eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaGenerowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku binRe: Generowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku bin
  • Data: 2024-06-27 10:55:35
    Temat: Re: Generowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku bin
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Wed, 26 Jun 2024 17:20:56 +0200, LordBluzg®🇵🇱 wrote:
    > W dniu 26.06.2024 o 12:42, J.F pisze:
    > [...]
    >> Ja się na tym nie znam, ale chętnie dopytam:
    >>>>> W tonacji c-dur nie
    >>>>> występują np, półdźwięki a w tonacji a-mol mamy gis w akordzie dla
    >>>>> e-dur, czyli trójdźwięk e-gis-h :) bo całkowicie "molowo" byłoby za
    >>>>> "smutne" :)
    >>
    >> No właśnie - przecież te "półtony" to nie są żadne nadzwyczajne
    >> częstotliwości - tony jak każde inne.
    >> Ktoś się uparł zagrać tylko "całymi tonami" i stąd smutek?
    >
    > Nie :) weź sobie jakąś klawiaturę i wciśnij C-E-G i masz akord durowy,

    Ale nie mam. moge poszukać edytora Midi.

    > "wesoły". Potem wciśnij A-H-C i masz akord molowy "smutny". W obu
    > przypadkach wciskasz całe tony ale to dwie różne tonacje. Różnicę
    > słychać diametralnie.

    Sie nie rozumiemy - kolor klawiszy mnie nie interesuje. To jakis
    imperialistyczny wymysł starych muzyków :-)

    Akord C-E-G to jakies stosunki częstotliwości, i inny akord o tych
    samych stosunkach powinien brzmiec podobnie.
    Tylko może wymagać czarnych klawiszy.


    >>>> No właśnie niezupełnie.
    >>>> Już od wprowadzenia systemu równomiernie temperowanego tego nie słychać, bo
    >>>> akordy brzmią jednakowo.
    >>>
    >>> Chyba jednak nie. C-E-G brzmi inaczej niĹź A-C-E. Dodatkowo zaleĹźy to teĹź
    >>
    >> Przeliczyłeś, ze to te same interwały?
    >> W równomiernym stroju powinny chyba brzmieć tak samo.
    >
    > No nie brzmią tak samo (częstotliwość pomijam).

    Bo C-E-G to 4 i 3 półtony interwałów. A A-C-E to 3 i 4.

    Zobacz
    A-C#-E
    czy
    C#-F-G#
    D-F#-A
    E-G#-B

    >>> od instrumentu. Na przykład gitara i "riffy/chwyty" w różnych tonacjach
    >>> brzmią skrajnie różnie.
    >>
    >> Moze mi sie wydaje, ale progi w gitarach są "równomiernie" rozłożone.
    >> Jak jeszcze struny rĂłwnie "rĂłwnomiernie" nastrojone, to powinny
    >> brzmiec tak samo.
    >> No chyba, ze typowo własnie nie są tak "równomiernie" zestrojone.
    >
    > Też nie. Akordy na gitarze (oprócz "barowych") zawierają w sobie "puste
    > struny" i przy różnych chwytach inne struny są puste co powoduje, że
    > akordy nie są budowane tak samo ale brzmią właściwie i różnie.

    Ok, ale to chyba naturalne, ze inne stosunki inaczej brzmią.
    Trzeba miec 7 palców, albo grać na basie :-)
    Albo trącać mniej strun :-)

    > Inaczej
    > brzmi chwyt D-dur a inaczej C-dur. W przypadku klawiszy jednak brzmią
    > tak samo, chociaş jest ton róşnicy.


    Może się mylę - ale czy w takim razie nie powinny się inaczej nazywać
    na gitarze a inaczej na klawiszach?

    >>>> Jeszcze jedno:
    >>>> űródła pisane donoszą, że w Średniowieczu czy Odrodzeniu i później,
    >>>> większość ludzi (czyli "miastowych", nie "wieśniaków") była w stanie
    >>>> odróżnić tonację w granym na organach utworze.
    >>>
    >>> Tak jest nadal. To "słuch absolutny" i akurat mam taką umiejętność.
    >>> Nabyłem ją dziedzicznie.
    >>
    >> Niektórzy tak mają, ale czy na pewno jestes w stanie odróznić utwór?
    >> Przetransponuję ci jakis jakąś etiudę Chopina o 2 półtony,
    >> odtworzę, powiesz ze to w górę, w dół, czy może wcale?
    >
    > Czyli zmienisz tonację. 2 półtony to cały ton.

