-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!newsfeed.straub-
nv.de!proxad.net!feeder1-2.proxad.net!74.125.46.134.MISMATCH!postnews.google.co
m!g10g2000yqh.googlegroups.com!not-for-mail
From: Jackare <j...@g...com>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
Date: Fri, 2 Apr 2010 13:01:04 -0700 (PDT)
Organization: http://groups.google.com
Lines: 80
Message-ID: <1...@g...googlegroups.com>
References: <4bb5b761$1@news.home.net.pl>
NNTP-Posting-Host: 89.73.80.3
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
X-Trace: posting.google.com 1270238464 10274 127.0.0.1 (2 Apr 2010 20:01:04 GMT)
X-Complaints-To: g...@g...com
NNTP-Posting-Date: Fri, 2 Apr 2010 20:01:04 +0000 (UTC)
Complaints-To: g...@g...com
Injection-Info: g10g2000yqh.googlegroups.com; posting-host=89.73.80.3;
posting-account=owSyOgoAAAB7KK8IaEDTSt_qfaeN3g7s
User-Agent: G2/1.0
X-HTTP-UserAgent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 7.0; Windows NT 6.0; SLCC1; .NET CLR
2.0.50727; .NET CLR 3.5.30729; .NET CLR 3.0.30618),gzip(gfe)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2269488
[ ukryj nagłówki ]On 2 Kwi, 11:22, CUT <c...@c...pl> wrote:
> Teraz do sedna, potrzebna opinia samochodziarzy :)
> Czy jest sens kombinować coś z samochodowymi silnikami deasla? Mam
> możliwość załatwić znajomemu dwa silniki Mercedesa, a Mianowice 320CDI (R6).
Na początek krótko o sobie: dobre piętnaście lat swego życia spędziłem
w klubie motorowodnym. Dwanaście lat wyczynowo jeździłem na nartach
wodnych. Za komuny kluby takie same sobie budowały łodzie - holowniki
dla narciarzy. Kilka lat spędziłem jako sternik. Mój ojciec budował
takie łodzie. Do holowania narciarza potrzebna jest łódź o dużej mocy
Najlepszym źródłem napędu były silniki benzynowe V8 o mocy 250-450 KM.
Silniki samochodowe nadają się do napędu łodzi. Trzeba je marynizować
i zazwyczaj polega to na:
wykonaniu nowych kolektorów wydechowych z wyprowadzeniem w górę (ponad
głowicę), wylot wydechu kieruje się do wody pod linię zanurzenia
łodzi, najlepiej na rufie - nie pod dno. Podwyższenie kolektorów ma na
celu zapobieganie wlaniu się wody przy zwalnianiu łodzi lub podczas
pływania na rewersie
Wylot wody z układu chłodzenia silnika kieruje się do kolektorów
wydechowych . Łodzie nie mają tłumików, woda chłodzi spaliny i działa
jak tłumik. Aby zniwelować niekorzystne i nieprzyjemne basowe
dudnienie mozna sam wylot wydechu poza łódź zakończyć wylotem z
kilkoma otworami małymi zamiast jednego dużego i zakryć go osłoną.
Daje to dobre efekty akustyczne, na wylocie tworzy się "gestsza"
miesznina z wodą i wyciszenie jest lepsze.
Woda do chłodzenia silnika pobierana jest z dna łodzi za pomocą
specjalnej chrapy lub z chwytu wody umieszczonego na sterze (jeśli
łódź jest napędzana śrubą) lub z wylotu pędnika strumieniowego jeżeli
zastosowano taki napęd. Aby wyeliminować narażenie materiału na
skutrek róznic temperatury, część wody powracającej z układu
chłodzenia można mieszać z znimną wodą pobieraną z zewnątrz. Jeżeli
przewidujemy wyposażenie łodzi w przekładnię przód - luz- rewers
należy wyposażyć ją w pompe która zapewni wodę do chłodzenia w trakcie
pracy na luzie. Jest to zazwyczaj prosta mechaniczna pompa napędzana
pskiem klinowym. Dobrze jest przed taką pompą dać zwyły odstojnik
sitakowy z mozliwością czyszczenia.
