  • Data: 2009-10-18 17:33:16
    Temat: Re: Glebia ostrosci a ogniskowa - mity i fakty
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "JA" <marb67[beztego]@bb.home.pl> napisał:

    > Nie jest jednoznaczna, bo wielu ludzi jak pisałem początkujących
    > fotoamatorów, ma z tym problem.

    Ale... czy to ma świadczyć o niejednoznaczności definicji?

    > Widzi zdjęcie na którym całe tło to kilka bardzo rozmazanych plam,
    > których w żaden sposób nie można zidentyfikować, a sam obiekt jest
    > ostry jak żyleta.
    > Chcą takie zdjęcie zrobić i obliczają sobie, że ostre będzie to co jest
    > od 0,9 do 1,2 m. przy takiej to a śmakiej przesłonie i odległości
    > między tymi wartościami. Ustawiają swą ukochaną na tle krzaków bzu,
    > który oddalony jest od niej o pół metra. Zamiast plam
    > zielono-niebieskich otrzymują trochę nie ostre krzaki bzu.

    Cóż... Jak z tego wynika znajomość definicji głębi ostrości nie zawsze
    wystarcza do zrobienia wymarzonego zdjęcia.

    > O to chodzi.
    > Przestrzeń ostrości tzw. GO nie jest odcięta nożem od nie ostrości, a
    > nie ostrość nie jest w całym zakresie taka sama.

    OK, ale... czy to oznacza, że definicja nie jest OK?

    > Który zależny jest także od wielkości odbitki i odległości z jakiej tę
    > odbitkę będziemy oglądać.
    > Przestań wydziwać. Kto wie, ten wie, kto zaczyna, ten ma duże problemy
    > i o tym pisałem.

    Tyle, ze te problemy wynikają z braków ich wiedzy. Nie wystarczy sama
    znajomość definicji - trzeba jeszcze umieć zrozumieć co ta wiedza oznacza.
    Często kłócę się z XX YY, kilka razy prostowałem jego błędne teorie, ale
    akurat w tym miejscu ma rację.

    > Normalnie odkrycie ameryki. Albo przynajmniej twierdzenie na Pokojowego
    Nobla.

    > A jak zrobię odbitkę 20x21 i powieszą ją na ścianie nad komodą, to
    > będzie większa. Bo nikt nie podlezie do niej na tyle blisko, żeby
    > zauważyć, że już jest ciut mniej ostro.

    XX YY wspominał o zależności wymaganego krążka rozproszenia od warunków
    obserwacji - to właśnie wyjaśnia przypadek o którym piszesz.
    Ja w celu wyznaczenia krążka rozproszenia pzryjmuję pewien rozmiar odbitki i
    dopuszaczalną wielkosć rozmycia konturów przy którym będę je jeszcze uznawał
    za ostre (w tym miejscu trzeba uwzględnić odległość obserwacji). Następnie
    dzielę wielko0ść rozproszenia pzrez powiększenie miedzy odbitką a
    matrycą/negatywem (jeśli odbitka nie jest z pełnego kadru to w tym miejscu
    tzreba to uwzględnić) i mam gotową średnicę krążka rozproszenia.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)