    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Kamera HD do 1500 zł
    Date: Wed, 6 Oct 2010 18:03:32 +0200

    "Agent" <w...@o...ue> napisał:

    > A jakie zalety ma kamera HD w stosunku do aparatu z fukcją filmowania HD?
    > Serio pytam.

    To postaram się serio odpowiedzieć - na podstawie doswiadczeń sprzed
    kilkunastu lat z kamerami (jeszcze wtedy analogowymi Video 8) i kilku
    podjętych ostatnio prób filmowania Pentaxem KX. Dla mnie podstawowa różnicą
    jest ergonomia - kamera video jest tak skonstruowana, ze trzymasz ją jedną
    ręką i palcami tej ręki w miarę łatwo obsłużasz wszystkie podstawowe funkcje
    niezbędne do filmowania. Z lustrzanką tak tego nie zrobisz - jej ergonomia
    jest opracowywana głównie pod kątem fotografowania. Już sama konieczność
    kontrolowania obrazu na ekranie LCD na tylnej ściance wymusza albo użycie
    statywu, albo pracę w pozycji 'na zombie' co przy ciężarze lustrzanki jest
    koszmarnie niewygodne. Można to nieco poprawić kupując osłonkę na ekran LCD
    robiącą z niego coś w rodzaju wizjera elektronicznego, ale nadal pozycja rąk
    przy korzystaniu z tego wizjera nie jest najwygodniejsza (muszą być one
    dalej odsunięte od ciała i uniesione wyżej niż przy fotografowaniu z użyciem
    'zwykłego' wizjera). Kolejne ograniczenia mogą byc zwiazane z konkretnym
    aparatem, którego używam - byc może w innych lustzrankach z funkcją
    filmowania ich nie ma - ale wymienię jeszcze, ze przy filmowaniu Pentaxem KX
    bardzo mi przeszkadza brak podczas filmowania AF - głębia ostrosci jest przy
    matrycy APSC zazwyczaj mniejsza niż w typowych kamerach video i płynne
    manualne ustawianie ostrości - szczególnie przy ruchomych motywach - tak, by
    motyw co chwila nie wyskakiwał z głębi ostrości - jest sporą sztuką. Jeśli
    jeszcze będziemy chcieli równocześnie operować ogniskową - tak, by np.
    utrzymać stały rozmiar w kadrze zbliżającej się do nas osoby - zadanie staje
    sie (przynajmniej jak na moje możliwości) niemal niewykonalne. W praktyce
    radziłem sobie z tym tak, że przymykałem silnie przyslonę przed rozpoczęciem
    filmowania i ustawiałem wstępnie ostrość tak, aby podczas całego ujęcia
    wszystko co ma byc ostre mieściło się w głębi ostrości - i potem juz
    pierścienia ostrości nie ruszałem. Niestety takie podejście sprawdza się
    tylko w dobrych warunkach oświetleniowych, a i wtedy wnosi spore
    ograniczenia. Następna sprawa to wyłapywanie przez mikrofon odgłosów pracy
    obiektywu przy zoomowaniu które niestety przy stosowanym przeze mnie
    zestawie (Pentax KX bez mikrofonu zewnętrznego i Tamron 18-250) wyraźnie
    występuje. Mikrofon wbudowany w KX ma mało kierunkową charakterystykę co
    powoduje, że np. próba nagrania na filmie rozmowy między filmujacym a
    stojącym kilka metrów od niego filmowanym kończy sie mało ciekawie -
    automatyka ustawia wzmocnienie na głos filmujacego i filmowanego niemal nie
    słychać.
    Kolejny problem (który akurat dla mnie nie ma znaczenia, ale niektórym moze
    przeszkadzać) to ograniczenie czasu pojedyńczego ujęcia do 25 minut. Podobno
    jest to spowodowane przepisom celnym (urządzenia w ktorych nie ma takiego
    limitu są traktowane pzrez prawo jako kamery video a na nie obowiazuje w
    Europie wyższa stawka celna). I wreszcie ilośc klatek/s - standard PAL
    przewiduje 25kl/s, KX jest dość mu bliski - 24kl/s, ale z tego cio wiem,
    zdarzają sie aparaty które wymuszają 30kl/s - i wtedy są problemy z
    konwersja takiego filmu do odtwarzania na normalnym telewizorze - albo film
    po konwersji jest nienaturalnie spowolniony, albo przy ruchomych obiektach
    daje się czasem zauważyć brak płynności ruchu.

    To z mojej strony tyle - zaznaczam, ze dooświadczenia z filmowaniem kamerami
    mam bardzo stare i w sumie niewiuelkie - a aparatami ograniczaja sie do
    jednej lustrzanki - wiec nie bijcie, jesli coś przeoczyłem:-)

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)