    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    <q92n4o$uor$1@node1.news.atman.pl>
    <4...@4...net>
    <q934m4$fhh$1@node2.news.atman.pl>
    <5cb5874c$0$482$65785112@news.neostrada.pl>
    <q95cdt$gi0$1@node2.news.atman.pl>
    <5cb7276b$0$482$65785112@news.neostrada.pl>
    <q989sp$4dq$1@node2.news.atman.pl>
    <5cb84780$0$521$65785112@news.neostrada.pl>
    <q9i94q$4sd$1@node1.news.atman.pl>
    <5cbee832$0$539$65785112@news.neostrada.pl>
    <q9nqlr$c8p$1@node1.news.atman.pl>
    <5cc0531f$0$516$65785112@news.neostrada.pl>
    <q9qjb8$m4m$1@node2.news.atman.pl>
    Subject: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Date: Thu, 25 Apr 2019 11:37:15 +0200

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2019-04-24 o 14:12, J.F. pisze:
    >Oczywiście, że nie! I to z zupełnie innego powodu: przestrzeń CMYK
    >jest bardzo ograniczona względem aRGB czy nawet sRGB. Jedynie żółty
    >potrafi dobrze oddać.

    >Druga rzecz to rozpiętość tonalna papieru. Mój rekord na super
    >papierze matowym archiwalnym, z tuszem pigmentowym to ... zaledwie
    >2ev. Niby jak chcesz oddać 2ev z powiedzmy 8ev na monitorze?

    To akurat wydaje mi sie bardzo latwe - ograniczymy zakres
    wyswietlanych danych,
    tak, aby grafik widzial na monitorze to, co potem bedzie na papierze
    :-)

    >Twoje pytanie nie ma sensu. Ten suwak przedstawia jedynie idealne
    >warunki, które są fikcyjne. Nie wymagaj od aplikacji graficznych by
    >ograniczały działanie suwaków do zakresu tego, co można wydrukować.
    >Byłoby to wręcz komiczne. Producent szybko z torbami by poszedł.

    Ale po to mamy rozne tryby.
    Jak juz ktos sie przelacza na % atramentu, to chyba mu zalezy :-)

    Swoja droga - naprawde nie da sie bardziej ?

    >Mogę jedynie zgadywać. Pewnie i tak nie trafię. Np. próbnik kolorów
    >uśrednia kilka sąsiednich pól. Zresztą zauważ, że Twoje odczyty są o
    >wiele jaśniejsze od moich. A wokół w/w piksela jest mnóstwo bieli.
    >Więc teoria ma jakiś punkt oparcia.

    Ale otwieram w Paint, otwieram w GIMP bez konwersji - ma mam takie
    same wartosci.
    Moge jeszcze program napisac.

    Na pewno wystarczajaco starannie kliknales ?

    >Więc jednak to będą osadzone metadane w pliku. Nawet nie wiedziałem,
    >że ARW pozwala na dołączanie kolejnych danych do sekcji meta. Hmmm...
    >z jednej strony wygodne i gwarantuje, że XMP nie zgubisz, a z
    >drugiej... no nie wiem. Czasem gdy mam serię zdjęć, to potrafię
    >opracować tą grupę poprzez kopiowanie XMP - bez Phototoshopów etc :-)

    >Tak, z całą pewnością w pliku. Ale jest to tekst :-) Metadane takie
    >są właśnie :-D Mogą być skompresowane, ale to tekst!

    Moze i sa skompresowane, bo tekst na pewno nie.

    Swoja droga to zrobilem jeszcze inaczej - wczytalem obraz, rozjasnilem
    o 1EV, zapisalem drugim pliku,
    wczytalem ponownie, rozjasnilem o 2EV, zapisalem w trzecim pliku ... i
    porownalem dane wynikowe.

    Zadziwiajaco duzo roznic.

    Tzn dwa obszary binarne na poczatku, trzeci obszar binarny na koncu,
    i jeszcze pare pojedynczych zmian.

    [...]

    >Czemu? Klikasz "policz" i masz wynik.

    I co Ci to liczy - ile jest roznych wartosci RGB w pikselach ?

    spora liczba zapewne w obrasku 3*16 bit.

    >W nocy? Praktycznie nigdy.
    >https://drive.google.com/file/d/1sBO2rVQLEnu8YZNvby
    YXEo4R-Zdjs3aC/view?usp=sharing

    I jaki byl czas naswietlania ?
    Astronomowie ponoc potrafili godzinami naswietlac.

    I swiatlomierzem zmierzyles ? na co skierowales ?

    A swoja droga - to HDR ? czy jedna klatka jakos poprawiana w programie
    graficznym?

    Bo ... Ksiezyc z natury jest oswietlony bardzo dobrze. W pelnym
    Sloncu, oczywiscie tylko polowa.
    To, ze jest daleko, nie ma znaczenia, bo jednak niewystarczajaco
    daleko.
    Wiec ekspozycja jak w samo poludnie.

    A łódka pewnie byłą ciemna .. nie, bez HDR sie pewnie nie obeszlo, a
    oko dawało rade :-)

    >https://www.sekonic.com/poland/products/l-478d/spec
    ifications.aspx

    Measuring Range Brightness: 1 to 980000 cd/m2

    A monitor masz ustawiony na 80cd/m2 dla jasnego,
    a ze dobry monitor, to pewnie ma kontrast choc 1:1000 ...

    >Wymienna na inne akcesorium.

    >Dać pomiar o kącie 5-stopni i wycelować w niebo.

    Po wymianie na inne akcesorium, bo z czujnikiem oswietlenia ... wsiasc
    w samolot i poleciec do nieba ? :-)

    >Radzi sobie doskonale.

    Tylko skad on wie, ze to nie jest niebieska wykladzina w czerwone
    kwiatki :-)

    >Będzie kłopot, ale niezbyt duży, ale dla celów pro -
    >dyskwalifikujący.

    Zalezy, jaki ten cel pro ma byc.

    Jesli wierne oddanie koloru sukienki, to moze i dyskwalifikujacy :-)

    >Oczywiście, ze "jakieś" są lecz nigdy ich nie stosuję. Nie rozumiem
    >Twojej implikacji? Jeśli soft nie miałby domyślnych ustawień a
    >losował je z kapelusza, to nie mógłbym osiągnąć dokładnie tych samych
    >efektów?

    Ale co - zawsze zaczynasz od ustawie swoich parametrow dla konwersji,
    czy patrzysz na ekran ... co tu jest zle i poprawiasz ...

    Jakos jednak doszedles do tego, ze parapet jest za ciemny.
    I ze daje sie rozjasnic.

    >W aparatach pro, semi/pro zwykle wszystko da się powyłączać.

    A resztki automatyki tam i tak dzialaja.
    Rozni probowali uzyc aparat do fotometrii, i konkluzja byla raczej
    taka "aparaty za duzo zmieniaja".

    >Jest na 100%. Można je nawet przeglądać. Pod Windows prawy przycisk
    >myszy / właściwości / szczegóły. Niewielki procent tych danych
    >zobaczysz.

    Taki to jest. np "SLT-A99V v1.02 2015:09:04 10:12:44 9"
    Ale akurat IE tego nie zmienia, wiec na pewno nie tam zapisuje co
    nalezy z danymi zrobic.

    No i jeszcze IE zapisuje na koncu tekstem date i godzine zmiany, ale
    to tez to o co nam chodzi.

    J.