    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak kompensować światła nocne?
    Date: Sun, 22 Dec 2013 21:03:50 +0100
    <l91jpp$rpq$1@node1.news.atman.pl>
    <a...@g...com>
    <l925bm$eft$1@node1.news.atman.pl>
    <f...@g...com>
    <l9420c$ecj$1@node2.news.atman.pl>
    <e...@g...com>
    <m...@i...localdomain>
    <e...@g...com>
    <m...@i...localdomain>
    <6...@g...com>

    XX YY <f...@g...com> writes:

    > http://spherapan.vot.pl/122/122.html
    >
    > zwroc uwage w kierunku kapliczki , na schodach ktorej tanczy dziwczyna.
    > Latarnia w poblizu ma lampe sodowa , daje zlocisto -zolte swiatlo.
    >
    > mam inne ujecie tego samego motywu , inaczej balnasowane . nie chce mi
    > sie wysylac na server wiec zrzut ekranu
    >
    > http://spherapan.vot.pl/balans.jpg
    >
    > ta sama lampa , to samo miejsce.
    > Najmniejszego sladu zolci. jest zbalansowane neutralnie - zimniej. nie
    > ma problemu zeby zwiekszyc nasycenie zielni.

    Da się to zrobić w pewnym stopniu, ale to ze względu na obecność silnego
    światła Księżyca. Przy oświetleniu mocno monochromatycznym nie ma
    żadnego problemu z takimi ustawieniami, by kolor biały był na zdjęciu
    biały. Problem jest z uzyskaniem innych kolorów podstawowych (tych,
    których nie ma w widmie).

    Prosty test: wystarczy oświetlić np. wnętrze czegoś w stylu "ciemni"
    monochromatyczną diodą LED (np. zieloną lub czerwoną) i zrobić zdjęcie
    (lub zdjęcia do HDR). Jakby się człowiek nie starał, wszystko będzie
    w jednym kolorze (może być on biały), pozostałych kolorów po prostu nie
    będzie widać. Można sobie ew. zapuścić jakiś program, który na podstawie
    np. kształtów przedmiotów pokoloruje je, ale jeśli czegoś nie będzie
    widać (np. zielonych przedmiotów w czerwonym świetle) to nie da się na
    to nic poradzić.

    Jeśli w dodatku do naszego dominującego oświetlenia mamy nawet dużo
    słabsze, ale jednak w innym kolorze (a najlepiej z ciągłym widmem, lub
    z wieloma prążkami), a może nasze główne oświetlenie też nie jest
    całkiem monochromatyczne (tak jak podobno lepsze lampy sodowe,
    aczkolwiek przyznaję, że nigdy mnie nie interesowały), to wtedy można
    uzyskać różne kolory i być może nawet będą one względnie naturalne
    i sensownej jakości.
    --
    Krzysztof Hałasa