony oraz nikon z tą samą matrycą
    > przecież.

    Jednak do końca prawda. Tą samą - czyli w niczym nie podważa to tego co
    napisałem - że była to wówczas najlepsza matryca w lustrzankach APSC.

    > Jak widzisz Ty możesz się skupić na tych dwóch seriach u
    > pentaksa, gdy w sony i nikonie jest tego tyle, że ani nikt nie robi
    > wielkiego halo przy nowym modelu, ani też nie ma wiele dyskusji o nich.

    Z mojego punku widzenia ważne jest, aby dany aparat spełniał jak
    najlepiej moje potrzeby. To, czy u danego producenta jest to jedyny
    model, czy jeden z kilkudziesięciu różniących się drobnymi szczególami
    nie ma dla mnie znaczenia. Może jedynie wydłużyć czas wyboru - gdyż
    więcej czasu stracę na ustalanie który model z oferty danego producenta
    będzie dla mnie najlepszy.

    > W aparacie nie płaci się tylko za najnowszość matrycy.

    Oczywiście - dlatego pisałem że o tym, ktore parametry są bardziej a
    ktore mniej ważne decydują indywidualne preferencje użytkownika.

    > To tylko jeden z detali, myślisz że amator to wychwyci i co więcej będzie
    > to dla niego ważne? Prawdziwi amatorzy rozróżniają tylko dwa typy
    > aparatów: podwodne że się można z nimi kąpać i normalne, z którymi nie
    > wyjdą na deszcz :)

    Zależy dla kogo - spotkałem się jednak z pytaniami amatorów o
    uszczelnienia. Jeśli ktoś np. jeździ często turystycznie w tropiki -
    również w porze deszczowej - to mimo, ze nie musi być zbyt zaawansowany
    fotograficznie uszczelnienie korpusu (i również obiektywów) będzie dla
    niego istotne.

    > A ja Ci jeszcze raz powtarzam, że reklama kosztuje i przyciąga tylko
    > niezorientowanego użytkownika, a takiego Pentax widocznie nie chce.
    > Wyolbrzymiając podam Ci przykład leiki, czy oni się reklamują tak jak
    > jakieś np. sony? Czy im zależy na tym by przyciągać do siebie absolutnie
    > każdego? Chyba nie, mają subtelne reklamy nie na byle słupie, bo to jak
    > kulą w płot, bo jak ktoś to przeczyta, choćby z ciekawości zerknie na cenę
    > w stosunku do specyfikacji to buchnie śmiechem. Natomiast tam gdzie ta
    > reklama jest to odczytują ją tylko Ci, którzy cenę rozumieją i akceptują.

    Leica jest ciekawym przykładem, ale widzę jedną różnicę - o ile wiem
    Leica nie ma w swojej ofercie tanich korpusów dla amatorów. A u Pentaxa
    od paru lat taka linia korpusów występuje - *istDL, K100D, K200D, K-M,
    K-X...

    > Po drugie to co gdzieśtam jest nowością to gdzieś indziej może być dawnym
    > standardem. Minolta miała Adi + Wireless jeszcze w tamtym wieku, a teraz
    > inni pokazują to jako super nowość.

    Nowością to to akurat u Pentaxa nie jest - wprowadził później niż
    Minolta, ale też już ładnych parę lat temu - jeszcze w zamierzchłych
    czasach analogowych.

    W pentaksie inne sprawy mogą być
    > podobnie :) Zresztą jak widać po Tobie, ten kto miał wypałać detal,
    > którymi może pochwalić system to to zrobił i nie kosztowało to tyle co
    > mogłoby :)

    > Przykład z góry.. pomógł by leice? :) oj wątpię :D

    Jak już pisałem między ofertami Leici i Pentaxa widzę jednak pewną różnicę

    > Pojawił się dystrybutor, więc chyba to zrozumiałe, że produkty też :)
    > Tylko inni obecni już chyba za to zwiększyli swoje moce, no i to jest ta
    > różnica.

    Dystrybutor się nie zmienił od wielu lat - Apollo Electronics (ci od
    zegarków Casio). To, ze uruchomili stronę www.pentax.pl nie oznacza
    jeszcze zmiany dystrybutora.

    > Zastanowi się, ale najpierw musi zmienić bardzo ważne założenia zakupu.
    > Skąd wiesz czego ktoś oczekuje po tej transakcji? Może się waha ze względu
    > na finanse bądź tego, że crop daje mu pozornie "długą ogniskową"?

    Ano właśnie - nie znamy założeń - dlaczego wiec mamy zakładać że powodem
    nie są szumy i dynamika matrycy?

    > Akurat
    > tutaj poruszasz wprost odwieczny konflikt pomiędzy "nowy model jest
    > fajny", a "system jest ciekawy". Kupno systemu na podstawie tylko tego, że
    > aktualnie coś dobrego jest w ofercie nie do końca jest dobre, bo to
    > kwestia zmienna. IMHO wiele rozsądniej jest zastanowić się nad tym czy nie
    > wejść w system ze względu na jego specyfikę. Takie sony nie ma teraz ani
    > wypaśnego dslr aps-c ani pełnoklatkowego (tj. nie ma nowiuśkich modeli
    > tu). Jak wyjdą to nagle nastawienie ma się zmieniać o 180 stopni?

    Jeśli mam określone wymagania, to szukam wyrobu który najlepiej je
    spełnia - i jeśli spełnia je wystarczająco dobrze - kupuję i mam
    wymagania spełnione. To, że za jakiś czas wyjdzie inny - być może lepszy
    wyrób nie będzie oznaczało, że ten, który kupiłem zacznie z tego powodu
    działać gorzej.

