    From: dominik <u...@d...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: [OT] Re: Pelna klatka? Co kupic?
    Date: Sun, 24 Apr 2011 01:16:39 +0200

    On 2011-04-23 13:52, Marek Wyszomirski wrote:
    > Zdjęcie bym też chyba każdym aparatem dał radę zrobić, ale nie zmienia to
    > faktu, że są systemy lepiej i gorzej spełniające moje potrzeby i akurat
    > Pentax pod tym względem wypada dla mnie najlepiej.

    No nie ma systemu idealnego, który byłby najlepszy i miał wszystko, jest
    za to kilka bardzo podobnych do siebie. IMHO tylko detale je dzielą tak na
    prawdę :)

    > Np. stabilizacja -
    > Nikon i Canon nie dadzą mi stabilizacji z każdym obiektywem, Sony
    > wprawdzie da, ale z obiektywem innym niż systemowe nie będzie uwzględniała
    > jego ogniskowej.

    Kiedyś już wspominałem, że są przejściówki do sony przekazujące ogniskową
    jak ktoś bardzo potrzebuje tej stabilizacjji. Może nie jest to tak
    wygodne, ale możliwe. Zapominasz też o olku.
    BTW: w ekstremalnym macro to chyba jednak i tak teoria, bo tam raczej
    światło błyskowe i stabilizacja nie jest chyba tak kluczowa?

    > Oczywiście potrzeby kogoś innego mogą być inne i może się
    > zdarzyć, ze Pentax będzie je spełniał gorzej od innych systemów - każdy ze
    > współczesnych systemów ma swoje zalety i wady i optymalny wybór zależy od
    > indywidualnych preferencji.

    To z pewnością.

    > Jednak do końca prawda. Tą samą - czyli w niczym nie podważa to tego co
    > napisałem - że była to wówczas najlepsza matryca w lustrzankach APSC.

    Matryca owszem była najlepsza jak na wtedy, ale pentaks nie był jednym jej
    biorcą, a wobec tego jakoś szczególnie wyróżnionym na tle oferty innych
    (poza olkiem, który był na wylocie i akurat deko pauzującym teraz w
    temacie canonem).

    > Z mojego punku widzenia ważne jest, aby dany aparat spełniał jak najlepiej
    > moje potrzeby. To, czy u danego producenta jest to jedyny model, czy jeden
    > z kilkudziesięciu różniących się drobnymi szczególami nie ma dla mnie
    > znaczenia. Może jedynie wydłużyć czas wyboru - gdyż więcej czasu stracę na
    > ustalanie który model z oferty danego producenta będzie dla mnie najlepszy.

    Akurat co do różnorodności to ja nie mam jakichś zastrzeżeń, to chyba
    nawet lepiej, że więcej cen i modeli to wzięcia. Nie o to mi jednak
    chodziło wyżej :)

    > Oczywiście - dlatego pisałem że o tym, ktore parametry są bardziej a ktore
    > mniej ważne decydują indywidualne preferencje użytkownika.

    Najczęściej jednak cena, jakąc chce/może zapłacić, a dla producenta ta
    jest kształtowana też m.in. tym jak i z czego ten aparat jest zrobiony.
    D300s kosztuje swoje nie bez powodu i sama matryca nie przeceni go poniżej
    taniego, plastikowego entry level.

    > Zależy dla kogo - spotkałem się jednak z pytaniami amatorów o
    > uszczelnienia. Jeśli ktoś np. jeździ często turystycznie w tropiki -
    > również w porze deszczowej - to mimo, ze nie musi być zbyt zaawansowany
    > fotograficznie uszczelnienie korpusu (i również obiektywów) będzie dla
    > niego istotne.

    To są nieistotne procenty użytkowników, więcej znajdzie się takich, którzy
    naturalnie są przewrażliwieni. Ciągle żyjemy w kulturze, którą nie stać na
    to by ryzykować sprawdzanie takiego punktu specyfikacji, co więcej
    większość jak już wyda ciężko zarobione pieniądze na nowiuśki aparat to
    pierwsze co to kupi pokrowiec i folie na ekran. Przy tej przesadzie aparat
    mógłby być jeszcze kuloodoporny czy ognioodporny i będzie to realnie bez
    znaczenia, bo nikt nie będzie go do ogniska wrzucał dla sprawdzenia :)

    Ok, wiem, że bagatelizuję sprawę, ale na prawdę trudno mi sobie wyobrazić
    żeby statystyczny kupujący miał realny pożytek z tej kwestii :)

    > Leica jest ciekawym przykładem, ale widzę jedną różnicę - o ile wiem Leica
    > nie ma w swojej ofercie tanich korpusów dla amatorów. A u Pentaxa od paru
    > lat taka linia korpusów występuje - *istDL, K100D, K200D, K-M, K-X...

    Ależ ma, tylko u leiki tanie ciągle oznacza najdroższe naprzeciw wszystkim
    konkurentom. A ich przebrandowane panasy? A ich ostatni kompakt APS-C? To
    też entry level leikowy, tyle że droższy niż cokolwiek innego, taka jest
    leika po prostu.
    Przykład miał tylko coś wyolbrzymić, bo pentaks nie jest leiką rzecz
    jasna, nie ma też zupełnie podejścia pierwszej trójki. To coś może nie w
    pół, ale tak w 1/4 drogi do leiki ;)

    > Nowością to to akurat u Pentaxa nie jest - wprowadził później niż Minolta,
    > ale też już ładnych parę lat temu - jeszcze w zamierzchłych czasach
    > analogowych.

