  • 1. Data: 2015-09-19 21:02:26
    Temat: Lampa owadobójcza (pomoc)
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    Witajcie.
    Na początek wyjaśniam że nie jestem elektronikiem więc wybaczcie
    niewiedzę.
    Mam uszkodzoną lampę owadobójczą. Wydawało mi się że przepaliła się
    chyba cewka(Dławik) ale po wymianie na 5.6uH lampa chyba dalej nie
    działa.
    Bałem się zmierzyć miernikiem napięcie jakie występuje na "siatce".
    A komara nie uświadczysz kiedy jest potrzebny :)
    Wydaje mi się że powinno być na siatce wytworzone wysokie napięcie ale
    nie jestem pewien czy tak ma działać ten układ.
    Może ma on obniżać napięcie tak do ~100V

    Jeśli mogli byście wytłumaczyć jak powinien działać ten układ był bym
    wdzięczny.

    http://zapodaj.net/6df4aaf20dd25.jpg.html

    http://zapodaj.net/cfeb29658e700.jpg.html

    http://zapodaj.net/081e84da75a8a.jpg.html

    http://zapodaj.net/67da0ad7762d8.jpg.html

    Pozdrawiam. Paweł Kasztelan.

  • 2. Data: 2015-09-19 21:59:04
    Temat: Re: Lampa owadobójcza (pomoc)
    Od: dolczak <d...@w...pl>

    W dniu 2015-09-19 o 21:02, Paweł Kasztelan pisze:
> [...]
    > Może ma on obniżać napięcie tak do ~100V
    >
    > Jeśli mogli byście wytłumaczyć jak powinien działać ten układ był bym

    podwajacz czy nawet potrajacz napięcia...

  • 3. Data: 2015-09-19 22:24:57
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2015-09-19 o 21:59, dolczak pisze:
    > Mam uszkodzoną lampę owadobójczą.
    Jak bardzo?
    Świeci? Czy tylko nie wali piorunami?

    Robert

  • 4. Data: 2015-09-20 02:18:13
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Paweł Kasztelan <P...@g...com> wrote:

    > Mam uszkodzoną lampę owadobójczą.

    Ja tez. Bo niby swieci i niby generuje, ale mendy ja ignoruja i gryza
    mnie. U Ciebie ta lampa, dopoki dzialala, sprawdzala sie?

    > chyba cewka(Dławik) ale po wymianie na 5.6uH lampa chyba dalej nie
    > działa.

    Skad wiesz ze nie dziala?

    Jesli na zdjeciach jest jeszcze przed wylutowaniem, to tak - jest to
    dlawik.

    > Bałem się zmierzyć miernikiem napięcie jakie występuje na "siatce".

    Slusznie :) Chociaz na zakresie do 1kV DC powinno sie udac.

    > A komara nie uświadczysz kiedy jest potrzebny :)

    Nie potrzebujesz komara. Wez dlugi, izolowany srubokret i zrob zwarcie
    miedzy drutami siatki. Nic jej nie bedzie, komar tez robi tam zwarcie.
    Tylko oczywiscie nie dotknij srubokreta reka - musi byc izolowany trzonek.

    Poza tym zanim dotkniesz czegokolwiek po wylaczeniu tej lampy, tez zrob
    zwarcie w taki sam sposob na kondensatorach w niej.

    > Wydaje mi się że powinno być na siatce wytworzone wysokie napięcie ale
    > nie jestem pewien czy tak ma działać ten układ.

    Ma byc wysokie.

    https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Powielacz_napi%C4%99
    cia

    > http://zapodaj.net/67da0ad7762d8.jpg.html

    Wyglada jak ta moja lampa z Lidla. Mowiac szczerze watpie, zeby komar sie
    zlapal miedzy te dwie elektrody tej spirali... chcialem ja przerobic
    (zagescic spirale), ale jakos wylecialo mi to z glowy.

    --
    "qui hic minxerit aut cacaverit, habeat deos superos et inferos iratos"
    http://www.chmurka.net/

  • 5. Data: 2015-09-20 07:29:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Gof pisze:

    > Ja tez. Bo niby swieci i niby generuje, ale mendy ja ignoruja i gryza
    > mnie. U Ciebie ta lampa, dopoki dzialala, sprawdzala sie?