    > Sensowność wyboru jest taka sama jak np. D7000, przy czym tam jest
    > możliwość ruchu w stronę pełnej klatki w razie potrzeby, ale to też nie
    > jest kluczowym argumentem, bo nie znamy dokładnie preferencji pytacza :)
    > może skoro się zastanawia nad pełną klatką to właśnie chce.

    Ale np. nie ma stabilizacji w korpusie, nie wiem też czy jest pomiar
    światła z manualnymi obiektywami - to też może być dla pytacza istotne
    (zgoda - czy jest faktycznie istotne nie wiemy).

    > Wyższe modele nie są reklamowane praktycznie zupełnie, a jednak w każdej z
    > wymienionych firm się sprzedają. W stosunku do entry-level wszędzie jest
    > to i tak mały procent.
    > Natomiast do agresywnej reklamy trzeba też i odpowiednio dostosowanego -
    > taniego produktu, a pentaks takiego nie ma. Pentaks woli coś bardziej
    > dopieścić i sprzedać to drożej niż inni. Nie dostrzegasz tej logiki?

    Nie ma? K-X i K-R to właśnie stosunkowo tanie produkty dla amatorów.

    > [...]
    > Znasz moje zdanie na temat wyboru czegoś tylko ze względu na aktualną
    > ofertę. Wolę patrzeć szerzej i już przyszłościowo zmierzać do konkretnego
    > celu i zestawu niż sugerować się najnowszą premierą.
    > Po drugie - mniejsza GO czy większa ogniskowa to mity, można przecież z
    > większego kadrować do woli.

    Nie do końca. Aby kadrowanie z pełnej klatki dało ten sam rezultat co
    zdjęcie wykonane APSC muszą być spełnione dwa warunki - podobna gęstość
    pikseli na matrycy (czyli w przypadku FF 2.25x więcej pikseli niż dla
    APSC z cropem 1.5) i ta sama rozdzielczość szkła (z pominięciem
    obcinanych brzegów dla FF) - za z tym bywa różnie. W obiektywie o
    mniejszym polu krycia jednak łatwiej jest uzyskać większą rozdzielczość.

    >[...]
    > Tylko system się wybiera na dłużej i trzeba brać pod uwagę jego specyfikę.
    > Akurat w pentaksie póki co nie ma co spodziewać się pełnej klatki, a jeśli
    > ktoś optymistycznie założy, że jednak to optycznie bardzo długo to będzie
    > odstawało. Nie jest to tak optymalny wybór dla kogoś kto jednak się waha
    > nad pełnoklatkowcem.

    Zależy od tego, dlaczego się waha.

    > [...]
    >
    > Nie rozpatrywał bym każdego głosu w kategorii "potrzeby", bo większości to
    > by starczyło wiele mniej, a jak kogoś stać to co tam stoi na przeszkodzie?
    >[...]

    Mogą stać np. wymiary i ciężar noszonego sprzętu. Wszystko zależy od
    konkretnych potrzeb...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 53. Data: 2011-04-23 16:39:17
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-04-22 23:24, dominik pisze:

    > Dla sprytnej osoby nie, bo ona sobie zamówi przez sieć, dla przeciętnego
    > kupca może to być problemem, bo jak będzie chciał coś to nie przymierzy
    > tego w sklepie, bądź bardz długo będzie szukał.

    A skąd wiesz jaką osobą był pytający?

    > Osobiście mam komplet dobrych doświadczeń z serwisami (sony, canona,
    > kodaka), ale to o nie świadczy o tym że to najlepsze serwisy świata :)
    > Sytuacje związane z naprawami są bardzo drażliwymi tematami i często
    > użytkownicy wydają swoje sądy. Jak ktoś upuścił aparat, a usterka wyszła
    > dopiero po jakimś czasie to trudno serwis raczej jest niewinny.

    > Mało kto chwali serwis, a jak tylko coś nie tak to krzyki pod niebiosa :)
    > Chyba wyjątkowo trudno ocenić czy żytnia tak bardzo zła, a czy to co można
    > czasem przeczytać to radosna fantazja użytkownika czy prawda.

    Że użytkownicy potrafią zwalać swoje błędy na serwis jest prawdą, ale w
    niczym nie podważa to mojej tezy, że korelacja między wielkością firmy a
    jakością serwisu nie jest zbyt silna i mniejsza firma może mieć lepszy
    serwis od rynkowego potentata.

> [...]
    > itd. Kilka akcji w ich wykonaniu widziałem - to jest nie do odróżnienia od
    > prawdziwej i rzeczowej opinii. Pomyśl tylko ile dziennie można takich
    > sponsorowanych tekstów spłodzić.
    > Dlatego polecam Ci nieufność - tu nie ma wybaczania czy obrażania się,
    > teorie spiskowe może i w części się potwierdzają, ale wciąż zostaje
    > człowiek, który ma chociażby jakiś humor, jakąś taktykę, aż wreszcie swoje
    > sympatie, przyzwyczajenia czy ograniczony czas na test. Jak chcesz mieć
    > swoje zdanie to sam sobie je wyrób, ale bez jakiejkolwiek wyroczni.

    Nieufność wobec publikowanych porównań jest jak najbardziej
    uzasadniona,a le nie oznacza to zgody na rozpowszechnianie błędnych
    (zarówno z powodu nieuczciwości jak i niewiedzy testującego) testów -
    takie błędy powinnos się nagłaśniać i testerów je popełniających
    piętnować - dla naszego wspólnego dobra.

