  • Data: 2009-10-16 10:56:59
    Temat: Re: Glebia ostrosci a ogniskowa - mity i fakty
    Od: XX YY <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 16 Okt., 12:27, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:

    > Dla APS-C przyjmuje się krążek rozproszenia 0,02mm (chociaż nie wiem
    > dlaczego 6mpx i 18mpx APS-C miałoby mieć taki sam krążek rozporoszenia).
    > A odległość+ogniskowa = skala odwzorowania. Przy czym przy zachowaniu
    > tej samej skali odwzorowania i krążka rozproszenia(czyli rozmiarów
    > matrycy) wychodzi nam, że GO zależy od przysłony.
    >
    > Pozdrawiam,
    > Paweł W.
    >
    > --

    Pawle nie jest tak- to zbyt daleko idace uproszczenie
    bylo pare razy tutaj nie chce mi sie powtarzac.

    krazek rozprosenia w fotografii analogowej zotal wyliczony z dwoch
    warunkow : rozdzielczosci liniowej oka ludzkiego srednio 10 cykli /
    mm ( 0,1 mm)
    oraz zalozonego powiekszenia liniowego negatywu ok 5 razy ( w malym
    obrazku ) .

    daje to dopuszczalöny krazek rozprozenia 0,1/5 = 0,02 mm

    std leicowski byl 0,025 mm , przyjmuje sie tez czesto 0,033 mm jako
    nieprzekraczalna granice.

    te przeliczenia w sieci , roznego rodzaju kalkulatorki zwyczajnie
    przeliczaja kroazek rozprosenia tak jak to bylo w fotografii
    analogowej wychodzac z zalozonego krazka np 0,033 albo 0,025

    i tak w ten sposob dla aps - c wylicza sie krazek 0,033/crop =0,022
    albo 0,025 /crop =0,017.

    czy takie zalozenie jest slusne to zalezy od warunkow obserwacji .
    jesli obserwujemy " analogowo " np wydruki papierowe to jest to
    zalozenie sluszne

    jesli obserwujemy na monitorze gdzie mamy mozliwosc ogladania w skali
    100% czyli ptp to przyjmuje sie wielkosc krazka rozproszenia rowna
    dwukrotnej srednicy pixeli matrycy czyli ok 0,01 mm dla kompaktow to
    bedzie ok 4 mikrometrow.

    jesli dokonasz resizingu w dol i zmniejszasz rozdzielczosc
    bezzwzgledna obrazu to rzeczywiste px rowne liczbie na matrycy
    zastepujesz jakas inna mniejsza liczba px , powstaje nowy jakby
    wiekszy px . Wirtualnie ten nowy px ma oczywiscie wieksza srednice od
    px oryginalnych.
    ii w mysl zasady ze krazek rozproszenia = 2* wilekosc pixela ,
    powiekszajac virtualnie pixel , powiekszasz krazek rozproszenia czyli
    glebie ostrosci.

    w ten sposob udaje sie zamaskowac nieostrosc niezbyt ostrych zdjec w
    skali 100% jesli je przewymirujemy w dol.

    ale odbywa sie to kosztem rozdzielczosci obrazu , ktora jednoczesnie
    spada.

    natomiast :

    > A odległość+ogniskowa = skala odwzorowania. Przy czym przy zachowaniu

    jest niepradziwe.

    zobacz sobie w jakich potegach wystepuja odleglosc i ogniskowa we
    wzorach na GO.

    to nie sa zaleznosci prostoliniowe.

    jest dobrze sprawdzajaca sie regula goralska ze na malych
    odleglosciach GO zalezy od skali odwzorowania i przyslony .
    jesli porownujesz dwa obiektywy o roznych ogniskowych to sprawdza sie
    to do odleglosci mniejszych od 1/4 odleglosci hiperfokalnej na danej
    przyslonie dla obiektyu krotszego.

    to wszystko jest b. proste wymaga zrozumienia tylko zasady funkcji
    paru zmiennych - to nic innego.