  • Data: 2024-06-28 11:00:10
    Temat: Re: Generowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku bin
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 28 Jun 2024 09:44:25 +0200, PD wrote:

    > Chyba nie rozumiem co tu wyliczasz. Czestotliwości mamy wyliczone np. tu
    > http://www.michalkaszczyszyn.com/pl/lessons/notes.ht
    ml

    > Czyli budujesz akord Dur od A. Odkładasz tercję wielką czyli cis. Skąd
    > Ci się 550 wzięło do porównania?

    To juz chyba Platon zauważył, ze ładnie współbrzmią ze sobą dzwięki,
    ktore mają odpowiednio ułamkowe stosunki częstotliwości, a u niego to
    chyba stosunki długości strun.

    Czyli do 440Hz, to raczej powinno być 550Hz, a nie 554.
    I podobnoż kiedys tak własnie strojono, tzn dostrajano na słuch
    odpowiednie interwaly pomiędzy niektórymi klawiszami/dzwiękami,
    bo one były często używane, czy wręcz stanowily podstawe danej gamy
    dur/moll.

    Róznica niewielka, ale ..
    jakby to było np 440 i 441 to uslyszalbym charakterystyczne zdudnienia
    o czestotliwosci 1Hz. 440 i 444 to szybkie zdudnienia, wiec inny
    efekt.

    Ale miedzy 440 i 550Hz zdudnien IMHO nie ma.
    I na ucho nie słysze róznicy między 440+550 a 440+554.
    Wiec może ten strój równomiernie temperownany nie jest taki
    kompromisowy.
    Ale ja kiepskie ucho mam :-)

    I ostatnia ciekawostka - w pianinie potrafią być 3 równoległe struny
    na klawisz. I kazda indywidualnie strojona.

    > Generalnie interwały dzielimy na dysonanse i konsonanse. Konsonanse są
    > 3: oktawa (12), kwinta (7), kwarta (6) - kwarta to przewrót kwinty i
    > odwrotnie.

    Na tych przewrotach to ja się nie znam, ale ponoć ucho na wartosci
    częstotliwosci mało wrażliwe, natomiast czułe na stosunki - czy
    równoczesnych tonów, czy szybko po sobie następujących.

    > W ich czystej wersji nie ma zdudnień. Ale jeśli nastroisz
    > wpierw czystą kwartę, od tej kwarty nastroisz czystą kwintę, to będziesz
    > miał zdudnienia na oktawie (sumie kwinty i kwarty), czyli oktawy nie
    > będziesz miał czystej.

    Kwinta czysta to stosunek 3:2, a kwarta 4:3 ?
    To razem 12:6 ..

    > Temperacja polega na popsuciu kwinty/kwarty celem
    > uzyskania idealnej oktawy. Odstraja się je na pojedyncze zdudnienia.
    > Co do dysonansów, czyli dzwięków które nie współgrają - technicznie
    > rzecz biorąc przyczyną tego nie współgrania są właśnie zdudnienia.
    >
    > Jeśli więc pytasz o tercję 440-554(550) to będzie zdudnień wchuj, bo
    > taka jest istota tego interwału ;)

    No ale ja nie slysze zdudnien dla np 300+451. brzmi podobnie jak
    300+450.

    P.S. Jest jakis program, który by umożliwił przygotowanie przykładów?
    Dawniej było kilka ...

    J.