    > Dlatego, że Ty i nie tylko Ty już któryś raz przytaczasz te sprawy i nimi
    > się przejmujesz jak by stanowiły przeszkodę w fotografowaniu. Serio mówię
    > - to wraca jak bumerang.
    > [...]

    chyba źle mnie oceniasz. To, że czasem psioczę na sugestie ograniczenie
    wyboru skupowanego sprzętu do dwóch głównych liderów rynku w niczym mi
    nie przeszkadza w fotografowaniu.

    --
    Pozdrawiam i życzę zdrowych, pogodnych, szczęśliwych Świąt!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 54. Data: 2011-04-23 16:46:26
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-04-23 04:12, astro pisze:

    > Redukcje umozliwiajace podpiecie szkiel Pentax K (PK) do korpusu Canon EOS
    > nie wymagaja soczewki korekcyjnej by ostrzyc na nieskonczonosc.
    > Sa tylko drogie - 79zl.

    I niestety nie umożliwiają sterowania przysłoną przez korpus - musisz
    ręcznie przymykać przysłonę do wartości roboczej - podobnie jak z
    obiektywami M42. Natomiast korpus Pentaxa potrafi sam przymknąć przed
    ekspozycją przysłonę w obiektywie manualnym do tego systemu. Różnica
    jest dosć istotna, zwłaszcza, zę jeśli obiektyw ma styki elektryczne (a
    Pentax od 1984 roku nie produkuje obiektywów bez styków)- po jego
    podpięciu działa też pomiar światła przy otwartej przysłonie.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 55. Data: 2011-04-23 19:55:06
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-04-23 18:39, Marek Wyszomirski wrote:
    > A skąd wiesz jaką osobą był pytający?

    Nie wiem, ale pentaksa zazwyczaj ktoś wie, że i dlaczego chce wybrać.
    Reklam nie ma wiele, więc i losowych użytkowników, pomacać prawie nie ma
    gdzie, więc nikt nie zakocha się widząc na sklepowej półce, w sieci
    poczytać można conieco, więc jak już ktoś trafi i uzna, że właśnie to, to
    inaczej zaczyna rozmowę. Póki co nie ma co zakładać że pentaks, jak nic na
    to nie wskazuje :) Pytanie było w temacie który go zupełnie wyklucza.

> [...]
    > niczym nie podważa to mojej tezy, że korelacja między wielkością firmy a
    > jakością serwisu nie jest zbyt silna i mniejsza firma może mieć lepszy

    Prawda, ale większy serwis ma wiele więcej głosów, w tym tych
    niesprawiedliwych. Może i w polskim nikonie było źle czasem, ale ile było
    dobrze, a nikt o tym nie napisał? Na PNS negatywnie oznaczone jest 43
    wpisy, pozytywnie dwadzieścia kilka. Jeśli byłoby naprawdę źle to ten
    współczynnik byłby wiele gorszy, bo szczerze to nie spodziewam się
    wielkiego odzewu pozytywnego po zadowolonych użytkownikach, mało kto
    ocenia pozytywnie to co wydaje się być często normalnością.

> [...]
    > nieuczciwości jak i niewiedzy testującego) testów - takie błędy powinnos
    > się nagłaśniać i testerów je popełniających piętnować - dla naszego

    Nie wiem czemu sobie stawiasz za jakiś cel walkę z wiatrakami. Nie ma
    idealnych testów ani recenzji, którą pochwalą wszyscy. W wielu testach
    obok konkretów jest wiele informacji na temat osobistych odczuć i
    konkretnych gustów, a wszystko to ujęte słowami redaktora. Ken również
    jest znany z głupot, często jest mega przewidywalny i wprost wiadomo, że
    tani model zaraz wychwali pod niebiosa, zaraz obok linku, który prowadzi
    do b&h z jego id reklamobiorcy.
    Wracając do optycznych to poza tym, że opisują swoje wrażenia i dają
    jakieśtam dane o sprzęcie to jednak stanowią jakąś bazę wiedzy, nie musisz
    z niej korzystać ani się nią sugerować, natomiast wysoce dziwne jest to,
    że Ty nie dość, że czytasz ich artykuły to jeszcze wyszukujesz minusy i
    nagłaśniasz błędy jak by to krzywdzili pentaksa. Nie ma to cokolwiek
    wspólnego z dobrem jakimkolwiek, wierz mi.

    > chyba źle mnie oceniasz. To, że czasem psioczę na sugestie ograniczenie
    > wyboru skupowanego sprzętu do dwóch głównych liderów rynku w niczym mi nie
    > przeszkadza w fotografowaniu.

    Nie chodziło mi o Twoje zdjęcia, ale kwestie opisu i wyboru sprzętu. Ktoś
    zrecenzuje takiego neksa lub lumiksa, że zły i niedobry bo brak gripa i
    nie da się tego trzymać, ktoś inny pochwali, że małe, kieszonkowe i fajnie
    leży w damskiej dłoni, złotego środka nie będzie :) Natomiast zapewniam
    Cię, że wiele osób obydwoma zrobi fajne zdjęcia.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 56. Data: 2011-04-23 23:16:39
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-04-23 13:52, Marek Wyszomirski wrote:
    > Zdjęcie bym też chyba każdym aparatem dał radę zrobić, ale nie zmienia to
    > faktu, że są systemy lepiej i gorzej spełniające moje potrzeby i akurat
    > Pentax pod tym względem wypada dla mnie najlepiej.

