  • Data: 2024-06-28 13:05:39
    Temat: Re: Generowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku bin
    Od: PD <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 28.06.2024 o 11:00, J.F pisze:

> [...]
    > odpowiednie interwaly pomiędzy niektórymi klawiszami/dzwiękami,
    > bo one były często używane, czy wręcz stanowily podstawe danej gamy
    > dur/moll.
    >
    > Róznica niewielka, ale ..
    > jakby to było np 440 i 441 to uslyszalbym charakterystyczne zdudnienia
    > o czestotliwosci 1Hz. 440 i 444 to szybkie zdudnienia, wiec inny
    > efekt.
    >
    > Ale miedzy 440 i 550Hz zdudnien IMHO nie ma.
    > I na ucho nie słysze róznicy między 440+550 a 440+554.
    > Wiec może ten strój równomiernie temperownany nie jest taki

    Tutaj https://www.youtube.com/watch?v=LZzx9g8j-Tc masz utwór w tonacji
    F-dur na pianinie nastrojonym w ten sposób, że właśnie tonacja F-Dur
    jest całkowicie nie_temperowana. To jest przykład muzyczny autora
    nagrania do jego artykułu
    http://arspolonica.ocross.net/temperacja-kirnberger-
    3/

    Warto artykuł przeczytać, ale żeby było jasne ja też nie słyszę
    zajebistości tego brzmienia o którym pisze autor. Szkoda, że dla
    porównania nie nagrał tego samego w systemie temperowanym, żeby można
    było porównać. Tak przy okazji, ten gość to jest ten o którym wcześniej
    pisałem, że stroił mi pianino.

    > I ostatnia ciekawostka - w pianinie potrafią być 3 równoległe struny
    > na klawisz. I kazda indywidualnie strojona.

    > Na tych przewrotach to ja się nie znam, ale ponoć ucho na wartosci
    > częstotliwosci mało wrażliwe, natomiast czułe na stosunki - czy
    > równoczesnych tonów, czy szybko po sobie następujących.

    > Kwinta czysta to stosunek 3:2, a kwarta 4:3 ?
    > To razem 12:6 ..

    Mój błąd, chciałem zobaczyć komat pitagorejski na jednym przelocie. A to
    trzeba odłożyć 12 kwint, 7 oktaw i odpowiednio policzyć ;)

    > No ale ja nie slysze zdudnien dla np 300+451. brzmi podobnie jak
    > 300+450.

    No bo f1+-f2 jest zawsze a tylko jak wychodzi małe to odbierasz to jako
    zdudnienia.

    Jeśli znowu czegoś nie pokręcę to grając kwintę/kwartę, różnicówki
    trafiają w szereg harmoniczny dlatego to jest przyjemne dla ucha. Ale
    taka tercja wielka ma różnicówki na: 1/4 to akurat 2 oktawy niżej, czyli
    współbrzmi, ale druga różnicówka to 9/4 i to raczej w nic sensownego nie
    trafia stąd dysonans. Czyli reasumując nie ma różnicy pomiędzy 550 i 554
    bo obydwa wprowadzają taką samą siarę ;)

    PD