  • 1. Data: 2015-06-15 19:21:31
    Temat: Miniaturowy kwarc do MCU
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Przyglądam się właśnie płytce Arduino Nano:

    http://www.arduino.cc/en/uploads/Main/ArduinoNanoFro
    nt_3_sm.jpg

    Widzę, że zastosowano tam jakiś miniaturowy rezonator kwarcowy (widoczny
    w pobliżu pinów D5 i D6).
    Ktoś wie jakie oznaczenie ma ten element? Pod jaką nazwą mogę go szukać
    w sklepach internetowych?
    Widzę, że w pobliżu nie ma żadnych kondensatorów do0 masy. Tak ma być?
    Czyżby były one zintegrowane z tym elementem?

    Muszę przyznać, że taki miniaturowy kwarc ułatwiłby mi projektowanie
    swoich "zabawek". ;) Może dałoby się też dostać kwarce zegarkowe w tym
    rozmiarze?

  • 2. Data: 2015-06-15 19:59:31
    Temat: Re: Miniaturowy kwarc do MCU
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>

    > Przyglądam się właśnie płytce Arduino Nano:
    >
    > http://www.arduino.cc/en/uploads/Main/ArduinoNanoFro
    nt_3_sm.jpg

    Powiedzial bym, ze to: sterowany oscylator.
    http://tinyurl.com/oxkgj96

  • 3. Data: 2015-06-15 20:15:33
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Atlantis napisał:
> [...]
    >
    > Muszę przyznać, że taki miniaturowy kwarc ułatwiłby mi projektowanie
    > swoich "zabawek". ;) Może dałoby się też dostać kwarce zegarkowe w tym

    To może być kompletny generator. Parę lat temu kupowałem coś w tym
    stylu, tylko na 10MHz:
    http://www.ebay.co.uk/itm/FOX-ELECTRONICS-FOX924B-20
    -000-TCXO-20-0MHZ-3-3V-SMD-/271758506212?pt=LH_Defau
    ltDomain_3&hash=item3f4611b8e4

  • 4. Data: 2015-06-15 21:25:10
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-06-15 o 20:15, Maciek pisze:

> [...]
    > stylu, tylko na 10MHz:
    > http://www.ebay.co.uk/itm/FOX-ELECTRONICS-FOX924B-20
    -000-TCXO-20-0MHZ-3-3V-SMD-/271758506212?pt=LH_Defau

    Te znam. Czy przypadkiem w tej samej wersji obudowy nie występują też
    zwykłe kwarce?
    To, co jest zainstalowane w Arduino Nano jest jeszcze mniejsze.
    Byłbym bardzo wdzięczny za informację, która mogłaby mi wskazać
    konkretny element i miejsce, gdzie mogę go kupić - najlepiej w Polsce. ;)

    Najbardziej potrzebne częstotliwości to: 11.520 MHz, 12MHz, 16MHz i 25MHz.

  • 5. Data: 2015-06-15 22:02:23
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Mon, 15 Jun 2015 19:21:31 +0200 Atlantis <m...@w...pl>
    napisał:

    >http://www.arduino.cc/en/uploads/Main/ArduinoNanoFr
    ont_3_sm.jpg

    >Widzę, że w pobliżu nie ma żadnych kondensatorów do0 masy. Tak ma być?
    >Czyżby były one zintegrowane z tym elementem?

    Właśnie tak

    https://www.maritex.com.pl/pl/rezonatory-ceramiczne-
    smd-qdcv/QDCV12M00-i-4202-c-9089
    http://www.tme.eu/pl/details/cstcr4m00g53-r0/filtry-
    i-rezonatory-ceramiczne-smd/murata/#t5433c683aeadd4c
    a9671a08dcce6da20
    http://www.tme.eu/pl/katalog/#id_category=113181&pag
    e=1%2C20&s_field=artykul&s_order=ASC

  • 6. Data: 2015-06-15 22:32:38
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2015-06-15 o 19:21, Atlantis pisze:
> [...]
    >
    > Muszę przyznać, że taki miniaturowy kwarc ułatwiłby mi projektowanie
    > swoich "zabawek". ;) Może dałoby się też dostać kwarce zegarkowe w tym

    To raczej wygląda na rezonator ceramiczny. Kondensatory są rzeczywiście
    zintegrowane, bo to materiał PZT o wysokiej stałej dielektrycznej i
    łatwo uzyskać pojemności rzędu kilku - kilkunastu pF. Pewnie to Murata
    serii CSTCR.
    http://www.murata.com/~/media/webrenewal/support/lib
    rary/catalog/products/timingdevice/ceralock/p17e.ash
    Niestety ma to tolerancję początkową tylko 0,5%, a stabilność 0,2% na
    zakresie -20 do +80 C. Nadaje się do stosowania tam gdzie niepotrzebny
    jest dokładny zegar.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 7. Data: 2015-06-15 22:36:57
    Od: Mario <M...@...pl>

> [...]
    > stylu, tylko na 10MHz:
    > http://www.ebay.co.uk/itm/FOX-ELECTRONICS-FOX924B-20
    -000-TCXO-20-0MHZ-3-3V-SMD-/271758506212?pt=LH_Defau

    To co linkowałeś to rzeczywiście scalony generator. Podobne ale tańsze
    CFPS-39 znajdziesz w TME po 10 zł. A to co pokazał pytający to rezonator
    ceramiczny.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 8. Data: 2015-06-15 23:32:16
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
    > To, co jest zainstalowane w Arduino Nano jest jeszcze mniejsze.
    > Byłbym bardzo wdzięczny za informację, która mogłaby mi wskazać
    > konkretny element i miejsce, gdzie mogę go kupić - najlepiej w Polsce. ;)

    Przecież schematy Arduino są publicznie dostępne. Element o który pytasz to
    CSTCE16M0V53-R0

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 9. Data: 2015-06-16 09:52:55
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    >
    > Muszę przyznać, że taki miniaturowy kwarc ułatwiłby mi projektowanie
    > swoich "zabawek". ;) Może dałoby się też dostać kwarce zegarkowe w tym

    Że to rezonator ceramiczny już wiesz.

    A niewielki kwarc zegarkowy to np:
    http://www.aker-usa.com/files/content/products/cryst
    als/CTS3-General-Specification.pdf
    P.G.

  • 10. Data: 2015-06-16 16:53:29
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-06-15 o 22:32, Mario pisze:

    > Niestety ma to tolerancję początkową tylko 0,5%, a stabilność 0,2% na
    > zakresie -20 do +80 C. Nadaje się do stosowania tam gdzie niepotrzebny
    > jest dokładny zegar.

    Wystarczy do bezproblemowej obsługi UART-a? Jeśli dam osobny kwarc
    zegarkowy dla RTC, to nie powinno być problemu. W końcu wszelkie moduły,
    dla których dokładność taktowania jest krytyczna (WiFi, Ethernet) mają
    zwykle swój własny rezonator.