    Bo to nie jest na mendy. Najbardziej jest na muszki i na ćmy, które
    pchają się do światła. Na komary jest wtedy, gdy zamiast lampy da
    się generator dwutlenku węgla, może być drożdżowy. Wzbogacenie tego
    ekstraktem ze skarpetek może poprawić skuteczność wabienia.

    Jarek

    --
    Patrzy -- a tu mała menda, | gdy wtem menda nieszczęśliwa
    co po jajach mu się szwenda. | ludzkim głosem się odzywa:

  • 6. Data: 2015-09-20 11:22:33
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    W dniu 2015-09-20 o 02:18, Gof pisze:

    > Ja tez. Bo niby swieci i niby generuje, ale mendy ja ignoruja i gryza
    > mnie. U Ciebie ta lampa, dopoki dzialala, sprawdzala sie?

    Siatka była cała zapaćkana owadami więc chyba działała.
    Możliwe że duża ilość tych owadów spowodowała uszkodzenie.

    > Skad wiesz ze nie dziala?

    Zauważyłem chmarę owadów którym się nic nie dzieje pomimo tego
    że obijają się o "siatkę".

    > Jesli na zdjeciach jest jeszcze przed wylutowaniem, to tak - jest to
    > dlawik.

    Nie. Wcześniej było to:
    http://zapodaj.net/27eaea90c5628.jpg.html

    lampa aparatu zmienia kolory ale mi się wydaje że widzę tam: zielony,
    szary, złoty, brązowy.
    Ale nie jestem pewien. I ponieważ nie działa to może powinna być jakaś
    inna wartość tego dławika. Nie wiem jak to policzyć a nie znam nawet
    orientacyjnie wielkości jaką powinien mieć ten dławik.
    Jest spalony "nie ma przez niego przejścia".

> [...]
    > zlapal miedzy te dwie elektrody tej spirali... chcialem ja przerobic
    > (zagescic spirale), ale jakos wylecialo mi to z glowy.

    Działała. Jak pisałem była pełna :)

  • 7. Data: 2015-09-20 12:26:20
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Paweł Kasztelan pisze tak:

    > Nie. Wcześniej było to:
    > http://zapodaj.net/27eaea90c5628.jpg.html

    to jest rezystor

> [...]
    > znam nawet orientacyjnie wielkości jaką powinien mieć ten dławik.
    > Jest spalony "nie ma przez niego przejścia".

    teraz dławik zwiera wyjscie więc nie działa

    --
    Piter

    Let me see your war face.

  • 8. Data: 2015-09-20 12:52:04
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    PiteR pisze tak:

    > to jest rezystor

    > teraz dławik zwiera wyjscie więc nie działa

    tu widać nadruk pod elementem

    http://piterpro.private.pl/img/pcb_symbol_pod.jpg

    Czy za zielonym kondensatorem nie ma czasem L2

    Lamp1 Lamp2

    --
    Piter

    Let me see your war face.

  • 9. Data: 2015-09-20 13:35:52
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    W dniu 2015-09-20 o 12:26, PiteR pisze:

    > to jest rezystor

    > teraz dławik zwiera wyjscie więc nie działa

    Właśnie tego nie byłem pewien :)
    Trudno rozpoznać jak nie zna się zasady działania układu.
    Dałem dwa 20R równolegle bo nie mam rezystora 5.8R
    Więc jest 10R ale nic to nie dało. Nadal nie działa.
    Mogę dodać trzeci to będzie 6.67R ale czy to coś zmieni to nie wiem.

    Pozdr.

  • 10. Data: 2015-09-20 13:37:45
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    W dniu 2015-09-20 o 12:52, PiteR pisze:

    > tu widać nadruk pod elementem
    >
    > http://piterpro.private.pl/img/pcb_symbol_pod.jpg
    >

    > Czy za zielonym kondensatorem nie ma czasem L2
    >
    > Lamp1 Lamp2
    Tak. Zielony kondensator i rezystor R1 są od obwodu zasilania
    lampy UV.