    No nie ma systemu idealnego, który byłby najlepszy i miał wszystko, jest
    za to kilka bardzo podobnych do siebie. IMHO tylko detale je dzielą tak na
    prawdę :)

    > Np. stabilizacja -
    > Nikon i Canon nie dadzą mi stabilizacji z każdym obiektywem, Sony
    > wprawdzie da, ale z obiektywem innym niż systemowe nie będzie uwzględniała
    > jego ogniskowej.

    Kiedyś już wspominałem, że są przejściówki do sony przekazujące ogniskową
    jak ktoś bardzo potrzebuje tej stabilizacjji. Może nie jest to tak
    wygodne, ale możliwe. Zapominasz też o olku.
    BTW: w ekstremalnym macro to chyba jednak i tak teoria, bo tam raczej
    światło błyskowe i stabilizacja nie jest chyba tak kluczowa?

> [...]
    > współczesnych systemów ma swoje zalety i wady i optymalny wybór zależy od

    To z pewnością.

    > Jednak do końca prawda. Tą samą - czyli w niczym nie podważa to tego co
    > napisałem - że była to wówczas najlepsza matryca w lustrzankach APSC.

    Matryca owszem była najlepsza jak na wtedy, ale pentaks nie był jednym jej
    biorcą, a wobec tego jakoś szczególnie wyróżnionym na tle oferty innych
    (poza olkiem, który był na wylocie i akurat deko pauzującym teraz w
    temacie canonem).

> [...]
    > ustalanie który model z oferty danego producenta będzie dla mnie najlepszy.

    Akurat co do różnorodności to ja nie mam jakichś zastrzeżeń, to chyba
    nawet lepiej, że więcej cen i modeli to wzięcia. Nie o to mi jednak
    chodziło wyżej :)

    > Oczywiście - dlatego pisałem że o tym, ktore parametry są bardziej a ktore
    > mniej ważne decydują indywidualne preferencje użytkownika.

    Najczęściej jednak cena, jakąc chce/może zapłacić, a dla producenta ta
    jest kształtowana też m.in. tym jak i z czego ten aparat jest zrobiony.
    D300s kosztuje swoje nie bez powodu i sama matryca nie przeceni go poniżej
    taniego, plastikowego entry level.

> [...]
    > również w porze deszczowej - to mimo, ze nie musi być zbyt zaawansowany
    > fotograficznie uszczelnienie korpusu (i również obiektywów) będzie dla

    To są nieistotne procenty użytkowników, więcej znajdzie się takich, którzy
    naturalnie są przewrażliwieni. Ciągle żyjemy w kulturze, którą nie stać na
    to by ryzykować sprawdzanie takiego punktu specyfikacji, co więcej
    większość jak już wyda ciężko zarobione pieniądze na nowiuśki aparat to
    pierwsze co to kupi pokrowiec i folie na ekran. Przy tej przesadzie aparat
    mógłby być jeszcze kuloodoporny czy ognioodporny i będzie to realnie bez
    znaczenia, bo nikt nie będzie go do ogniska wrzucał dla sprawdzenia :)

    Ok, wiem, że bagatelizuję sprawę, ale na prawdę trudno mi sobie wyobrazić
    żeby statystyczny kupujący miał realny pożytek z tej kwestii :)

    > Leica jest ciekawym przykładem, ale widzę jedną różnicę - o ile wiem Leica
    > nie ma w swojej ofercie tanich korpusów dla amatorów. A u Pentaxa od paru
    > lat taka linia korpusów występuje - *istDL, K100D, K200D, K-M, K-X...

    Ależ ma, tylko u leiki tanie ciągle oznacza najdroższe naprzeciw wszystkim
    konkurentom. A ich przebrandowane panasy? A ich ostatni kompakt APS-C? To
    też entry level leikowy, tyle że droższy niż cokolwiek innego, taka jest
    leika po prostu.
    Przykład miał tylko coś wyolbrzymić, bo pentaks nie jest leiką rzecz
    jasna, nie ma też zupełnie podejścia pierwszej trójki. To coś może nie w
    pół, ale tak w 1/4 drogi do leiki ;)

    > Nowością to to akurat u Pentaxa nie jest - wprowadził później niż Minolta,
    > ale też już ładnych parę lat temu - jeszcze w zamierzchłych czasach
    > analogowych.

    Nie miałem na myśli tego konkretu, tylko tego, że ta nowość u canona
    niekoniecznie odbije się marketingowym echem w sony, że oni to już mieli w
    nieboszcce minolcie :) U pentaksa podobnie - może nie czują potrzeby nagle
    przypomninania o czymś.

    > Jak już pisałem między ofertami Leici i Pentaxa widzę jednak pewną różnicę

    Tak, ja to nawet większa, ale jak wspominałem to przykład który miał coś
    zilustrować tylko :)

    > Dystrybutor się nie zmienił od wielu lat - Apollo Electronics (ci od
    > zegarków Casio). To, ze uruchomili stronę www.pentax.pl nie oznacza
    > jeszcze zmiany dystrybutora.

    Ok, nie znam detali, ale dawniej jeśli nawet byli dystrybutorem produktów
    pentaksa to średnio pracowali na sukces tej firmy w kraju. Teraz jest
    chyba jednak trochę lepiej :)

    > Ano właśnie - nie znamy założeń - dlaczego wiec mamy zakładać że powodem
    > nie są szumy i dynamika matrycy?