    Nie miałem na myśli tego konkretu, tylko tego, że ta nowość u canona
    niekoniecznie odbije się marketingowym echem w sony, że oni to już mieli w
    nieboszcce minolcie :) U pentaksa podobnie - może nie czują potrzeby nagle
    przypomninania o czymś.

    > Jak już pisałem między ofertami Leici i Pentaxa widzę jednak pewną różnicę

    Tak, ja to nawet większa, ale jak wspominałem to przykład który miał coś
    zilustrować tylko :)

    > Dystrybutor się nie zmienił od wielu lat - Apollo Electronics (ci od
    > zegarków Casio). To, ze uruchomili stronę www.pentax.pl nie oznacza
    > jeszcze zmiany dystrybutora.

    Ok, nie znam detali, ale dawniej jeśli nawet byli dystrybutorem produktów
    pentaksa to średnio pracowali na sukces tej firmy w kraju. Teraz jest
    chyba jednak trochę lepiej :)

    > Ano właśnie - nie znamy założeń - dlaczego wiec mamy zakładać że powodem
    > nie są szumy i dynamika matrycy?

    Nie jestem dobry w wróżeniu więc nie zakładam tego czy czegokolwiek
    innego, ale daleki byłbym od forsowania jakiejś konkretnej opcji bez
    powodu. Inaczej dojdziemy do sytuacji, że kiedyś na dowolne pytanie padnie
    wprost odpowiedź: a może pentax?

    > Jeśli mam określone wymagania, to szukam wyrobu który najlepiej je spełnia
    > - i jeśli spełnia je wystarczająco dobrze - kupuję i mam wymagania
    > spełnione. To, że za jakiś czas wyjdzie inny - być może lepszy wyrób nie
    > będzie oznaczało, że ten, który kupiłem zacznie z tego powodu działać gorzej.

    To byłoby proste i cudowne, gdyby nie fakt, że to nie hybrydy, a wybór
    body często wybiera cały system i jego specyfikę. Przy hybrydzie można, a
    nawet trzeba myśleć w ten sposób, ale nie przy body plus stado szkieł, a
    już z pewnością średnio to wybór dla kogoś kto waha się nad pełną klatką i
    może chce mieć otwartą drogę w wzwyż.

    > Ale np. nie ma stabilizacji w korpusie, nie wiem też czy jest pomiar
    > światła z manualnymi obiektywami - to też może być dla pytacza istotne
    > (zgoda - czy jest faktycznie istotne nie wiemy).

    ....canona aps-c miał.

    > Nie ma? K-X i K-R to właśnie stosunkowo tanie produkty dla amatorów.

    Fakty są takie, że pentax ma: K-x za 1695zł, K-r za 2080zł (porównywarki
    cenowe). Za to takie sony ma A290 za 1248zł, a A230 jeszcze wisi w cenie
    1065zł z kitem, a w promocjach były za 999zł. To jest półka budżetowa.
    Resztki K100D są za 1666zł, ale ile ten model ma? :)
    Jak widzisz pentaks nie walczy najniższą ceną i w najniższej półce
    czterocyfrowych canonów i małocyfrowych sony (nikony = nie wiem co tu
    dokładniej mają). Utrzymują dwie linie produktów + ewentualnie model
    poprzedni i to cała ich strategia.
    K-5 bez wątpienia trafia w półkę D7000, 7D i kiedysiowego A700 (same
    siódemki, ale K-7 też ją miało ;)). K-r to coś jak trzycyfrowe canony lub
    wyższe sony + to co u nikona ;) Po drodze wyboru jeszcze trochę.

    > Nie do końca. Aby kadrowanie z pełnej klatki dało ten sam rezultat co
    > zdjęcie wykonane APSC muszą być spełnione dwa warunki - podobna gęstość
    > pikseli na matrycy (czyli w przypadku FF 2.25x więcej pikseli niż dla APSC
    > z cropem 1.5) i ta sama rozdzielczość szkła (z pominięciem obcinanych
    > brzegów dla FF) - za z tym bywa różnie. W obiektywie o mniejszym polu
    > krycia jednak łatwiej jest uzyskać większą rozdzielczość.

    W przypadku sony możesz podpinać te same szkła co pod aps-c, nie wiem jak
    u nikona, u canona zdaje się, że się nie da. Szkło może więc być takie samo.
    Rozdzielczość owszem jest mniejsza, ale w wielu przypadkach całkiem
    rozsądna. Z A900 daje to 10Mpix, czyli całkiem ok. Pewnie nowe
    pełnoklatkowce jeszcze więcej Mpix dostaną, ale to i tak IMHO bez
    znaczenia, bo dla wielu do 10x15 starczy 2Mpix.

    Za to specjalnie napisałem, że ogniskowa i jej zmiana to mit, doskonale
    wiesz dlaczego :)

    > Zależy od tego, dlaczego się waha.

    Tak, ale właśnie z powodu tego wahania się chyba nie polecałbym od razu
    czegoś, co daje przeciwieństwo :)

    > Mogą stać np. wymiary i ciężar noszonego sprzętu. Wszystko zależy od
    > konkretnych potrzeb...

    Znowu użyłeś słowa "potrzeba" ;)
    Po drugie waga pełnoklatkowców wcale taka wiele znów większa to nie jest,
    więc nie generalizuj tak bardzo, o tym już raz się sprzeczaliśmy :)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564