  • Data: 2010-08-31 07:39:33
    Temat: Re: Jaki tyrystor do zabezpieczenia zasilacza?
    Od: "marko1a" <m...@l...de> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "kolarz" <k...@o...eu> napisał w wiadomości
    news:i5epun$pr0$1@news.onet.pl...
    > Jest to zasilacz 13,8v 22A . Po prostowniku jest kondansator 100 mF,
    > bezpiecznik 25A. Za bezpiecznikiem chcę umieścić tyrystor w celu
    > zabezpieczenia przed wzrostem napięcia. Na jakiego rzędu prąd powinien być
    > tyrystor, czy np 200A wystarczy żeby spalić bezpiecznik, a sam tyrystor
    > zeby nie spalił się ?

    Ja w swoim zasilaczu popełnionym gdzieś w ubiegłym wieku zastosowałem prosty
    układ na kilku tranzystorach który sterował samochodowym przekaźnikiem 60A.
    Układ reagował zarówno na zbyt wysokie napięcie, powyżej 14,5V oraz zbyt
    niskie, poniżej 10,5V. Na płycie frontowej zasilacza znajdował sie oprócz
    włącznika sieciowego jeszcze przycisk kontrolny który symulował wzrost
    napięcia. Wystarczył skok lub spadek napięcia i przekaźnik zwalniał styki.
    Sprawdzane było wielokrotnie pod obciążeniem 20A w postaci żarówek
    samochodowych i za każdym razem działało pewnie.

    Marek