eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaGenerowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku bin › Re: Generowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku bin
  • Data: 2024-06-26 17:20:56
    Temat: Re: Generowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku bin
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 26.06.2024 o 12:42, J.F pisze:
    [...]
    > Ja się na tym nie znam, ale chętnie dopytam:
    >
    >>>> W tonacji c-dur nie
    >>>> występują np, półdźwięki a w tonacji a-mol mamy gis w akordzie dla
    >>>> e-dur, czyli trójdźwięk e-gis-h :) bo całkowicie "molowo" byłoby za
    >>>> "smutne" :)
    >
    > No właśnie - przecież te "półtony" to nie są żadne nadzwyczajne
    > częstotliwości - tony jak każde inne.
    > Ktoś się uparł zagrać tylko "całymi tonami" i stąd smutek?

    Nie :) weź sobie jakąś klawiaturę i wciśnij C-E-G i masz akord durowy,
    "wesoły". Potem wciśnij A-H-C i masz akord molowy "smutny". W obu
    przypadkach wciskasz całe tony ale to dwie różne tonacje. Różnicę
    słychać diametralnie.
    >
    >>> No właśnie niezupełnie.
    >>> Już od wprowadzenia systemu równomiernie temperowanego tego nie słychać, bo
    >>> akordy brzmią jednakowo.
    >>
    >> Chyba jednak nie. C-E-G brzmi inaczej niż A-C-E. Dodatkowo zależy to też
    >
    > Przeliczyłeś, ze to te same interwały?
    > W równomiernym stroju powinny chyba brzmieć tak samo.

    No nie brzmią tak samo (częstotliwość pomijam).

    >> od instrumentu. Na przykład gitara i "riffy/chwyty" w różnych tonacjach
    >> brzmią skrajnie różnie.
    >
    > Moze mi sie wydaje, ale progi w gitarach są "równomiernie" rozłożone.
    > Jak jeszcze struny równie "równomiernie" nastrojone, to powinny
    > brzmiec tak samo.
    > No chyba, ze typowo własnie nie są tak "równomiernie" zestrojone.

    Też nie. Akordy na gitarze (oprócz "barowych") zawierają w sobie "puste
    struny" i przy różnych chwytach inne struny są puste co powoduje, że
    akordy nie są budowane tak samo ale brzmią właściwie i różnie. Inaczej
    brzmi chwyt D-dur a inaczej C-dur. W przypadku klawiszy jednak brzmią
    tak samo, chociaż jest ton różnicy.
    >
    >>> Jeszcze jedno:
    >>> Źródła pisane donoszą, że w Średniowieczu czy Odrodzeniu i później,
    >>> większość ludzi (czyli "miastowych", nie "wieśniaków") była w stanie
    >>> odróżnić tonację w granym na organach utworze.
    >>
    >> Tak jest nadal. To "słuch absolutny" i akurat mam taką umiejętność.
    >> Nabyłem ją dziedzicznie.
    >
    > Niektórzy tak mają, ale czy na pewno jestes w stanie odróznić utwór?
    > Przetransponuję ci jakis jakąś etiudę Chopina o 2 półtony,
    > odtworzę, powiesz ze to w górę, w dół, czy może wcale?

    Czyli zmienisz tonację. 2 półtony to cały ton. Oczywiście dla mnie jest
    to słyszalna różnica.

    >>> Druga ciekawostka:
    >>> Aktualnie można utwór dowolnie transponować przy skali równimiernie
    >>> temperowanej. Wcześniej w zasadzie utwór transponowany już nie brzmiał
    >>> prawidłowo.
    >>
    >> No nie, zmienia się wtedy wysokość dźwięków. Przykładem może być, że
    >> większość utworów "techno, rave itd" czyli ten typ muzyki, pisze się w
    >> tonacji B...a to tylko dlatego, że częstotliwość tej tonacji jest
    >> inaczej/lepiej odbierana przez ogół słuchających...w sensie wytwarzania
    >> dopaminy :)
    >
    > Być może, ale czy taka transpozycja o 5% (jeden półton) ma tu istotne
    > znaczenie?

    Czasem ma, to zależy właśnie od tonacji, czy jest "skrajna" w skali
    oktawy czy nie.

    > Poza tym ludzie różni są, to pewnie jedni powiedzą, ze to gorsze, a
    > inni, ze lepsze :-)
    >
    > Ale ale ... a na klasycznych słuchaczy to nie działa? :-)

    Nie, nie działa, nie słyszą tego.

    > A skrzypek, czy zespół skrzypków - jak stroi skrzypce?
    > Oni nawet progów nie mają, grają na wyczucie :-)

    To proste. Pamięć mięśniowa + dobry słuch. Lubię grać na skrzypcach :)

    Ostatnio przy ognisku była dyskusja i pokazywałem taki myk. Uderzyłem w
    strunę E na gitarze, potem zrobiłem jakieś tremolo i kluczem podniosłem
    lub opuściłem tą strunę zmieniając jej naprężenie/dźwięk. Następnie
    pytałem, czy mam podnieść czy opuścić, aby wrócić do standardu czyli E.

    Zgadywali randomowo ale nikt z 5 osób nie mógł trafić przez 5 prób.
    Ponieważ są gadgety, do strojenia gitary, to im pokazałem, że mylili się
    nawet o 2 tony. Przy słuchu absolutnym, nie ma potrzeby używania
    stroika, chyba, że dla sprawdzenia, bo dla mnie E to E, jak dla Ciebie
    kolor zielony to zielony a nie brązowy. Inna sprawa, że fizyka też robi
    swoje. Jak całą gitarę nastroisz o 2 tony wyżej, to struny są bardziej
    twarde i utwór nawet inaczej brzmi, chociaż ze strony technicznej niby
    jest OK. podobnie jak nastroisz o 2 tony niżej, wtedy struny są
    "sflaczałe" i też inaczej brzmią, mając tendencję do fałszu (ćwierć
    tonu) bo dociskanie je napręża i zwyczajnie "nie stroją" tak jak powinny.

    Tak generalnie temat rzeka a każdy instrument ma swoje "zagadki".


    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

  • 26.06.24 19:46 Mirek
  • 26.06.24 21:22 Piotr Gałka
  • 26.06.24 21:41 Mirek
  • 27.06.24 09:30 Adam
  • 27.06.24 10:55 J.F
  • 27.06.24 11:01 J.F
  • 27.06.24 14:32 Adam
  • 27.06.24 15:40 J.F
  • 27.06.24 19:32 Adam
  • 28.06.24 05:46 PD
  • 28.06.24 09:44 PD
  • 28.06.24 11:00 J.F
  • 28.06.24 11:51 J.F
  • 28.06.24 12:16 J.F
  • 28.06.24 13:05 PD

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: