    From: "Jurand" <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Debil roku
    Date: Wed, 1 Sep 2010 23:29:56 +0200

    Użytkownik "marjan" <m...@n...spam.student.agh.edu.pl> napisał w wiadomości
    news:i5mf2h$3iv$1@news.agh.edu.pl...

    > Niestety, nie mam takich umiejętności aby Ci to udowodnić, poza tym szkoda
    > mi opon na ćwiczenie Aaltonena na asfalcie/betonie.
    > W zimie natomiast bez problemu potrafię Aaltonena zrobić (nie jest to w
    > końcu nic trudnego). Jak chcesz pokaz praktyczny to zapraszam na
    > krakowskie Czyżyny gdy spadnie śnieg.

    Super - trzymam za słowo. Akurat z Krakowa jestem, to nie będzie problemu ze
    spotkaniem.

    > Adam Płaszczyca Ci to ładnie opisał. Myślę, że nie wymaga to dalszego
    > komentarza.

    Adam Płaszczyca nic konkretnego nie napisał. Dalej to są teorie, które nie
    mają nic wspólnego z rzeczywistością.

    > No właśnie, i rozpraszając energię również na ruch obrotowy pojazdu
    > skracamy jego drogę hamowania (licząc po prostej). Ty twierdzisz, że
    > obracanie samochodu nie "zabiera" żadnej energii, a samochód wyhamuje na
    > co najmniej tak samo długim odcinku.

    Ja twierdzę, że NIE DA SIĘ zahamować na krótszej drodze, robiąc takie cyrki,
    jakie proponujecie.
    Jedno - to rozpraszanie energii, drugie - rzeczywista tego skuteczność.
    JEśli jesteś mi w stanie wyliczyć, bazując na jakichkolwiek wzorach, że
    skrócisz drogę hamowania poniżej tego, co ograniczone jest przez siłę
    tarcia - to zapraszam do przedstawienia takich wyliczeń.

    > Niestety nie znam go osobiście. Filmik podesłałem Ci jedynie jako przykład
    > tego, co dobry kierowca potrafi zrobić z samochodem.

    No i co z niego wynika dla nas w tej dyskusji?

    Jurand.