  • Data: 2010-04-02 22:01:04
    Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
    Od: Jackare <j...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2 Kwi, 11:22, CUT <c...@c...pl> wrote:

    > Teraz do sedna, potrzebna opinia samochodziarzy :)
    > Czy jest sens kombinować coś z samochodowymi silnikami deasla? Mam
    > możliwość załatwić znajomemu dwa silniki Mercedesa, a Mianowice 320CDI (R6).

    Na początek krótko o sobie: dobre piętnaście lat swego życia spędziłem
    w klubie motorowodnym. Dwanaście lat wyczynowo jeździłem na nartach
    wodnych. Za komuny kluby takie same sobie budowały łodzie - holowniki
    dla narciarzy. Kilka lat spędziłem jako sternik. Mój ojciec budował
    takie łodzie. Do holowania narciarza potrzebna jest łódź o dużej mocy
    Najlepszym źródłem napędu były silniki benzynowe V8 o mocy 250-450 KM.
    Silniki samochodowe nadają się do napędu łodzi. Trzeba je marynizować
    i zazwyczaj polega to na:
    wykonaniu nowych kolektorów wydechowych z wyprowadzeniem w górę (ponad
    głowicę), wylot wydechu kieruje się do wody pod linię zanurzenia
    łodzi, najlepiej na rufie - nie pod dno. Podwyższenie kolektorów ma na
    celu zapobieganie wlaniu się wody przy zwalnianiu łodzi lub podczas
    pływania na rewersie
    Wylot wody z układu chłodzenia silnika kieruje się do kolektorów
    wydechowych . Łodzie nie mają tłumików, woda chłodzi spaliny i działa
    jak tłumik. Aby zniwelować niekorzystne i nieprzyjemne basowe
    dudnienie mozna sam wylot wydechu poza łódź zakończyć wylotem z
    kilkoma otworami małymi zamiast jednego dużego i zakryć go osłoną.
    Daje to dobre efekty akustyczne, na wylocie tworzy się "gestsza"
    miesznina z wodą i wyciszenie jest lepsze.
    Woda do chłodzenia silnika pobierana jest z dna łodzi za pomocą
    specjalnej chrapy lub z chwytu wody umieszczonego na sterze (jeśli
    łódź jest napędzana śrubą) lub z wylotu pędnika strumieniowego jeżeli
    zastosowano taki napęd. Aby wyeliminować narażenie materiału na
    skutrek róznic temperatury, część wody powracającej z układu
    chłodzenia można mieszać z znimną wodą pobieraną z zewnątrz. Jeżeli
    przewidujemy wyposażenie łodzi w przekładnię przód - luz- rewers
    należy wyposażyć ją w pompe która zapewni wodę do chłodzenia w trakcie
    pracy na luzie. Jest to zazwyczaj prosta mechaniczna pompa napędzana
    pskiem klinowym. Dobrze jest przed taką pompą dać zwyły odstojnik
    sitakowy z mozliwością czyszczenia.
    Potrzebna jest przebudowa miski olejowej ponieważ silnik łodzi pracuje
    zazwyczaj w dwóch stanach: wolne obroty i pełne obroty. Łódź jako taka
    pracuje w przechyle i do tego przechyłu należy dostosować miskę
    olejową, zwłaszcza do największego niekorzystnego przechyłu
    występującego w średnim zakresie obrotów nim łódź wejdzie w ślizg i
    przechył będzie najmniejszy. Dobrze jest aby miska olejowa miała
    płaszcz wodny zapewniający dobre chłodzenie oleju. Układ zasilania w
    łodzi należy wyposażyć w filtr powietrza o niskich oproach przepływu.
    Najlepszy będzie suchy filtr siatkowy lub siatkowy filtr olejowy -
    taki jakie były stosowane w starych samochodach (np warszawa). W wielu
    przypadkach silni w łodzi może bez większej szkody pracowac bez filtra
    powietrza - to są zupółęnie inne warunki pracy niż w samochodzie.
    Silniki diesla nie są specjalnie popularne w łodziach ze względu na
    niskie obroty. Napęd łodzi jest prawie zawwsze bezpoiśredni.
    Stosowanie przekładni redukcyjnych lub podwyższających obroty jest
    niewskazane ze wzgledu na wibracje i hałas. Przy dieslu należałoby
    raczej pokombinowac z doborem śruby (skoku i wielkości łopat) ale
    efekt będzie raczej zawsze gorszy niż przy silniku benzynowym. Śruba o
    więkzym skoku i większej powierzchni łopat będzie generować większe
    (duuużo większe) wibracje przenoszące się na całą łodź, także do łodzi
    rekreacyjnych raczej silniki benzynowe.
    --
    Jackare