-
Data: 2024-06-28 05:46:14
Temat: Re: Generowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku bin
Od: PD <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 27.06.2024 o 10:55, J.F pisze:
> On Wed, 26 Jun 2024 17:20:56 +0200, LordBluzg(R)???????????? wrote:
>> W dniu 26.06.2024 o 12:42, J.F pisze:
>> [...]
>>> Ja się na tym nie znam, ale chętnie dopytam:
>>>>>> W tonacji c-dur nie
>>>>>> występują np, półdźwięki a w tonacji a-mol mamy gis w akordzie dla
>>>>>> e-dur, czyli trójdźwięk e-gis-h :) bo całkowicie "molowo" byłoby za
>>>>>> "smutne" :)
>>>
>>> No właśnie - przecież te "półtony" to nie są żadne nadzwyczajne
>>> częstotliwości - tony jak każde inne.
>>> Ktoś się uparł zagrać tylko "całymi tonami" i stąd smutek?
>>
>> Nie :) weź sobie jakąś klawiaturę i wciśnij C-E-G i masz akord durowy,
>
> Ale nie mam. moge poszukać edytora Midi.
>
>> "wesoły". Potem wciśnij A-H-C i masz akord molowy "smutny". W obu
>> przypadkach wciskasz całe tony ale to dwie różne tonacje. Różnicę
>> słychać diametralnie.
>
> Sie nie rozumiemy - kolor klawiszy mnie nie interesuje. To jakis
> imperialistyczny wymysł starych muzyków :-)
>
> Akord C-E-G to jakies stosunki częstotliwości, i inny akord o tych
> samych stosunkach powinien brzmiec podobnie.
> Tylko może wymagać czarnych klawiszy.
>
>
>>>>> No właśnie niezupełnie.
>>>>> Już od wprowadzenia systemu równomiernie temperowanego tego nie słychać, bo
>>>>> akordy brzmią jednakowo.
>>>>
>>>> Chyba jednak nie. C-E-G brzmi inaczej niż A-C-E. Dodatkowo zależy to też
>>>
>>> Przeliczyłeś, ze to te same interwały?
>>> W równomiernym stroju powinny chyba brzmieć tak samo.
>>
>> No nie brzmią tak samo (częstotliwość pomijam).
>
> Bo C-E-G to 4 i 3 półtony interwałów. A A-C-E to 3 i 4.
>
> Zobacz
> A-C#-E
> czy
> C#-F-G#
> D-F#-A
> E-G#-B
No bo układ interwałów 4-3 (tercja mała-tercja wielka) to akord durowy,
3-4 to molowy. I w teorii każdy durowy(molowy), bez względu od jakiego
dzwięku go zbudujesz będzie miał taki sam charakter o ile poruszamy się
w systemie równomiernie temperowanym. Tyle teorii, w praktyce dużo
zależy od instrumentu. Jak masz jakiś elektroniczny syntezator, to on
będzie tą temperację trzymał idealnie, w przypadku "analogów" to już tak
nie jest. Kiedyś miałem przygodę z fortepianem, stroiciel i przy okazji
szanowany muzyk ujął to tak, że nastroi równomiernie ale prosze pana w
jakiej tonacji by pan chciał żeby najlepiej brzmiało ;) Jak chodzi o
gitarę to tu trudno szukać powtarzalności brzmienia takich samych
akordów tylko o różnych wysokościach. Nawet w najprostszym przypadku,
czyli chwytając jakiegoś barowca i przesuwając wzdłuż gryfu zmieniając
tonację mierzymy się z kewstią nabicia progów. I przykładowo w F-dur
tercja mała jest ciut za wielka, a przesuwając się na C-dur będzie ciut
za mała. Idąc dalej jest kwestia siły dociskającej strunę do progu, to
też rozwala temperację. Tu musimy sobie wyjaśnić jak w praktyce
przeprowadza się temperację na przykładzie fortepianu. Stroiciel stroi i
temperuje przez dwie oktawy, pozostałe oktawy stroi do tych
stemperowanych. Sama temperacja polega na zestrojeniu interwałów
czystych czyli kwinty i kwarty, dającej w sumie oktawę. Jeśli zaczyna od
kwinty to wpierw stroi ją idealnie, następnie stroi idealną oktawę i ma
jako efekt uboczny idealną kwartę. Temperacja polega na odstrojeniu
kwinty/kwarty, już nie pamiętam, ale chyba kwartę się zwęża przy okazji
rozszerzając kwintę. Od tak odstrojonej kwinty/kwarty stroi się oktawę w
górę albo w dół, tnie się ją nową kwintą/kwartą, temperuje, i tak w
kółko, aż zamknie się wszystkie dzwięki w obrębie jednej oktawy (a że
skaczemy o kwintę/kwartę to nie zamkniemy się w dokładnie jednej
oktawie, tylko zaliczymy parę dzwięków wiecej, dlatego pisałem, że stroi
się i temperuje dwie oktawy). I teraz sama temperacja, czyli odstrajanie
kwinty/kwarty, można sobie poszukać w necie tabelek o ile odstrajamy,
natomiast na słuch to w zakresie pojedynczych zdudnień. Czysta
kwarta/kwinta nie ma zdudnień, my ją psujemy dodając. Nie trzeba być
sherlockiem, żeby wiedzieć że takie odstrojenie to jest o "piczny włos",
w wysokości dzwięku praktycznie nie słyszalne, słyszalne poprzez
zdudnienie z innym dzwiękiem oddalonym o kwintę/kwartę. No to teraz
wróćmy do gitary. Naciśnijmy strunę na progu lekko, uderzmy dzwięk a
następnie dociśnijmy mocno palcem na progu. Różnica wysokości jest
słyszalna, więc o jakiej temperacji w przypadku gitary my mówimy. Nie ma
czegoś takiego ;) No i jeszcze specyfika gitary. Jak chwycisz sobie
C-dur w pierwszej pozycji, to masz układ dzwięków najbardziej zbliżony
do prawielnego CEG idąc od dołu, czyli pryma-tercja wielka-kwinta. Ale
chwyć E-dur. Masz pryma-kwinta-oktawa-tercja wielka. To nie może brzmieć
tak samo, w sensie mieć taki sam charakter akordu.
PD
Następne wpisy z tego wątku
- 28.06.24 09:44 PD
- 28.06.24 11:00 J.F
- 28.06.24 11:51 J.F
- 28.06.24 12:16 J.F
- 28.06.24 13:05 PD
- 28.06.24 13:12 PD
- 28.06.24 13:25 PD
- 28.06.24 14:13 J.F
- 25.06.24 23:36 LordBluzg(R)??
Najnowsze wątki z tej grupy
- Re: Kompensacja mocy biernej przy 230VAC
- Totaliztyczny obowiązek naprawy maszyn i urządzeń
- Niby uziom ale nie
- Położyłem dwa telefony obok siebie
- Przekaźnik na szynę DIN (?)
- Taśma LED
- Jak odróżnić myjki wibrujące od ultradźwiękowych.
- Ledy na wyłączniku czasowym błyskają
- Re: Kompensacja mocy biernej przy 230VAC
- Re: Kompensacja mocy biernej przy 230VAC
- RCD wybija
- Re: Kompensacja mocy biernej przy 230VAC
- Łożysko ślizgowe - jaki olej
- Re: Kompensacja mocy biernej przy 230VAC
- Re: Kompensacja mocy biernej przy 230VAC
Najnowsze wątki
- 2025-04-13 mamy trzy telefony
- 2025-04-13 eSIM będzie standardem
- 2025-04-13 słowo na niedzielę Calais - Koszalin
- 2025-04-13 klej do komór
- 2025-04-13 Vectra MVNO
- 2025-04-12 kod dostępu stawka VAT
- 2025-04-12 pismaki klikbiatujo
- 2025-04-12 SZAP/USONA: Zarzuty karne przeciwko Fauciemu i spółce
- 2025-04-12 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2025-04-12 Weryfikacja PESEL na listach poparcia kandydata
- 2025-04-12 mój pierwszy miernik grubości lakieru
- 2025-04-12 China-Kraków => Production Coordinator / Representant Product Dev <=
- 2025-04-12 Warszawa => Junior Rekruter <=
- 2025-04-12 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-04-12 Warszawa => Account Manager - Sprzedaż Usług Rekrutacyjnych <=