    Nie jestem pewien, czy to się tak nazywa. Zamiast E będzie Fis, itd

    > Oczywiście dla mnie jest to słyszalna różnica.

    Ale czy pamietasz, z jakich dzwięków się składa np Sonata b-moll ?
    A etiuda "rewolucyjna" ?


    >>>> Druga ciekawostka:
    >>>> Aktualnie można utwór dowolnie transponować przy skali równimiernie
    >>>> temperowanej. Wcześniej w zasadzie utwór transponowany już nie brzmiał
    >>>> prawidłowo.
    >>>
    >>> No nie, zmienia się wtedy wysokość dźwięków. Przykładem może być, że
    >>> większość utworów "techno, rave itd" czyli ten typ muzyki, pisze się w
    >>> tonacji B...a to tylko dlatego, że częstotliwość tej tonacji jest
    >>> inaczej/lepiej odbierana przez ogół słuchających...w sensie wytwarzania
    >>> dopaminy :)
    >>
    >> Być może, ale czy taka transpozycja o 5% (jeden półton) ma tu istotne
    >> znaczenie?
    >
    > Czasem ma, to zależy właśnie od tonacji, czy jest "skrajna" w skali
    > oktawy czy nie.

    Troche powątpiewam, aby człowiek był tak wrażliwy na oktawy.

    >> Poza tym ludzie różni są, to pewnie jedni powiedzą, ze to gorsze, a
    >> inni, ze lepsze :-)
    >>
    >> Ale ale ... a na klasycznych słuchaczy to nie działa? :-)
    >
    > Nie, nie działa, nie słyszą tego.
    >
    >> A skrzypek, czy zespół skrzypków - jak stroi skrzypce?
    >> Oni nawet progów nie mają, grają na wyczucie :-)
    >
    > To proste. Pamięć mięśniowa + dobry słuch. Lubię grać na skrzypcach :)
    >
    > Ostatnio przy ognisku była dyskusja i pokazywałem taki myk. Uderzyłem w
    > strunę E na gitarze, potem zrobiłem jakieś tremolo i kluczem podniosłem
    > lub opuściłem tą strunę zmieniając jej naprężenie/dźwięk. Następnie
    > pytałem, czy mam podnieść czy opuścić, aby wrócić do standardu czyli E.
    >
    > Zgadywali randomowo ale nikt z 5 osób nie mógł trafić przez 5 prób.

    Ale to mnie nie dziwi. Słuch absolutny to rzadkość u ludzi.

    > Ponieważ są gadgety, do strojenia gitary, to im pokazałem, że mylili się
    > nawet o 2 tony.

    A co powie gadzet, jak przeciętnego skrzypka poprosimy o zagranie
    nuty C?

    > Inna sprawa, Ĺźe fizyka teĹź robi
    > swoje. Jak całą gitarę nastroisz o 2 tony wyżej, to struny są bardziej
    > twarde i utwĂłr nawet inaczej brzmi, chociaĹź ze strony technicznej niby
    > jest OK. podobnie jak nastroisz o 2 tony niżej, wtedy struny są
    > "sflaczałe" i też inaczej brzmią, mając tendencję do fałszu (ćwierć
    > tonu) bo dociskanie je napręża i zwyczajnie "nie stroją" tak jak powinny.

    Ok, ale pewnie więcej czynników wpływa na takie odchyłki.

    Struny o ile pamietam tez są różne, elektryczne miały jakies takie
    "miekkie".

    > Tak generalnie temat rzeka a kaĹźdy instrument ma swoje "zagadki".

    Taa, dla mnie pewną zagadką jest syntezator Windows :-)



    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

  • 27.06.24 11:01 J.F
  • 27.06.24 14:32 Adam
  • 27.06.24 15:40 J.F
  • 27.06.24 19:32 Adam
  • 28.06.24 05:46 PD
  • 28.06.24 09:44 PD
  • 28.06.24 11:00 J.F
  • 28.06.24 11:51 J.F
  • 28.06.24 12:16 J.F
  • 28.06.24 13:05 PD
  • 28.06.24 13:12 PD
  • 28.06.24 13:25 PD
  • 28.06.24 14:13 J.F
  • 25.06.24 23:36 LordBluzg(R)??

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: