    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: O konkurencji na rynku
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    <1bd4c9o5liis1$.1xzshm2dlj3j4.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    Date: Mon, 10 Aug 2015 18:21:53 +0200

    Dnia Mon, 10 Aug 2015 16:12:03 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Przypomina to rozważania Cygana, który patrząc na dzieci taplające
    > się w błocie, zastanawia się, czy myć te, czy robić nowe. Cyganka
    > na dwoje wróżyła -- albo zrobimy raz porządnie, albo co kilka lat
    > będziemy klecić sieć na nowo. Inni problem ten rozwiązali 50 albo
    > 100 lat temu i dawno o tym zampmnieli, więc zostaliśmy z tym sami.

    Ale porzadna siec kosztuje porzadnie teraz.
    I wracamy do poczatku - nowych inwestycji nie ma.

    > [...]
    > A ja o ten internet obawiam się najbardziej. Skończył się już u ludu
    > przemożny pęd do posiadania w domu jak najszybszego łącza. Pecet
    > w chałupie, czy choćby laptop -- wielu doszło do wniosku, że to nie
    > dla nich.

    No nie wiem, raczej kazdy ten komputer ma. No - powiedzmy polowa.
    Choc moze i masz racje - dzieci zrezygnuja na rzecz smartfonow i
    konsol, LTE sie rozwinie, i bedzie problem "czy ja musze tyle za to
    placic".

    > Smartfon to co innego -- to jest kul, to się przydaje,
    > bo można na fejsbuku zdjęcia z imprezy obejrzeć. Tak więc na wsi
    > internetu nie będzie. A to ma takie implikacje, jak brak telefonów
    > w latach dziewięćdziesiątych.

    Ale on tam bedzie. Tylko w innej postaci.

    > Jaka kurna konkurencja?! Niestety obawiam się, że sukces na odcinku
    > upowszechnienienia szerokopasmowego internetu zostanie odtrąbiony
    > na podstawie dostępu do LTE. Każdy będzie mógł coś szerokopasmowo
    > ściągać. Przez 30 sekund w miesiącu.

    Zauwaz, ze to sie daje skalowac. Wiecej stacji, mniejszej mocy.
    A serwisow coraz wiecej, i abonamenty coraz wieksze - operatorzy sami
    naawiaja do audiobokow, facebookow itp.

    > Mieli, mieli. Chętnych do inwestowania w telekomunikację były tabuny.

    Tylko kazdy chcial zarobic, szybko i duzo.

    > No pewnie, bo my to som paniska -- wy od roboty, a my od wynajmowania
    > i liczenia pieniędzy.

    Minelo pare lat i to jest normalna kolej rzeczy. Wy od roboty, my od
    kapitalu.

    > Sieć nie, ale kanalizacja jak najbardziej. W latach dziewięćsziesiątych
    > modnym tematem było komunalne dark fiber. Pierwszy za to wziął się
    > magistrat w Palo Alto. Mieli dość rycia ulic przez różne firmy, więc
    > sami puścili grube wiąchy gdzie tylko się dało. A firmy mogły dalej
    > konkurować zestawiając łącza na tych żyłkach, branych prawie za darmo.

    Ale to znaczy, ze i siec miasto zrobilo, nie tylko kanalizacje.

    > Tyle że wszyscy inni dawno już przez to przeszli, a my wciąż się
    > zastanawiamy, z której strony wbić łopatę.

    No bo i zapotrzebowanie spada :-)

    Tym niemniej ... w powyzszym modelu byloby taniej, czy drozej ?
    Bo jak tak miasto swoje zrobilo, to potem wynajmowalo po jednej, i
    pewnie wysokiej cenie.
    A nowych nie polozysz, bo "mamy dosc rycia".

    > TP-Hardware miała dzierżawić druty każdemu chętniemu na równych prawach.
    > I by nie narzekała, że 18 złotych to małao. Bo to dużo jest.

    Ale ona by nie mowila, ze 18 to duzo, tylko ze 36 to malo.
    W sumie to by wyszlo WLR, wiec jaka roznica ?

    I tak samo by TPH mowila "ale do pana budynku linii nie mamy, i nie
    oplaca sie nam robic".

    > Choćby i pięciu nawet. W starym budynku centrali obok TP-Software
    > zmieści się wielu operatorów.

    Ciagle chyba myslisz modelem WLR. Bez decyzji "kosztowej" UKE to
    troche malo.

    Moj pomysl to stworzenie realnej konkurencji na kazdym etapie.
    Ale im wiecej tych TP, tym wieksza szansa ze uslysze "pan nie jest w
    naszym rejonie".

    > Największe nadzieje pokładam w rozwoju telewizji kablowej. Im więcej
    > będzie powstawało nowych kanałów, tym lepiej.

    Jest jeden problem - to sie swietnie satelita rozsyla.
    A teraz i naziemnie.

    > Tylko żeby nie były to
    > rzeczy w rodzaju National Geographic, tylko Mango, Disco Polo Show,
    > Taniec z Gwiazdami Non Stop i inne, które ludzie będą chcieli z ochotą
    > oglądać. Wtedy jest szansa, że znajdą się pieniądze na budowę sieci,
    > również na wsi.

    Taaa, myslisz ze ile TzG mozna wyprodukowac ?
    Po pewnym czasie ludziom sie opatrzy, i sie spytaja "po co ja za te
    kablowke place, skoro nic w niej nie ma".
    I ten moment to juz w zasadzie byl.

    Wiec teraz to szansa u slugach laczonych - te ~80zl za telefon,
    internet i TV to klient zaplaci. Ale juz coraz mniej chetnie - 40zl za
    internet, 30 za tv, a telefon ... niepotrzebny.

    J.