    From: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: [OT] Re: Pelna klatka? Co kupic?
    Date: Sat, 23 Apr 2011 13:52:25 +0200

    W dniu 2011-04-22 21:58, dominik pisze:

    > [...]
    > Ależ dokładnie też i dlatego - bo znasz te zalety, a nie znasz fajnych
    > zalet konkurencji. Jak by Cię okradli i jednocześnie byś wygrał bon na 100
    > tysięcy do canona, z jednoczesnym zakazem sprzedaży sprzętu to byś pewnie
    > mógł się przekonać, ale inne też są fajne.
    > Ja też trzymam się systemu ze względu na pełną klatkę i stabilizowane
    > 135/1.8, ale różnica u innych nie uniemożliwiłaby mi zrobienie zdjęcia
    > przecież :D

    Zdjęcie bym też chyba każdym aparatem dał radę zrobić, ale nie zmienia
    to faktu, że są systemy lepiej i gorzej spełniające moje potrzeby i
    akurat Pentax pod tym względem wypada dla mnie najlepiej. Np.
    stabilizacja - Nikon i Canon nie dadzą mi stabilizacji z każdym
    obiektywem, Sony wprawdzie da, ale z obiektywem innym niż systemowe nie
    będzie uwzględniała jego ogniskowej. Oczywiście potrzeby kogoś innego
    mogą być inne i może się zdarzyć, ze Pentax będzie je spełniał gorzej od
    innych systemów - każdy ze współczesnych systemów ma swoje zalety i wady
    i optymalny wybór zależy od indywidualnych preferencji.

    > Nie do końca prawda - równolegle było sony oraz nikon z tą samą matrycą
    > przecież.

    Jednak do końca prawda. Tą samą - czyli w niczym nie podważa to tego co
    napisałem - że była to wówczas najlepsza matryca w lustrzankach APSC.

    > Jak widzisz Ty możesz się skupić na tych dwóch seriach u
    > pentaksa, gdy w sony i nikonie jest tego tyle, że ani nikt nie robi
    > wielkiego halo przy nowym modelu, ani też nie ma wiele dyskusji o nich.

    Z mojego punku widzenia ważne jest, aby dany aparat spełniał jak
    najlepiej moje potrzeby. To, czy u danego producenta jest to jedyny
    model, czy jeden z kilkudziesięciu różniących się drobnymi szczególami
    nie ma dla mnie znaczenia. Może jedynie wydłużyć czas wyboru - gdyż
    więcej czasu stracę na ustalanie który model z oferty danego producenta
    będzie dla mnie najlepszy.

    > W aparacie nie płaci się tylko za najnowszość matrycy.

    Oczywiście - dlatego pisałem że o tym, ktore parametry są bardziej a
    ktore mniej ważne decydują indywidualne preferencje użytkownika.

    > To tylko jeden z detali, myślisz że amator to wychwyci i co więcej będzie
    > to dla niego ważne? Prawdziwi amatorzy rozróżniają tylko dwa typy
    > aparatów: podwodne że się można z nimi kąpać i normalne, z którymi nie
    > wyjdą na deszcz :)

    Zależy dla kogo - spotkałem się jednak z pytaniami amatorów o
    uszczelnienia. Jeśli ktoś np. jeździ często turystycznie w tropiki -
    również w porze deszczowej - to mimo, ze nie musi być zbyt zaawansowany
    fotograficznie uszczelnienie korpusu (i również obiektywów) będzie dla
    niego istotne.

    > A ja Ci jeszcze raz powtarzam, że reklama kosztuje i przyciąga tylko
    > niezorientowanego użytkownika, a takiego Pentax widocznie nie chce.
    > Wyolbrzymiając podam Ci przykład leiki, czy oni się reklamują tak jak
    > jakieś np. sony? Czy im zależy na tym by przyciągać do siebie absolutnie
    > każdego? Chyba nie, mają subtelne reklamy nie na byle słupie, bo to jak
    > kulą w płot, bo jak ktoś to przeczyta, choćby z ciekawości zerknie na cenę
    > w stosunku do specyfikacji to buchnie śmiechem. Natomiast tam gdzie ta
    > reklama jest to odczytują ją tylko Ci, którzy cenę rozumieją i akceptują.

    Leica jest ciekawym przykładem, ale widzę jedną różnicę - o ile wiem
    Leica nie ma w swojej ofercie tanich korpusów dla amatorów. A u Pentaxa
    od paru lat taka linia korpusów występuje - *istDL, K100D, K200D, K-M,
    K-X...

    > Po drugie to co gdzieśtam jest nowością to gdzieś indziej może być dawnym
    > standardem. Minolta miała Adi + Wireless jeszcze w tamtym wieku, a teraz
    > inni pokazują to jako super nowość.

    Nowością to to akurat u Pentaxa nie jest - wprowadził później niż
    Minolta, ale też już ładnych parę lat temu - jeszcze w zamierzchłych
    czasach analogowych.