    Nie jestem dobry w wróżeniu więc nie zakładam tego czy czegokolwiek
    innego, ale daleki byłbym od forsowania jakiejś konkretnej opcji bez
    powodu. Inaczej dojdziemy do sytuacji, że kiedyś na dowolne pytanie padnie
    wprost odpowiedź: a może pentax?

> [...]
    > będzie oznaczało, że ten, który kupiłem zacznie z tego powodu działać gorzej.

    To byłoby proste i cudowne, gdyby nie fakt, że to nie hybrydy, a wybór
    body często wybiera cały system i jego specyfikę. Przy hybrydzie można, a
    nawet trzeba myśleć w ten sposób, ale nie przy body plus stado szkieł, a
    już z pewnością średnio to wybór dla kogoś kto waha się nad pełną klatką i
    może chce mieć otwartą drogę w wzwyż.

    > Ale np. nie ma stabilizacji w korpusie, nie wiem też czy jest pomiar
    > światła z manualnymi obiektywami - to też może być dla pytacza istotne
    > (zgoda - czy jest faktycznie istotne nie wiemy).

    ....canona aps-c miał.

    > Nie ma? K-X i K-R to właśnie stosunkowo tanie produkty dla amatorów.

    Fakty są takie, że pentax ma: K-x za 1695zł, K-r za 2080zł (porównywarki
    cenowe). Za to takie sony ma A290 za 1248zł, a A230 jeszcze wisi w cenie
    1065zł z kitem, a w promocjach były za 999zł. To jest półka budżetowa.
    Resztki K100D są za 1666zł, ale ile ten model ma? :)
    Jak widzisz pentaks nie walczy najniższą ceną i w najniższej półce
    czterocyfrowych canonów i małocyfrowych sony (nikony = nie wiem co tu
    dokładniej mają). Utrzymują dwie linie produktów + ewentualnie model
    poprzedni i to cała ich strategia.
    K-5 bez wątpienia trafia w półkę D7000, 7D i kiedysiowego A700 (same
    siódemki, ale K-7 też ją miało ;)). K-r to coś jak trzycyfrowe canony lub
    wyższe sony + to co u nikona ;) Po drodze wyboru jeszcze trochę.

> [...]
    > brzegów dla FF) - za z tym bywa różnie. W obiektywie o mniejszym polu
    > krycia jednak łatwiej jest uzyskać większą rozdzielczość.

    W przypadku sony możesz podpinać te same szkła co pod aps-c, nie wiem jak
    u nikona, u canona zdaje się, że się nie da. Szkło może więc być takie samo.
    Rozdzielczość owszem jest mniejsza, ale w wielu przypadkach całkiem
    rozsądna. Z A900 daje to 10Mpix, czyli całkiem ok. Pewnie nowe
    pełnoklatkowce jeszcze więcej Mpix dostaną, ale to i tak IMHO bez
    znaczenia, bo dla wielu do 10x15 starczy 2Mpix.

    Za to specjalnie napisałem, że ogniskowa i jej zmiana to mit, doskonale
    wiesz dlaczego :)

    > Zależy od tego, dlaczego się waha.

    Tak, ale właśnie z powodu tego wahania się chyba nie polecałbym od razu
    czegoś, co daje przeciwieństwo :)

    > Mogą stać np. wymiary i ciężar noszonego sprzętu. Wszystko zależy od
    > konkretnych potrzeb...

    Znowu użyłeś słowa "potrzeba" ;)
    Po drugie waga pełnoklatkowców wcale taka wiele znów większa to nie jest,
    więc nie generalizuj tak bardzo, o tym już raz się sprzeczaliśmy :)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 57. Data: 2011-04-24 17:18:39
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-04-23 21:55, dominik pisze:

> [...]
    > wielkiego odzewu pozytywnego po zadowolonych użytkownikach, mało kto
    > ocenia pozytywnie to co wydaje się być często normalnością.

    I co z tego? Ja po prostu nie zgadzam się z tezą, że mniejsza firma
    oznacza większe kłopoty z serwisem. W tej kwestii może być bardzo różnie
    - i firma o niedużym udziale rynkowym może bardziej dbać o jakość usług
    serwisowych niż rynkowy potentat.

> [...]
    > nagłaśniasz błędy jak by to krzywdzili pentaksa. Nie ma to cokolwiek
    > wspólnego z dobrem jakimkolwiek, wierz mi.

    Sugerujesz ,że widząc, jak ktoś fałszuje rzeczywistość powinniśmy
    odwracać głowę i nie zwracać na to uwagi? Ja takiej postawy nie akceptuję.

> [...]
    > leży w damskiej dłoni, złotego środka nie będzie :) Natomiast zapewniam
    > Cię, że wiele osób obydwoma zrobi fajne zdjęcia.

    Nie widzę związku. Nigdzie nie sugerowałem, ze nie zrobiłbym fajnego
    zdjęcia innym sprzętem niż Pentax. Zresztą - robię zdjęcia nie tylko
    Pentaxem (aktualnie również Konica-Minolta i Fuji, w przeszłości również
    Panasonic)

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 58. Data: 2011-04-24 18:44:15
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-04-24 01:16, dominik pisze:

> [...]
    > jak ktoś bardzo potrzebuje tej stabilizacjji. Może nie jest to tak
    > wygodne, ale możliwe. Zapominasz też o olku.

    Nie zapominam - po prostu nie miało sensu wymienianie w jednym
    pzrykłądzie wszystkich możliwych systemów. Jakbym wi\ymienił olympusa
    mozna by się czepiać że nie wymieniłem Sigmy czy Kodaka...

