-
Data: 2010-04-02 22:01:04
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
Od: Jackare <j...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On 2 Kwi, 11:22, CUT <c...@c...pl> wrote:
> Teraz do sedna, potrzebna opinia samochodziarzy :)
> Czy jest sens kombinować coś z samochodowymi silnikami deasla? Mam
> możliwość załatwić znajomemu dwa silniki Mercedesa, a Mianowice 320CDI (R6).
Na początek krótko o sobie: dobre piętnaście lat swego życia spędziłem
w klubie motorowodnym. Dwanaście lat wyczynowo jeździłem na nartach
wodnych. Za komuny kluby takie same sobie budowały łodzie - holowniki
dla narciarzy. Kilka lat spędziłem jako sternik. Mój ojciec budował
takie łodzie. Do holowania narciarza potrzebna jest łódź o dużej mocy
Najlepszym źródłem napędu były silniki benzynowe V8 o mocy 250-450 KM.
Silniki samochodowe nadają się do napędu łodzi. Trzeba je marynizować
i zazwyczaj polega to na:
wykonaniu nowych kolektorów wydechowych z wyprowadzeniem w górę (ponad
głowicę), wylot wydechu kieruje się do wody pod linię zanurzenia
łodzi, najlepiej na rufie - nie pod dno. Podwyższenie kolektorów ma na
celu zapobieganie wlaniu się wody przy zwalnianiu łodzi lub podczas
pływania na rewersie
Wylot wody z układu chłodzenia silnika kieruje się do kolektorów
wydechowych . Łodzie nie mają tłumików, woda chłodzi spaliny i działa
jak tłumik. Aby zniwelować niekorzystne i nieprzyjemne basowe
dudnienie mozna sam wylot wydechu poza łódź zakończyć wylotem z
kilkoma otworami małymi zamiast jednego dużego i zakryć go osłoną.
Daje to dobre efekty akustyczne, na wylocie tworzy się "gestsza"
miesznina z wodą i wyciszenie jest lepsze.
Woda do chłodzenia silnika pobierana jest z dna łodzi za pomocą
specjalnej chrapy lub z chwytu wody umieszczonego na sterze (jeśli
łódź jest napędzana śrubą) lub z wylotu pędnika strumieniowego jeżeli
zastosowano taki napęd. Aby wyeliminować narażenie materiału na
skutrek róznic temperatury, część wody powracającej z układu
chłodzenia można mieszać z znimną wodą pobieraną z zewnątrz. Jeżeli
przewidujemy wyposażenie łodzi w przekładnię przód - luz- rewers
należy wyposażyć ją w pompe która zapewni wodę do chłodzenia w trakcie
pracy na luzie. Jest to zazwyczaj prosta mechaniczna pompa napędzana
pskiem klinowym. Dobrze jest przed taką pompą dać zwyły odstojnik
sitakowy z mozliwością czyszczenia.
Potrzebna jest przebudowa miski olejowej ponieważ silnik łodzi pracuje
zazwyczaj w dwóch stanach: wolne obroty i pełne obroty. Łódź jako taka
pracuje w przechyle i do tego przechyłu należy dostosować miskę
olejową, zwłaszcza do największego niekorzystnego przechyłu
występującego w średnim zakresie obrotów nim łódź wejdzie w ślizg i
przechył będzie najmniejszy. Dobrze jest aby miska olejowa miała
płaszcz wodny zapewniający dobre chłodzenie oleju. Układ zasilania w
łodzi należy wyposażyć w filtr powietrza o niskich oproach przepływu.
Najlepszy będzie suchy filtr siatkowy lub siatkowy filtr olejowy -
taki jakie były stosowane w starych samochodach (np warszawa). W wielu
przypadkach silni w łodzi może bez większej szkody pracowac bez filtra
powietrza - to są zupółęnie inne warunki pracy niż w samochodzie.
Silniki diesla nie są specjalnie popularne w łodziach ze względu na
niskie obroty. Napęd łodzi jest prawie zawwsze bezpoiśredni.
Stosowanie przekładni redukcyjnych lub podwyższających obroty jest
niewskazane ze wzgledu na wibracje i hałas. Przy dieslu należałoby
raczej pokombinowac z doborem śruby (skoku i wielkości łopat) ale
efekt będzie raczej zawsze gorszy niż przy silniku benzynowym. Śruba o
więkzym skoku i większej powierzchni łopat będzie generować większe
(duuużo większe) wibracje przenoszące się na całą łodź, także do łodzi
rekreacyjnych raczej silniki benzynowe.
--
Jackare
Następne wpisy z tego wątku
- 02.04.10 22:26 Czarek Daniluk
- 02.04.10 22:42 Adam Płaszczyca
- 02.04.10 22:50 Marcin \"Kenickie\" Mydlak
- 02.04.10 23:08 Jackare
- 02.04.10 23:10 Adam Płaszczyca
- 02.04.10 23:24 Robert Rędziak
- 02.04.10 23:58 Krzysiek Kielczewski
- 02.04.10 23:57 Krzysiek Kielczewski
- 03.04.10 00:03 Krzysiek Kielczewski
- 04.04.10 00:12 p47
- 04.04.10 01:41 Robert Rędziak
- 04.04.10 02:09 p47
- 04.04.10 09:37 Robert Rędziak
- 04.04.10 15:50 Adam Płaszczyca
- 04.04.10 15:52 Adam Płaszczyca
Najnowsze wątki z tej grupy
- Re: Prywatny parking? Pierwsze 10 minut bezplatnie
- A co mnie to koooorwa obchodzi?
- Re: Prywatny parking? Pierwsze 10 minut bezplatnie
- SAMOCHODY ELEKTRYCZNE: EKOLOGICZNA HIPOKRYZJA CZY EKONOMICZNA GŁUPOTA? | GOSPODARCZE ZERO #21
- Baterie litowe, takie bezpieczne :(
- ładny dzień na cabrio
- chcę od życia czegoś więcej
- zajebał w mur
- Skandal, Emil Rau parkuje pod hipermarketem bez biletu
- o mały włos
- Szuru na uniwersytecie jagielońskim
- skup katalizatorów
- Polska to nadal złodziejski kraj?
- Motodziennik #281 Tesla z VANEM? A Volkswagen inwestuje w silniki spalinowe.
- Jest tu jeszcze CWANIAK?
Najnowsze wątki
- 2024-06-27 Re: Prywatny parking? Pierwsze 10 minut bezplatnie
- 2024-06-27 A co mnie to koooorwa obchodzi?
- 2024-06-28 nawigacja satelitarna
- 2024-06-28 SmartLife/Tuya i osuszanie -- mordowanie z zimną krwią...
- 2024-06-27 położyłem kafelki
- 2024-06-28 Łódź => International Freight Forwarder <=
- 2024-06-28 Łódź => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-06-28 Gdańsk => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-06-28 Sopot => Team Leader E-Commerce for Foreign Markets <=
- 2024-06-28 Warszawa => Senior React Native Developer <=
- 2024-06-28 Warszawa => Frontend Developer (React) <=
- 2024-06-28 Warszawa => Software .Net Developer <=
- 2024-06-28 Warszawa => Frontend Developer (React) <=
- 2024-06-28 Warszawa => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-06-28 Warszawa => Frontend Developer (React) <=