    W pentaksie inne sprawy mogą być
    > podobnie :) Zresztą jak widać po Tobie, ten kto miał wypałać detal,
    > którymi może pochwalić system to to zrobił i nie kosztowało to tyle co
    > mogłoby :)

    > Przykład z góry.. pomógł by leice? :) oj wątpię :D

    Jak już pisałem między ofertami Leici i Pentaxa widzę jednak pewną różnicę

    > Pojawił się dystrybutor, więc chyba to zrozumiałe, że produkty też :)
    > Tylko inni obecni już chyba za to zwiększyli swoje moce, no i to jest ta
    > różnica.

    Dystrybutor się nie zmienił od wielu lat - Apollo Electronics (ci od
    zegarków Casio). To, ze uruchomili stronę www.pentax.pl nie oznacza
    jeszcze zmiany dystrybutora.

    > Zastanowi się, ale najpierw musi zmienić bardzo ważne założenia zakupu.
    > Skąd wiesz czego ktoś oczekuje po tej transakcji? Może się waha ze względu
    > na finanse bądź tego, że crop daje mu pozornie "długą ogniskową"?

    Ano właśnie - nie znamy założeń - dlaczego wiec mamy zakładać że powodem
    nie są szumy i dynamika matrycy?

    > Akurat
    > tutaj poruszasz wprost odwieczny konflikt pomiędzy "nowy model jest
    > fajny", a "system jest ciekawy". Kupno systemu na podstawie tylko tego, że
    > aktualnie coś dobrego jest w ofercie nie do końca jest dobre, bo to
    > kwestia zmienna. IMHO wiele rozsądniej jest zastanowić się nad tym czy nie
    > wejść w system ze względu na jego specyfikę. Takie sony nie ma teraz ani
    > wypaśnego dslr aps-c ani pełnoklatkowego (tj. nie ma nowiuśkich modeli
    > tu). Jak wyjdą to nagle nastawienie ma się zmieniać o 180 stopni?

    Jeśli mam określone wymagania, to szukam wyrobu który najlepiej je
    spełnia - i jeśli spełnia je wystarczająco dobrze - kupuję i mam
    wymagania spełnione. To, że za jakiś czas wyjdzie inny - być może lepszy
    wyrób nie będzie oznaczało, że ten, który kupiłem zacznie z tego powodu
    działać gorzej.

    > Sensowność wyboru jest taka sama jak np. D7000, przy czym tam jest
    > możliwość ruchu w stronę pełnej klatki w razie potrzeby, ale to też nie
    > jest kluczowym argumentem, bo nie znamy dokładnie preferencji pytacza :)
    > może skoro się zastanawia nad pełną klatką to właśnie chce.

    Ale np. nie ma stabilizacji w korpusie, nie wiem też czy jest pomiar
    światła z manualnymi obiektywami - to też może być dla pytacza istotne
    (zgoda - czy jest faktycznie istotne nie wiemy).

    > Wyższe modele nie są reklamowane praktycznie zupełnie, a jednak w każdej z
    > wymienionych firm się sprzedają. W stosunku do entry-level wszędzie jest
    > to i tak mały procent.
    > Natomiast do agresywnej reklamy trzeba też i odpowiednio dostosowanego -
    > taniego produktu, a pentaks takiego nie ma. Pentaks woli coś bardziej
    > dopieścić i sprzedać to drożej niż inni. Nie dostrzegasz tej logiki?

    Nie ma? K-X i K-R to właśnie stosunkowo tanie produkty dla amatorów.

    > [...]
    > Znasz moje zdanie na temat wyboru czegoś tylko ze względu na aktualną
    > ofertę. Wolę patrzeć szerzej i już przyszłościowo zmierzać do konkretnego
    > celu i zestawu niż sugerować się najnowszą premierą.
    > Po drugie - mniejsza GO czy większa ogniskowa to mity, można przecież z
    > większego kadrować do woli.

    Nie do końca. Aby kadrowanie z pełnej klatki dało ten sam rezultat co
    zdjęcie wykonane APSC muszą być spełnione dwa warunki - podobna gęstość
    pikseli na matrycy (czyli w przypadku FF 2.25x więcej pikseli niż dla
    APSC z cropem 1.5) i ta sama rozdzielczość szkła (z pominięciem
    obcinanych brzegów dla FF) - za z tym bywa różnie. W obiektywie o
    mniejszym polu krycia jednak łatwiej jest uzyskać większą rozdzielczość.

    >[...]
    > Tylko system się wybiera na dłużej i trzeba brać pod uwagę jego specyfikę.
    > Akurat w pentaksie póki co nie ma co spodziewać się pełnej klatki, a jeśli
    > ktoś optymistycznie założy, że jednak to optycznie bardzo długo to będzie
    > odstawało. Nie jest to tak optymalny wybór dla kogoś kto jednak się waha
    > nad pełnoklatkowcem.

    Zależy od tego, dlaczego się waha.

    > [...]
    >
    > Nie rozpatrywał bym każdego głosu w kategorii "potrzeby", bo większości to
    > by starczyło wiele mniej, a jak kogoś stać to co tam stoi na przeszkodzie?
    >[...]

    Mogą stać np. wymiary i ciężar noszonego sprzętu. Wszystko zależy od
    konkretnych potrzeb...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)