    > BTW: w ekstremalnym macro to chyba jednak i tak teoria, bo tam raczej
    > światło błyskowe i stabilizacja nie jest chyba tak kluczowa?

    Co do stabilizacji przy ekstremach - zgoda - nie jest kluczowa, bo nie
    ma na dzień dzisiejszy stabilizacji która działaby przy ekstremalnych
    skalach na tyle dobrze, by dawało sie zrezygnować przy dłuższych czasach
    ze statywu, innych metod unieruchomienia aparatu lub zamrożenia ruchu za
    pomocą lampy błyskowej. A dobra lampa błyskowa jest bardzo ważna -
    mnóstwo zdjęć makro powstaje przy jej użyciu. W przypadku żywego,
    poruszającego się motywu często nie ma żadnych szans na wykonanie
    dobrego zdjęcia w świetle zastanym. Oczywiście światło lampy trzeba
    odpowiednio ukształtować - szanse na powstanie dobrego zdjecia makro
    poprzez świecenie owadowi lampą bezpośrednio po oczach są raczej znikome.

> [...]
    > biorcą, a wobec tego jakoś szczególnie wyróżnionym na tle oferty innych
    > (poza olkiem, który był na wylocie i akurat deko pauzującym teraz w

    Kiedy zaczniesz czytać ze zrozumieniem? Aby zaprzeczyć mojemu
    twierdzeniu, że miał najlepszą matrycę ze stosowanych musiałbyś wskazać
    przykład aparatu który miałby lepszą matrycę. Wskazywanie innych
    aparatów z identyczną matrycą absolutnie nie podważa mojej tezy.

> [...]
    > D300s kosztuje swoje nie bez powodu i sama matryca nie przeceni go poniżej

    Akurat pod względem solidności wykonania Pentaxy klasy 'entry level'
    wypadają bardzo korzystnie. Oczywiscie korpus jest plastikowy, ale jest
    to plastik bardzo przyzwoitej jakości i oparty na wewnętrznym metalowym
    szkielecie. Niema wrażenia skrzypiącej i trzeszczącej tandety które
    pojawia się po wzięciu w rękę niektórych innych aparatów w tej samej
    klasie cenowej.

> [...]
    > innego, ale daleki byłbym od forsowania jakiejś konkretnej opcji bez
    > powodu. Inaczej dojdziemy do sytuacji, że kiedyś na dowolne pytanie padnie

    Ja dostrzegam u wielu doradzających inne tendencję - np. tylko system w
    którym jest możliwość przesiadki na FF - bez odrobiny zastanowienia, czy
    w ogóle pytającemu bedzie taka przesiadka potrzebna. I... potem ludzie
    zaczynają wierzyć, ze FF jest panaceum na wszystko i nie da sie bez FF
    zrobić naprawdę dobrych zdjęć...
    Inna taka choroba to 'tylko Nikon albo Canon, bo reszta to dziwna
    egzotyka' - też często takie podejście się spotyka.

> [...]
    > już z pewnością średnio to wybór dla kogoś kto waha się nad pełną klatką i

    Sugerujesz, że jeśli konkurencja wypuści nowe obiektywy to moje
    przestaną działać? Tak naparawdę zazwyczaj wystarcza zestaw kilku, co
    najwyżej kilkunastu obiektywów i paru innych akcesoriów - i trzeba ich
    dostępność sprawdzić przy wyborze systemu. A to, czy istnieją setki
    innych (ktorych i tak byśmy nigdy nie kupili) nie ma znaczenia.

    > .....canona aps-c miał.

    A Boeing B29 miał 4 silniki. Tylko - co to ma do rzeczy? Wskazujesz
    przykład Nikona D7000 i nagle wyskakujesz z Canonem...

> [...]
    > czterocyfrowych canonów i małocyfrowych sony (nikony = nie wiem co tu
    > dokładniej mają). Utrzymują dwie linie produktów + ewentualnie model

    Różnica w cenie między K-X a Sony A290 to niecałe 36%, w przypadku K-R
    jest to 66.6%. Czy uważasz, że to uniemożliwia zakwalifikowanie K-X i
    K-R jako stosunkowo tanich produktow dla amatorów?
    Gdyby tak uznać, to np. Volkswagen czy Opel nie miałyby oferty
    stosunkowo tanich, małych samochodów bo... wyroby firmy Tata Motors dają
    się kupić znacznie taniej...

    >[...]
    >
    > W przypadku sony możesz podpinać te same szkła co pod aps-c, nie wiem jak
    > u nikona, u canona zdaje się, że się nie da. Szkło może więc być takie samo.

    Może, ale nie musi. jedna z zalet szkieł pod APSC jest to, że przy
    mniejszym wymaganym polu krycia za porównywalną ceną można wykonać szkło
    o lepszych własnościach optycznych. I tak właśnie producenci robią.

> [...]
    > pełnoklatkowce jeszcze więcej Mpix dostaną, ale to i tak IMHO bez
    > znaczenia, bo dla wielu do 10x15 starczy 2Mpix.

