    Date: Wed, 23 Sep 2015 12:29:53 +0200
    From: Maciek <m...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Lampa owadobójcza (pomoc)

    Użytkownik (c)RaSz napisał:
    > 22 września 2015 11:21 Użytkownik "Maciek" <m...@p...xxx> napisał w
    > news:56011db8$0$596$65785112@news.neostrada.pl ...
    >
    > Oooo, z polboxa piszesz ( / czytasz)? Też miałem (wieki temu) tam skrzynkę, ale
    > padła, i myślałem, że już cała domena się zwinęła. To chyba jedna z
    > najstarszych?

    Adres to fałszywka (polobox), do wypełnienia danych. Polbox (nie polobox
    :-)) już od dawna nie istnieje ale pozostał mi w pamięci.

    > A to mi przypomniało jakiś, dość już dawny opis "nowej, rewelacyjnej metody",
    > dzięki której borowanie zębów miało stać się niemal bezbolesne. Otóż
    > odpowiedzialne za "tortury na fotelu dentystycznym" nerwy - miały być jakoś-tam
    > neutralizowane (oszukiwane?), za pomocą prądu właśnie. Ale, że czytałem to dawno
    > temu (w jakiejś papierówce), to już nie pamiętam, jaki był to prąd (WCz.?),
    > tudzież mechanizm uśmierzania bólu. No i też coś nie słychać o tym, aby
    > ortodonci masowo zaniechali stosowania znieczulenia medykamentami...

    Dawno temu na targowisku można było kupić od jakiś Rosjan, czy innych
    pozostałości imperium, małe pudełko na baterię, z kabelkami,
    uśmierzające ból zęba. Podobno uśmierzające ... Nikt z nas nie odważył
    się na testy. Zresztą nikt nie wyglądał na obolałego. Jedna elektroda
    miała znaleźć się na dziąśle a druga w dziurawym zębie.

> [...]
    > : Cię, to już byś tu nie pisał. Wystarczyło, że np. miałeś suche ręce
    > : (wyższy opór), przewód dotknąłeś wierzchem dłoni a nie wnętrzem itp.
    > :
    >

    > - no to skrobnę coś o tym teraz. Przewody trzymałem *wewnątrz* obydwu dłoni, i
    > żaden ich jakiś-tam skurcz nie zacisnął, a zaś "wręcz przeciwnie": porażenie
    > (nie twierdziłem, że go nie *poczułem*!) spowodowało natychmiastową, wielce
    > prawidłową (i zbawienną) reakcję obronną: choćbym nawet bardzo chciał, to tych
    > "elektrod" bym utrzymać nie mógł! No chyba, że byłbym joginem...

    Rażenie prądem wiąże się z dużym bólem i gwałtownym skurczem mięśni.
    Jeżeli Cię odrzuciło, to dobrze ale uważaj. Mogło np. zabraknąć miejsca
    do odsunięcia ręki i tak byś został, np. gmerając wewnątrz urządzenia.
    Może mięśnie twojej dłoni są mniej ruchliwe, niż ramienia. Nie wiem.
    Mój kolega złapał wtyczkę antenową końcami palców jednej ręki. Palcami
    drugiej ręki chwycił rurkowy wtyk zasilacza własnej roboty, z wyjątkowo
    idiotycznie upakowanymi elementami. Bardzo niebezpieczna samoróba. Było
    przebicie fazy na zewnętrzną część rurki. Zaczął się drzeć, trząść.
    Myśmy sie śmiali, bo lubił robić dowcipy a poza tym co go mogło tam
    porazić - 12V ? Gdy po dwóch, trzech sekundach się przewrócił, to ktoś
    go litościwie odłączył od gniazdka. Wtedy dopiero pojęliśmy (on sam
    zresztą też) jak było źle i że akurat w tym momencie nie żartował. Miał
    na opuszkach palców oparzenia z bąblami, czyli drugi stopień.
    Przytomności nie stracił. Mógł akurat włożyć wtyczkę do gniazdka tak,
    aby na wtyku zasilającym było przebicie od neutralnego, czyli zero
    reakcji i zaczęlibyśmy używać jego wynalazku. Co by było gdyby ktoś
    samotnie złapał te końcówki? Ktoś by go znalazł i pewnie też by uległ
    porażeniu.
    Być może został skutecznie złapany prądem, bo chwytał wtyczki a nie
    tylko je musnął. Nie wiem czy mógł wtedy myśleć na tyle logicznie, żeby
    przydepnąć przewód i oderwać sie od niego ruchem ramienia.
    Znam różne opowieści elektryków, w tym pochodzące ze szkolenia SEP.
    Sam zauważyłeś, że trafiają się przypadki śmiertelnych porażeń, więc coś
    je powoduje.
    Bardzo uważaj, gdy samotnie dłubiesz w różnych urządzeniach. Przepisy
    nie pozwalają elektrykom na samotność. Trzeba sobie zapewnić współpracę
    kogoś, kto wie jak i gdzie wyłączyć urządzenie i jak udzielać pierwszej
    pomocy. Starsza pani z kosą może się czaić w najmniej spodziewanym miejscu.