    From: dominik <u...@d...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: [OT] Re: Pelna klatka? Co kupic?
    Date: Mon, 25 Apr 2011 01:27:48 +0200

    On 2011-04-24 20:44, Marek Wyszomirski wrote:
    > Nie zapominam - po prostu nie miało sensu wymienianie w jednym pzrykłądzie
    > wszystkich możliwych systemów. Jakbym wi\ymienił olympusa mozna by się
    > czepiać że nie wymieniłem Sigmy czy Kodaka...

    W każdym razie w sony też się da. O olku wspominałem, bo w 4/3 działa to
    identycznie jak w pentaksie, a system nie jest aż tak bardzo egzotyczny.

> [...]
    > na tyle dobrze, by dawało sie zrezygnować przy dłuższych czasach ze
    > statywu, innych metod unieruchomienia aparatu lub zamrożenia ruchu za
    > pomocą lampy błyskowej. A dobra lampa błyskowa jest bardzo ważna - mnóstwo
    > zdjęć makro powstaje przy jej użyciu. W przypadku żywego, poruszającego
    > się motywu często nie ma żadnych szans na wykonanie dobrego zdjęcia w
    > świetle zastanym. Oczywiście światło lampy trzeba odpowiednio ukształtować
    > - szanse na powstanie dobrego zdjecia makro poprzez świecenie owadowi
    > lampą bezpośrednio po oczach są raczej znikome.

    Widzisz, jak sam potwierdzasz tu stabilizacja tak się nie przyda, mówiąc o
    niej więc miałeś coś innego na myśli, np zdjęcia portretowe? :)

    > Kiedy zaczniesz czytać ze zrozumieniem? Aby zaprzeczyć mojemu twierdzeniu,
    > że miał najlepszą matrycę ze stosowanych musiałbyś wskazać przykład
    > aparatu który miałby lepszą matrycę. Wskazywanie innych aparatów z
    > identyczną matrycą absolutnie nie podważa mojej tezy.

    Nie miałbyś tej tezy, gdybyś napisał zgodnie z prawdą pełną informację, że
    k-x to jeden z kilku aparatów z tą matrycą, a wtedy by wychodziło, że
    wszystkie mają najlepszą, a kupujący wcale nie mają jakiegoś argumentu do
    kupna akurat pentaksa. Tylko o to chodziło.

    Uwaga 2: nie będę z Tobą dyskutował, jeśli jakiekolwiek niezrozumienie
    będziesz przerzucał na rozmówcę. Komunikacja to obustronna wymiana
    informacji, a jakaś etykieta zobowiązuje, czy kiedykolwiek komuś
    powiedziałeś, że nie słucha z zrozumieniem? Byłeś pewny, że powiedziałeś
    wszystko i jasno? To tylko dygresja.

    > Akurat pod względem solidności wykonania Pentaxy klasy 'entry level'
    > wypadają bardzo korzystnie. Oczywiscie korpus jest plastikowy, ale jest to
    > plastik bardzo przyzwoitej jakości i oparty na wewnętrznym metalowym
    > szkielecie. Niema wrażenia skrzypiącej i trzeszczącej tandety które
    > pojawia się po wzięciu w rękę niektórych innych aparatów w tej samej
    > klasie cenowej.

    Nie o tym pisałem zupełnie.

    Znów wplatasz najlepszość pentaksa i jeszcze na dodatek na koniec
    dopisujesz, że to nie to co inni. :)

    IMHO jest bardzo podobnie w tej klasie cenowej, ale o gustach może lepiej
    nie gadajmy, ok?

    > Ja dostrzegam u wielu doradzających inne tendencję - np. tylko system w
    > którym jest możliwość przesiadki na FF - bez odrobiny zastanowienia, czy w
    > ogóle pytającemu bedzie taka przesiadka potrzebna.

    Ja tak raczej nie napisałem, ale w tym wątku to chyba i tak ma się nijak
    do rzeczy, pytający wyszedł z pytaniem o pełną klatkę, więc conajmniej są
    jakieś przesłanki w stronę trójki, którą tę opcję ma, z okacji
    poprzedniego aparatu to nawet wybór staje się wiele prostszy, a finanse
    ok. Więc ciągle uważam, że rada k5 była zupełnie nietrafna.

    > I... potem ludzie
    > zaczynają wierzyć, ze FF jest panaceum na wszystko i nie da sie bez FF
    > zrobić naprawdę dobrych zdjęć...

    O różnicach z punktu widzenia użytkowników pełnej klatki jest
    wystarczająco dużo na tej grupie, mgr tematu, czyli Roger pewnie wiele w
    tej kwestii może powiedzieć :) hehe :)
    Zdjęcia się da robić i pinhole (a dziś world pinhole day, więc tym
    bardziej), ale wszystko rozbija się o możliwości jakie się ma plus wygoda
    użytkowania. Wizjer daje sporo przyjemności, dodatkowa moc w GO też. W
    takim aparacie np. szkło z f/4 ma realny sens, bo na cropie to takie sobie
    jest. Ja tam ciągle mam jedno i drugie, ale to drugie to już bardziej backup.

    > Inna taka choroba to 'tylko Nikon albo Canon, bo reszta to dziwna
    > egzotyka' - też często takie podejście się spotyka.

