    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Date: Wed, 24 Apr 2019 23:09:51 +0200
    <q90ag4$itl$1@node1.news.atman.pl>
    <5cb4d7fa$0$503$65785112@news.neostrada.pl>
    <q92n4o$uor$1@node1.news.atman.pl>
    <4...@4...net>
    <q934m4$fhh$1@node2.news.atman.pl>
    <5cb5874c$0$482$65785112@news.neostrada.pl>
    <q95cdt$gi0$1@node2.news.atman.pl>
    <5cb7276b$0$482$65785112@news.neostrada.pl>
    <q989sp$4dq$1@node2.news.atman.pl>
    <5cb84780$0$521$65785112@news.neostrada.pl>
    <q9i94q$4sd$1@node1.news.atman.pl>
    <5cbee832$0$539$65785112@news.neostrada.pl>
    <q9nqlr$c8p$1@node1.news.atman.pl>
    <5cc0531f$0$516$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 2019-04-24 o 14:12, J.F. pisze:

    > Ale czy jasnosc na monitorze odpowiada temu, co potem bedzie na papierze ?

    Oczywiście, że nie! I to z zupełnie innego powodu: przestrzeń CMYK jest
    bardzo ograniczona względem aRGB czy nawet sRGB. Jedynie żółty potrafi
    dobrze oddać.

    Druga rzecz to rozpiętość tonalna papieru. Mój rekord na super papierze
    matowym archiwalnym, z tuszem pigmentowym to ... zaledwie 2ev. Niby jak
    chcesz oddać 2ev z powiedzmy 8ev na monitorze?

    Twoje pytanie nie ma sensu. Ten suwak przedstawia jedynie idealne
    warunki, które są fikcyjne. Nie wymagaj od aplikacji graficznych by
    ograniczały działanie suwaków do zakresu tego, co można wydrukować.
    Byłoby to wręcz komiczne. Producent szybko z torbami by poszedł.

    Od dziesiątek lat świat drukarski zmaga się z takimi ograniczeniami i
    jest to normalne.

    > Czy to tylko liczby, tak dla orientacji, a na monitor sie nie patrzec ...

    Na monitor się patrzeć jak najbardziej. A potem, po skończeniu pracy nad
    obróbką zdjęcia - przystąpić do drugiego etapu: przygotowania do DTP.
    Ale to zupełnie inny proces.

    > To czemu u mnie sa inne ?
    > Mowimy o jednym pliku JPG twojej produkcji.

    Mogę jedynie zgadywać. Pewnie i tak nie trafię. Np. próbnik kolorów
    uśrednia kilka sąsiednich pól. Zresztą zauważ, że Twoje odczyty są o
    wiele jaśniejsze od moich. A wokół w/w piksela jest mnóstwo bieli. Więc
    teoria ma jakiś punkt oparcia.

    Gdybyś udostępnił mi swój pulpit, to można wtedy dociekać przyczyn i z
    pewnością by się udało ustalić. A tak nie ma po co drążyć tematu.

    > Jakos tak jest, tylko ... jak wyzerowac ? :-)

    Czekałem na odpowiedź z poniższych eksperymentów by ustalić miejsce
    przechowywania informacji. Wygląda na to, że w Twoim przypadku byłaby to
    opcja "reset to defaults" - czy jakoś tak. O ile takowa jest.

    Ewentualnie otwórz ten plik w innym programie do RAW. Wtedy on zignoruje
    wszystkie Twoje zabiegi na RAW i wyświetli plik bez zmian.

    > Jest tak samo.
    > I nawet pokazuje ten suwaczek przesuniety.

    Więc jednak to będą osadzone metadane w pliku. Nawet nie wiedziałem, że
    ARW pozwala na dołączanie kolejnych danych do sekcji meta. Hmmm... z
    jednej strony wygodne i gwarantuje, że XMP nie zgubisz, a z drugiej...
    no nie wiem. Czasem gdy mam serię zdjęć, to potrafię opracować tą grupę
    poprzez kopiowanie XMP - bez Phototoshopów etc :-)

    > On te ustawienia zapisuje gdzies w pliku ARW. Ale nie tekstowo.

    Tak, z całą pewnością w pliku. Ale jest to tekst :-) Metadane takie są
    właśnie :-D Mogą być skompresowane, ale to tekst!

    > w ARW/IE jest krzywa.

    To prawidłowo.

    > Ale wydaje mi sie, ze na pozniejszych JPG jest juz bardziej prosta.

    Tak, możliwe, że przy jakichś JPG wprowadziłem korekcję. Tylko nie każ
    mi raportować w jakich i jaką.

    > Wcale nie tak latwo w kolorowych obrazkach.
    > A jeszcze gorzej jak one sa 3*16 bit.