    Rozumiem, ze szczególnie dużo z takich przymierza się do FF?;-)

    > Znowu użyłeś słowa "potrzeba" ;)
    > Po drugie waga pełnoklatkowców wcale taka wiele znów większa to nie jest,
    > więc nie generalizuj tak bardzo, o tym już raz się sprzeczaliśmy :)

    Cóż... sprawdźmy (wszystkie dane w/g dpreview, masy korpusów z bateriami:
    Pentax K-5 - 740g
    Canon 5D MkII - 850g
    Sony A900 - 895g
    Nikon D700 - 1074g
    a to dopiero same korpusy - szkła o takim samym kącie widzenia i
    większym polu krycia też będą cięższe...
    Niestety nie ma lekko - pełnoklatkowość nie jest hobby dla osób o
    mizernej kondycji fizycznej:-)

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 59. Data: 2011-04-24 23:27:48
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-04-24 20:44, Marek Wyszomirski wrote:
    > Nie zapominam - po prostu nie miało sensu wymienianie w jednym pzrykłądzie
    > wszystkich możliwych systemów. Jakbym wi\ymienił olympusa mozna by się
    > czepiać że nie wymieniłem Sigmy czy Kodaka...

    W każdym razie w sony też się da. O olku wspominałem, bo w 4/3 działa to
    identycznie jak w pentaksie, a system nie jest aż tak bardzo egzotyczny.

> [...]
    > - szanse na powstanie dobrego zdjecia makro poprzez świecenie owadowi
    > lampą bezpośrednio po oczach są raczej znikome.

    Widzisz, jak sam potwierdzasz tu stabilizacja tak się nie przyda, mówiąc o
    niej więc miałeś coś innego na myśli, np zdjęcia portretowe? :)

> [...]
    > aparatu który miałby lepszą matrycę. Wskazywanie innych aparatów z
    > identyczną matrycą absolutnie nie podważa mojej tezy.

    Nie miałbyś tej tezy, gdybyś napisał zgodnie z prawdą pełną informację, że
    k-x to jeden z kilku aparatów z tą matrycą, a wtedy by wychodziło, że
    wszystkie mają najlepszą, a kupujący wcale nie mają jakiegoś argumentu do
    kupna akurat pentaksa. Tylko o to chodziło.

    Uwaga 2: nie będę z Tobą dyskutował, jeśli jakiekolwiek niezrozumienie
    będziesz przerzucał na rozmówcę. Komunikacja to obustronna wymiana
    informacji, a jakaś etykieta zobowiązuje, czy kiedykolwiek komuś
    powiedziałeś, że nie słucha z zrozumieniem? Byłeś pewny, że powiedziałeś
    wszystko i jasno? To tylko dygresja.

> [...]
    > szkielecie. Niema wrażenia skrzypiącej i trzeszczącej tandety które
    > pojawia się po wzięciu w rękę niektórych innych aparatów w tej samej

    Nie o tym pisałem zupełnie.

    Znów wplatasz najlepszość pentaksa i jeszcze na dodatek na koniec
    dopisujesz, że to nie to co inni. :)

    IMHO jest bardzo podobnie w tej klasie cenowej, ale o gustach może lepiej
    nie gadajmy, ok?

    > Ja dostrzegam u wielu doradzających inne tendencję - np. tylko system w
    > którym jest możliwość przesiadki na FF - bez odrobiny zastanowienia, czy w
    > ogóle pytającemu bedzie taka przesiadka potrzebna.

    Ja tak raczej nie napisałem, ale w tym wątku to chyba i tak ma się nijak
    do rzeczy, pytający wyszedł z pytaniem o pełną klatkę, więc conajmniej są
    jakieś przesłanki w stronę trójki, którą tę opcję ma, z okacji
    poprzedniego aparatu to nawet wybór staje się wiele prostszy, a finanse
    ok. Więc ciągle uważam, że rada k5 była zupełnie nietrafna.

    > I... potem ludzie
    > zaczynają wierzyć, ze FF jest panaceum na wszystko i nie da sie bez FF
    > zrobić naprawdę dobrych zdjęć...

    O różnicach z punktu widzenia użytkowników pełnej klatki jest
    wystarczająco dużo na tej grupie, mgr tematu, czyli Roger pewnie wiele w
    tej kwestii może powiedzieć :) hehe :)
    Zdjęcia się da robić i pinhole (a dziś world pinhole day, więc tym
    bardziej), ale wszystko rozbija się o możliwości jakie się ma plus wygoda
    użytkowania. Wizjer daje sporo przyjemności, dodatkowa moc w GO też. W
    takim aparacie np. szkło z f/4 ma realny sens, bo na cropie to takie sobie
    jest. Ja tam ciągle mam jedno i drugie, ale to drugie to już bardziej backup.

    > Inna taka choroba to 'tylko Nikon albo Canon, bo reszta to dziwna
    > egzotyka' - też często takie podejście się spotyka.

    To zależy ile ktoś ma do wydania i jakie potrzeby. Amatorsko to może takie
    sony czy pentaks jest ok, ale żaden z nich nie ma profesjonalnych szkieł -
    długich i jasnych chociażby. Do żadnego nie ma też t&s systemowych, a do
    nikona i canona są. Do tego nawet jak pojawią się takie pozycje (w sony
    się szukuje) to cena jest zaporowa, a używek brak. Przy tych droższych
    obiektywach to nie lada zaleta czasem. Jak bym potrzebował i stać by mnie
    było na 400/2.8 to z pewnością nie miałbym sony :) Natomiast jak ktoś
    radzi puszkę entry level z kitem tylko z tej dwójki to jest śmieszny
    owszem :)

> [...]
    > sprawdzić przy wyborze systemu. A to, czy istnieją setki innych (ktorych i
    > tak byśmy nigdy nie kupili) nie ma znaczenia.