    To zależy ile ktoś ma do wydania i jakie potrzeby. Amatorsko to może takie
    sony czy pentaks jest ok, ale żaden z nich nie ma profesjonalnych szkieł -
    długich i jasnych chociażby. Do żadnego nie ma też t&s systemowych, a do
    nikona i canona są. Do tego nawet jak pojawią się takie pozycje (w sony
    się szukuje) to cena jest zaporowa, a używek brak. Przy tych droższych
    obiektywach to nie lada zaleta czasem. Jak bym potrzebował i stać by mnie
    było na 400/2.8 to z pewnością nie miałbym sony :) Natomiast jak ktoś
    radzi puszkę entry level z kitem tylko z tej dwójki to jest śmieszny
    owszem :)

    > Sugerujesz, że jeśli konkurencja wypuści nowe obiektywy to moje przestaną
    > działać? Tak naparawdę zazwyczaj wystarcza zestaw kilku, co najwyżej
    > kilkunastu obiektywów i paru innych akcesoriów - i trzeba ich dostępność
    > sprawdzić przy wyborze systemu. A to, czy istnieją setki innych (ktorych i
    > tak byśmy nigdy nie kupili) nie ma znaczenia.

    Tak nie napisałem jak mi to inputujesz ;)
    Napisałem, że trzeba się kierować nie tylko tym że jakaś puszka jest
    fajna, ale całym systemem. Prosty przykład: e-450 teraz jest za 950zł i
    jest bodajże najtańszym cyfrowym lustrem, pewnie wyprzedadzą się świetnie,
    tymczasem cena nie bez powodu zrobiła się promocyjna, bo 4/3 niestety jest
    w odwrocie.

    > A Boeing B29 miał 4 silniki. Tylko - co to ma do rzeczy? Wskazujesz
    > przykład Nikona D7000 i nagle wyskakujesz z Canonem...

    Akurat istotność konkretnych cech jest dość dobrze skorelowana z aktualnie
    posiadanym systemem bądź ktoś wyraźnie zaznacza czego mu brakowało. Do
    tego trochę dziwnie spodziewać, że przyda się akurat to, czego nie miał ktoś.

    > Różnica w cenie między K-X a Sony A290 to niecałe 36%, w przypadku K-R
    > jest to 66.6%. Czy uważasz, że to uniemożliwia zakwalifikowanie K-X i K-R
    > jako stosunkowo tanich produktow dla amatorów?
    > Gdyby tak uznać, to np. Volkswagen czy Opel nie miałyby oferty stosunkowo
    > tanich, małych samochodów bo... wyroby firmy Tata Motors dają się kupić
    > znacznie taniej...

    K-x to model z czasów A230, a nie A290. Poza tym to niższa jeszcze półka,
    której pentax nie ma. I owszem, ta różnica jest znacząca dla wielu ludzi.

    > Może, ale nie musi. jedna z zalet szkieł pod APSC jest to, że przy
    > mniejszym wymaganym polu krycia za porównywalną ceną można wykonać szkło o
    > lepszych własnościach optycznych. I tak właśnie producenci robią.

    Tylko, że ciągle nie ma pełnej oferty tego typu dla aps-c. Nie ma np.
    wielu jasnych stałek tak zoptymalizowanych, a to co jest to ma metkę
    budżetowego, no może tylko z wyjątkiem 30/1.4 sigmy. Na domiar złego
    wypadałoby robić jaśniejsze te szkła by dawały te same możliwości co na
    pełnej klatce.
    Aktualnie więc jak coś jest budżetowe, to jest ciemniejsze, plastikowe i
    pod cropa.

    > Rozumiem, ze szczególnie dużo z takich przymierza się do FF?;-)

    No nie każde zdjęcie się robi na wystawę, moich większość ląduje w sieci i
    ostatnio na piance (30x45). Od bardzo dawna kadruję sobie całkiem
    swobodnie jak mi bardziej to pasuje potem.

    > Cóż... sprawdźmy (wszystkie dane w/g dpreview, masy korpusów z bateriami:
    > Pentax K-5 - 740g
    > Canon 5D MkII - 850g
    > Sony A900 - 895g
    > Nikon D700 - 1074g
    > a to dopiero same korpusy - szkła o takim samym kącie widzenia i większym
    > polu krycia też będą cięższe...
    > Niestety nie ma lekko - pełnoklatkowość nie jest hobby dla osób o mizernej
    > kondycji fizycznej:-)

    A dalej:

    Canon 7D: 860g
    Canon 50D: 822g
    Olympus E-5: 800g
    Nikon D7000: 780g

    Czyli APS-C też może być ciężkawy jak ma być solidny.
    Naprawdę sądzisz, że ten kawałek matrycy i lustra więcej tak obciąża
    aparat? :)
    Problem polega na tym tylko, że w tej cenie to już inne trochę myślenie,
    więc plastikowego, małego korpusu tu bym prędko się nie spodziewał, taki
    korpus by zżerał ofertę od dołu, a tego chyba producenci nie chcą.

    Zresztą jak komuś zależy to tę opcję maksymalizują evilki i teraz tam się
    dzieją naprawdę ciekawe sprawy w fotografii. :)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564