Potrzebna jest przebudowa miski olejowej ponieważ silnik łodzi pracuje
zazwyczaj w dwóch stanach: wolne obroty i pełne obroty. Łódź jako taka
pracuje w przechyle i do tego przechyłu należy dostosować miskę
olejową, zwłaszcza do największego niekorzystnego przechyłu
występującego w średnim zakresie obrotów nim łódź wejdzie w ślizg i
przechył będzie najmniejszy. Dobrze jest aby miska olejowa miała
płaszcz wodny zapewniający dobre chłodzenie oleju. Układ zasilania w
łodzi należy wyposażyć w filtr powietrza o niskich oproach przepływu.
Najlepszy będzie suchy filtr siatkowy lub siatkowy filtr olejowy -
taki jakie były stosowane w starych samochodach (np warszawa). W wielu
przypadkach silni w łodzi może bez większej szkody pracowac bez filtra
powietrza - to są zupółęnie inne warunki pracy niż w samochodzie.
Silniki diesla nie są specjalnie popularne w łodziach ze względu na
niskie obroty. Napęd łodzi jest prawie zawwsze bezpoiśredni.
Stosowanie przekładni redukcyjnych lub podwyższających obroty jest
niewskazane ze wzgledu na wibracje i hałas. Przy dieslu należałoby
raczej pokombinowac z doborem śruby (skoku i wielkości łopat) ale
efekt będzie raczej zawsze gorszy niż przy silniku benzynowym. Śruba o
więkzym skoku i większej powierzchni łopat będzie generować większe
(duuużo większe) wibracje przenoszące się na całą łodź, także do łodzi
rekreacyjnych raczej silniki benzynowe.
--
Jackare
Następne wpisy z tego wątku
- 02.04.10 22:26 Czarek Daniluk
- 02.04.10 22:42 Adam Płaszczyca
- 02.04.10 22:50 Marcin \"Kenickie\" Mydlak
- 02.04.10 23:08 Jackare
- 02.04.10 23:10 Adam Płaszczyca
- 02.04.10 23:24 Robert Rędziak
- 02.04.10 23:58 Krzysiek Kielczewski
- 02.04.10 23:57 Krzysiek Kielczewski
- 03.04.10 00:03 Krzysiek Kielczewski
- 04.04.10 00:12 p47
- 04.04.10 01:41 Robert Rędziak
- 04.04.10 02:09 p47
- 04.04.10 09:37 Robert Rędziak
- 04.04.10 15:50 Adam Płaszczyca
- 04.04.10 15:52 Adam Płaszczyca
Najnowsze wątki z tej grupy
- Tak wiem.... To oczywiste ale jak oni dzisiaj dziadują na materiale
- Echhhhhh. Marzy mi się SWAP Audi A2 z 1.8 T ;-)
- Dyrektor Toyoty miał rację. Elektryki to ślepa uliczka
- spalinki
- Odśnieżanie samochodu(1)
- wpadłem kołem w dziurę nocusz zdarza się
- Nigdy
- Odśnieżanie samochodu
- PV teraz
- Czy chodzenie jest ekologiczne?
- skurwiałe miasto
- e-paper
- Ściemniacze na parkingach
- kilka pytań o klimę
- genialny pomysł
Najnowsze wątki
- 2025-02-25 Tak wiem.... To oczywiste ale jak oni dzisiaj dziadują na materiale
- 2025-02-25 rozliczenia policji
- 2025-02-25 Echhhhhh. Marzy mi się SWAP Audi A2 z 1.8 T ;-)
- 2025-02-25 Warszawa => Analityk Biznesowo-Systemowy <=
- 2025-02-25 Warszawa => SQL Developer <=
- 2025-02-25 Zbigniew Ziobro śmie sugerować "niedostatki niezawisłości" sędzi (wątpliwości co do bezstronności)
- 2025-02-25 Kraków => DevOps Engineer (Junior/Regular) <=
- 2025-02-25 Kraków => Front-end Developer <=
- 2025-02-25 Szpital
- 2025-02-24 Gniazdo + wtyk
- 2025-02-24 Dyrektor Toyoty miał rację. Elektryki to ślepa uliczka
- 2025-02-24 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-24 Białystok => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-02-24 Białystok => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-02-24 Warszawa => Data Engineer (Tech Leader) <=