    Tak nie napisałem jak mi to inputujesz ;)
    Napisałem, że trzeba się kierować nie tylko tym że jakaś puszka jest
    fajna, ale całym systemem. Prosty przykład: e-450 teraz jest za 950zł i
    jest bodajże najtańszym cyfrowym lustrem, pewnie wyprzedadzą się świetnie,
    tymczasem cena nie bez powodu zrobiła się promocyjna, bo 4/3 niestety jest
    w odwrocie.

    > A Boeing B29 miał 4 silniki. Tylko - co to ma do rzeczy? Wskazujesz
    > przykład Nikona D7000 i nagle wyskakujesz z Canonem...

    Akurat istotność konkretnych cech jest dość dobrze skorelowana z aktualnie
    posiadanym systemem bądź ktoś wyraźnie zaznacza czego mu brakowało. Do
    tego trochę dziwnie spodziewać, że przyda się akurat to, czego nie miał ktoś.

> [...]
    > Gdyby tak uznać, to np. Volkswagen czy Opel nie miałyby oferty stosunkowo
    > tanich, małych samochodów bo... wyroby firmy Tata Motors dają się kupić

    K-x to model z czasów A230, a nie A290. Poza tym to niższa jeszcze półka,
    której pentax nie ma. I owszem, ta różnica jest znacząca dla wielu ludzi.

    > Może, ale nie musi. jedna z zalet szkieł pod APSC jest to, że przy
    > mniejszym wymaganym polu krycia za porównywalną ceną można wykonać szkło o
    > lepszych własnościach optycznych. I tak właśnie producenci robią.

    Tylko, że ciągle nie ma pełnej oferty tego typu dla aps-c. Nie ma np.
    wielu jasnych stałek tak zoptymalizowanych, a to co jest to ma metkę
    budżetowego, no może tylko z wyjątkiem 30/1.4 sigmy. Na domiar złego
    wypadałoby robić jaśniejsze te szkła by dawały te same możliwości co na
    pełnej klatce.
    Aktualnie więc jak coś jest budżetowe, to jest ciemniejsze, plastikowe i
    pod cropa.

    > Rozumiem, ze szczególnie dużo z takich przymierza się do FF?;-)

    No nie każde zdjęcie się robi na wystawę, moich większość ląduje w sieci i
    ostatnio na piance (30x45). Od bardzo dawna kadruję sobie całkiem
    swobodnie jak mi bardziej to pasuje potem.

> [...]
    > polu krycia też będą cięższe...
    > Niestety nie ma lekko - pełnoklatkowość nie jest hobby dla osób o mizernej

    A dalej:

    Canon 7D: 860g
    Canon 50D: 822g
    Olympus E-5: 800g
    Nikon D7000: 780g

    Czyli APS-C też może być ciężkawy jak ma być solidny.
    Naprawdę sądzisz, że ten kawałek matrycy i lustra więcej tak obciąża
    aparat? :)
    Problem polega na tym tylko, że w tej cenie to już inne trochę myślenie,
    więc plastikowego, małego korpusu tu bym prędko się nie spodziewał, taki
    korpus by zżerał ofertę od dołu, a tego chyba producenci nie chcą.

    Zresztą jak komuś zależy to tę opcję maksymalizują evilki i teraz tam się
    dzieją naprawdę ciekawe sprawy w fotografii. :)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 60. Data: 2011-04-24 23:45:29
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-04-24 19:18, Marek Wyszomirski wrote:
> [...]
    > oznacza większe kłopoty z serwisem. W tej kwestii może być bardzo różnie -
    > i firma o niedużym udziale rynkowym może bardziej dbać o jakość usług

    A jednak im mniej danego produktu, tym trudniej o aparaturę serwisową i
    pomiarową oraz dobry magazyn części. Z czym sobie żytnia w sprawach sony
    dslr nie radzi to wysyłają zdaje się na Węgry. Zasady nie ma co do tego i
    owszem nawet mała firma może mieć kapitalny serwis albo to akurat Ty
    możesz się okazać, że mieszkasz w Węgrzech, hyhy :) Im mniejsze potrzeby
    na rynku tym jednak trudniej o ten serwis.

    > Sugerujesz ,że widząc, jak ktoś fałszuje rzeczywistość powinniśmy odwracać
    > głowę i nie zwracać na to uwagi? Ja takiej postawy nie akceptuję.

    Po pierwsze nie doszukuję się, że ktoś fałszuje czy innych teorii
    spiskowych. Nie będę też czytał każdego testu sony, po to by sprawdzać
    jaki humor miał redaktor, czy jego gusta zgodziły się z projektem sprzętu,
    aż wreszcie czy na coś można się obrazić. Po prostu mam to w nosie czy
    pochwalili aparat i jest super fajny czy jednak napisali że kompletne dno.
    Po drugie nie myślę w kategoriach akceptacji czy odrzucenia czegoś,
    mówiłem Ci, że każdy w sieci może pisać swoje głupoty do woli i
    sponsorowane lub nie. Jak na coś takiego trafię to zaśmieję się pod nosem,
    a nie będę nawoływał do krucjat.

> [...]
    > zdjęcia innym sprzętem niż Pentax. Zresztą - robię zdjęcia nie tylko
    > Pentaxem (aktualnie również Konica-Minolta i Fuji, w przeszłości również

    Nie napisałem, że Ty byś nie zrobił :)
    Chodziło o to że w każdym opisie masz gusta, sympatie, przyzwyczajenia i
    wiele takich tego kto pisze. Nie ma co z takiego tekstu robić mantry.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564