    Czemu? Klikasz "policz" i masz wynik.

    > Zmniejszanie liczby tonow to robi "posteryzacja" :-)

    Aparaty fotograficzne też doskonale potrafią obniżyć jakość zdjęcia.
    Dlatego kupiłem FF bo robi to mniej drastycznie niż poprzednik APS-C.

    > To troche malo, aby twierdzic, ze to dokladnie Beziera.

    Skoro tematyka Cię interesuje to zapytaj Adobe o to. Często na takie
    pytania helpdesk też odpowiada. Parę razy uzyskałem odpowiedź od
    programistów gdy mnie coś nurtowało.

    > I prawdopodobnie nie zmierzy tez jasnosci monitora wyswietlajacego
    > jasnosc 1 (z 256)

    Oczywiście, że nie... a przynajmniej zaokrągli do 1/3ev - bo tak sobie
    ustawiłem.

    > Ale z lampa blyskową :-P

    W nocy? Praktycznie nigdy.
    https://drive.google.com/file/d/1sBO2rVQLEnu8YZNvbyY
    XEo4R-Zdjs3aC/view?usp=sharing

    > Jaki najdluzszy czas naswietlania potrafi twoj swiatlomierz pokazac ?

    https://www.sekonic.com/poland/products/l-478d/speci
    fications.aspx

    > Jesli dobrze widze - to maja podobny czujnik z białą kopułką.

    Wymienna na inne akcesorium.

    > Ale jak tym zmierzyc "oswietlenie" nieba ?

    Dać pomiar o kącie 5-stopni i wycelować w niebo.

    > A jak to beda zołte kwiatki na zielonej łące ?

    Radzi sobie doskonale.

    > Albo japonska modelka w czerwonej sukience na niebieskiej kanapie przy
    > zielonej scianie ?

    Nie mam doświadczeń.

    > Czy chocby u Ciebie na strychu - modelka na tle sciany, a sciana
    > pastelowo zółta i wcale nie dlatego, że zarówkami oswietlona ...

    Będzie kłopot, ale niezbyt duży, ale dla celów pro - dyskwalifikujący. W
    takich przypadkach konieczne jest użycie color passport checkera.
    Inaczej nigdy nie będzie idealnie.

    > No ale jakos konwersje robisz, wiec sa jakies domyslne ustawienia.

    Oczywiście, ze "jakieś" są lecz nigdy ich nie stosuję. Nie rozumiem
    Twojej implikacji? Jeśli soft nie miałby domyślnych ustawień a losował
    je z kapelusza, to nie mógłbym osiągnąć dokładnie tych samych efektów?

    > Moze ta Alfa 99 wyjatkowo dobra, ale w tej kwestii to aparatom nie
    > wierze za grosz.

    W aparatach pro, semi/pro zwykle wszystko da się powyłączać.

    > Ustaw biale tlo, albo szary klin jesli masz, oswietl, ustaw parametry
    > recznie,
    > zrob zdjecie, zmniejsz oswietlenie do 75%, zrob drugie zdjecie ... jakie
    > wartosci pikseli beda na obu obrazach ?

    Szczerze mówiąc nie mam za bardzo czasu na zabawy tego typu. Jak mam
    czas, to robię jakieś zlecenia albo idę na trening. Zwykle nie siedzę
    bezczynnie.

    > Ale jakies sa.

    Oczywiście. I co z tego ma wyniknąć?

    > No, moze jeszcze programista zadowolic klienta i zapamietac ostanie
    > ustawienia,
    > albo pozwolic zapisac parametry domyslne na nastepne wywolania ...

    Oczywiście, iii?

    > Ty sobie poszukaj tego tekstu w moim pliku.

    Daj mi dokumentację pliku ARW, to wyodrębnię i rozzipuję te dane.

    > Jakiegos takiego "rozjasniono o 1.00 ev"
    > To moze przestaniesz 20 raz pisac o tekscie, skoro ci mowie, ze tam
    > zadnego tekstu nie ma :-)

    Jest na 100%. Można je nawet przeglądać. Pod Windows prawy przycisk
    myszy / właściwości / szczegóły. Niewielki procent tych danych zobaczysz.

    Zapis metadanych w plikach opiera się na standardzie skoro programy
    sobie z tym radzą. Jaka jest ich struktura: pogooglaj. Nazywa się je
    tagami chyba. EXIF to jeden z tagów (tekstowych!!!). Być może wszystkie
    pozostałe też mają podobny sposób osadzania w plikach. Nie wiem, nie
    interesowałem się tym. Jednakże jest to zawsze tekst w postaci wielu
    wartości key/value (array) dla poszczególnych tagów.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek