  • Data: 2013-12-23 11:56:53
    Temat: Re: Jak kompensować światła nocne?
    Od: XX YY <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Nie znalazłem argumentu, dla którego

    > miałbym wybrać FF więc zaoszczędziłem kasę i wybrałem A77. W dodatku
    >
    > APSC jest sporo bardziej odporny na wady optyki (winietowanie itp) oraz
    >
    > gratis "dłuższa ogniskowa". Waga nie była dla mnie kryterium. Gdyby D800
    >
    > miał np. 24MPx, to zapewne zdecydowałbym się na niego. To już byłaby
    >
    > różnica w jakości obrazu.

    ja nie wiem skad czerpiesz inofrmacje , ale Twoje przemyslenia sa bledne.

    format FF jest "bardziej odporny" na bledy optyki. Dopuszczlny krazek rozproszenia
    jest klasycznie ujmujac 2 razy wiekszy , a wiec dwa razy wieksza nieostrosc optyki na
    FF wychodzi tak jak na aps-c

    podstawowa sprawa -- szumy . One decyduja o jakosc odzorowania w stopniu zasadniczym.
    gdyby nie bylo szumu , z kazdego aparatu - kompaktu i FF jakosc bylaby taka sama.

    widzialnosc szumu zalezy od odstepu sygnal / szum ( termiczny , fotonowy)
    wielkosc szumu termicznego nie zalezy od wielkosci pixela .
    pixele o wiekszej powierzchni maja wiekszy odstep sygnal / szum a wiec mowiac
    potocznie mniej szumia.

    mamy dwa przypadki :
    1. dotychczasowy - matryca FF ma wieksza powierzchnie poszczegolnych pixel , ich
    gestosc upakowania jest mniejsza niz na aps.
    a) szum mniejszy
    b) rozdzielczosc calkowita ( wieksza liczba pixeli, gdyz 2 razy wieksza powierzchnia
    ) jest dla FF wyzsza.

    2. Aktualnie zaczynajacy wystepowac - wielkosc pixeli , gestosc upakowania taka sama
    w FF ( d800) jak w APS.

    w tym przypadku szum jest taki sam , ale calkowita rozdzielczosc w FF powierzchniowo
    jest 2 razy wieksza ( liniowo 1,4 razy) . W skali 100 % szum jest tak samo widzialny
    , ale obraz jest o czynnik 1,4 liniowo wiekszy.
    redukujac wielkosc obrazu FF do wielkosci aps zmniejzamy powiekszenie 1,4 razy , tym
    samym zmniejszamy wielkosc szumu. Obraz tej samej wielkosci fizycznej z FF da w tym
    przypadku mniejszy szum od obrazu z aps.( machanizm jest bardziej skomplikowany niz w
    analogo , gdyz to odbywa sie skokowo , ale na to wychodzi)

    Obiektywy FF o tym samym kacie widzenia co do aps i tej samej jasnosci , maja wieksza
    srednice - wieksza energia pada na matryce FF niz aps.
    Cudow nie ma - skutkiem tego jest wieksza rozdzielczosc obrazu FF lub mniejszy szum
    niz w aps.

    Jakie sa roznice w praktyce ?. To zalezy od waruznkow oswietleniowych i obserwacji.
    Im gorsze warunki oswietleniowe ( mniejsze s/n ) tym roznice sa wieksze.
    Im wieksza skala powiekszenia tym roznice sa wieksze.
    Jesli robisz zdjecia w piekny sloneczny dzien i ogladasz je w wielkosci monitora ( np
    1200px) to roznice nie sa duze , sa niezauwazalne. Tutaj algorytmy przegladarki
    dokonujace pomniejszenia obrazu odgrywaja wieksza role.

    jesli chcesz zobaczycw skali 100 % to roznice sa wyrazne.

    Tak bylo rowniez w czasach analogowych - zdjecie z formatu 6*6 bylo jakosciowo lepsze
    od 24*36. Z tym, ze zarowno jakosc z aps-c jak i 24*36 jest wystrczajao dobra.
    Jesli chce sie siegac do granic mozliwosci jakosciowych , to nalezy siegac po wiekszy
    format. Sa takze duze roznice w dynamice wejscia na korzysc matryc duzych.

    Jesli masz matryce wykonane w tej samej technologii ( sony) , to nie ma cudow - z
    czystej fizyki wynika , ze FF musi dac lepszy obraz i tak jest.

    Vinieta - akurat te dobrze , niemal bezsladowo koryguje sie elektronicznie.