  • Data: 2015-06-25 16:42:00
    Temat: Re: Miniaturowy kwarc do MCU
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:558bef79$0$27523$65785112@news.neostrada.pl...

    > Hmm... A czy taki kwarc, albo coś takiego jak w linku poniżej, wymaga
    > stosowania kondensatorów do masy? Pytam, bo widzę, że ludzie podłączają
    > kwarce zegarowe do MCU w różny sposób - jedni dają kondensatory, inni
    > nie...
    >
    > http://www.tme.eu/pl/details/32.768k-cfpx217/rezonat
    ory-kwarcowe-smd/iqd-frequency-products/cfpx-217/

    Przypuszczam, że nie wiesz co to jest pojemność w specyfikacji kwarca.
    Zamawiając dany kwarc specyfikuje się jego pojemność. Jest to pojemność jaką
    ma widzieć kwarc aby miał podaną częstotliwość.
    Nie wnikając w dokładne obliczenia (liczby z sufitu) oznacza to mniej więcej
    tyle, że jak zamówisz kwarc 32.768kHz/12,5pF albo kwarc 32.780kHz/6pF to
    producent może Ci przysłać ten sam kwarc i będzie to w zgodzie z każdą z
    tych specyfikacji.

    Jak kwarc ma 12,5pF to znaczy, że po obu stronach do masy ma mieć 25pF aby
    miał dobrą częstotliwość. Jak generator ma np. po obu stronach po 10pF to
    należy na zewnątrz podłączyć po 15pF i jest OK. Jak nie zależy Ci na
    odchyłce częstotliwości to możesz tych kondensatorów nie podłączać.

    Ale jest też inny problem.
    Wybrałem kiedyś scalak RTC według kryterium prądu (200nA) aby na SuperCapie
    jak najdłużej wytrzymywał.
    Nie wnikałem w opis parametrów kwarca bo ich nie rozumiałem. W standardowej
    aplikacji nie było kondensatorów.
    Po podłączeniu kwarca zegarkowego z warzywniaka za rogiem RTC chodził za
    szybko (jakieś 2 minuty na dobę chyba).
    Się doczytałem - w karcie scalaka było, że kwarc ma mieć 6pF, a typowy
    zegarkowy ma 12.5pF.
    Na pierwszy rzut oka może się wydawać dziwne, że kwarc z większą pojemnością
    chodzi szybciej od tego z mniejszą - trzeba się zastanowić aby ogarnąć.
    Nie potrafiliśmy wtedy (lata 90-te) jeszcze zamówić kwarca na 6pF więc
    postanowiliśmy dołożyć te brakujące 2x13pF. RTC chodził by wtedy dokładnie,
    tylko, że taka pojemność była za duża dla generatora i nie chodził wcale :).
    Wniosek: To nie przypadek, że RTC biorący 200nA wymagał kwarca 6pF, te
    pracujące z kwarcem 12,5pF brały od 400nA w górę.
    P.G.