  • Data: 2012-10-14 14:04:05
    Temat: Re: Jak wykręcić urwaną śrubę?
    Od: Czyk <c...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    v...@i...pl wrote:
    > Mam problem - jest sobie autko z aluminiowa glowica i aluminiowym blokiem.
    > Padla uszczelka pod glowica. Przy odkrecaniu glowicy ukrecila sie jedna
    > sruba, wystaje z bloku na ok. 2 cm wysokosci. Sruba jest stalowa, przez
    > uszkodzona uszczelke dostala sie woda i sruba skorodowala w bloku.
    > Popsikane Wurthem Sabesto i rdza wygrzebana na ok. 2cm glebokosci - tyle
    > ile dalo sie dojsc.
    >
    > Jak to teraz wykrecic? Naspawac nakretke i sprobowac odkrecic? Naspawana
    > od gory jakos nie chce trzymac - spaw puszcza (inna sprawa, ze z
    > wlasciciela spawarki raczej sredni spawacz).

> [...]
    Daję 66% szans na wykręcenie "za wystającą część".Aby się zliżyć do tych
    procent należałoby w solidnym płaskowniku wywiercić otwór o średnicy
    śruby -mniej więcej w połowie płaskownika. Potem przyspawać to "na
    fest"."Z czuciem" próbować ruszyć śrubę....Jeśli to nie zda egzaminu to
    już "paciatus".Pozostają wykrętaki,ale to tak długi temat, że w 12
    tomach musiałbym Ci opisać w skrócie wiadomości.Większość ludzi robi
    100 błędów po kolei i niszczy głowicę.Pamiętaj : wykrętaki z byle g****
    siądą zanim zaczniesz sensownie działać , po wtóre musisz idealnie
    dobrać wielkość wiertła jakim wywiercisz pod wykrętak. Za mała średnica
    -za mały moment obrototowy i nie pociągnie ..Za duża średnica -zostanie
    cieńka ścianka która spęcznieje powodując zakleszczenie na gwincie.
    SPRAWA następna-centryczność wiercenia. Tu dramat. Neleży spiłować
    śrubę równiutko aby "widzieć " oś tej śruby, potem wykonać masę
    czynności które gwarantują centryczność wiercenia...Jeśli wywiercimy
    niecentrycznie to gwint pod wykrętakiem się zaklinuje z której ze
    stron.Jeśli nawet to zrobimy to nie gwarantuje to wykręcenia...Aluminium
    potrafi tak zklinować szpilkę stalową , że nie wystarczy siły na
    odkręcenie. Pozostanie nawiercenie otworu większego i |przerobienie go
    na mniejszy.Ale i tu możesz się nieżle pomylić [ bo może Ci przyjdzie
    chęć pominąć punkt 1 i 2 i zacząć od 3] ;} Otóż jeśli zaczniesz wiercić
    to wiedz,że aluminium jest miękkie, a stal twarda. Wiertło Ci szybko
    ucieknie ze stali na aluminium. I w końcówce może się okazać że oś
    twojego wiertła jest poza szpilką.
    Ja na Twoim miejscu zdecydowałbym się od razu na wariant 3 cierpliwie
    odwiercając szpilkę kolejnymi wiertłami ,potem może nawet pilnikiem
    obrotowym gdyby mi oś uciekłą, a po wykończeniu otworu skorzystał z
    profesjonalnych zestawów naprawczych do gwintów. To jest podobne do
    sprężyny [diabelnie drogie]. Wkręcasz w gwint na przyklad 14,a
    faktycznie uzyskujesz M12 i o parametrach lepszych niż oryginalny
    gwint.Jest to drogie, ale ma wiele zalet. Po pierwsze będziesz miał w
    samochodzie lepszy gwint niż miałeś. Po drugie dowartościujesz się . Po
    trzecie będeziesz mógł znajomych szkolić w "nowych technologiach"

    Staruszek